Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Nyckelordet är RELEVANS.
Relevant argumentation, annars kan man inte hävda något objektivt överhuvudtaget gällande Bibelns sanningshalt.
Det är denna biten du helt skippar .
Det kanske man inte kan och därför finns det ingen anledning att tro att den har en sanningshalt.
Citat:
Jag försöker få dig att förstå hur jag resonerar.
Men det verkar snudd på omöjligt då du verkar mer inriktad på att missförstå eftersom du kommer med irrelevanta jämförelser odyl.
Det kanske är du som inte förstår. Vem vet.
Citat:
Men det är faktiskt vetskap om att den kan vara sann.
Nej. Inte om kan vara sann innebär "mycket väl kunna stämma".
Citat:
Återigen så måste man veta vad man tror på.
Du verkar inte vilja veta vad du faktiskt kanske omedvetet tror på enligt devisen "ignorance is bliss." För du vrider och vänder på formuleringar på ett sådant sätt.
Igen, det kanske är du som bara inte förstår.
Citat:
Konstruerad "bevisning".
Nu vet jag att du inte förstår. Det där är inte avsett att vara bevisning. Det är avsett att demonstrera för dig att den som gjort påståendet inte gjort det i egenskap av vetskap utan tro.
Citat:
Återigen tänker jag hur du vrider dig. "Ignorance is bliss". Jag har redan förklarat tydligt.
Så varför återgår du?
Citat:
Du ger den vanliga reaktionen, som egentligen inte betyder något i sammanhanget.
Reaktionen bland geologer handlar om att ge det ett namn, konstatera att det inte finns bra svar enligt gällande paradigm och man ger det ett namn. Sedan inväntar man en förklaring enligt principen "mest sannolika" förklaring.
Låter vettigt tycker jag. Vad föreslår du istället? Plocka ur populära myter?
Citat:
Alltmedan massorna itutas att evolutionsteorin är bevisad eller mest sannolik el dyl.
Det är den, ja.
Citat:
Likväl fullständigt konstruerat enligt antagandet att allt faktiskt blivit till genom gradvis förändring över årmiljoner.
Med gott om fakta i grund.
Citat:
Varför lägga till "magisk"? Du avslöjar din ignorans och motvilja att förstå.
För att det som gör att Gud ens är relevant är hans magiska egenskaper. Om han inte trollade fram universum och utplånade städer och förstfödda hade Bibeln varit rätt menlös. Utan hans magiska egenskaper har Bibeln inget budskap och ingen relevans och är inte sann.
Citat:
Ja, den ateistiska världsbilden är helt irrelevant då man faktiskt tycker att om en förklarande lögn inte håller så är det bättre att inte ha någon förklaring alls
Det är mycket bättre.
Citat:
i det att man ändå påstår att deras världsbild är "mest sannolik".
En lögn mindre blir bättre. Absolut mer sannolikt.
Citat:
Vilket alltså är en konstruktion.
Nej.