Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
För LJ hade sagt "jag hörde två skott och femton sekunder senare springer han från Skandia förbi mig". Du menar alltså att SE hade kontrat detta med "nej jag sprang förbi detta vittne tre minuter efter skotten när jag sprang efter poliserna". Detta är inte ord mot ord, det är två helt olika skeenden.
Men det finns flertalet andra vittnen som är "osynliga".
15 minuter är mer troligt.
Jag har läst, tycker du ska läsa JA istället.
Ja två poliser på plats har fått frågan om de avvisat något vittne, och det har de nekat till. Jävigt värre. De har i stort sett fått frågan "när Palme mördades, var du då dålig på ditt jobb?". Vi har flera vittnen som nämnt hur ointresserade polisen var. Glöm inte att det inte är säkert att poliserna som börjar prata med vittnen vet att det är Palme.
SE kan väl ha fått infon om att det var Palme från någon av alla de andra vittnena. Det måste ju inte vara AH. Det kan ju vara så att vittnet SE inte rikigt ser AH, hon är ju böjd över Palme. Att han tror att det var KJ eller nån annan som gjorde livräddning och sen berättade för honom. Det måste inte vara AH eller att han är GM, det är ju bara dumt sagt.
SE visste innan midnatt att det tog tid innan man fick veta det var Palme, hur kunde han veta det om han är GM?
Men snälla du, antingen missförstår vi varandra eller så försöker du verkligen hitta varenda halmstrå för att inte inse SE som potentiell GM.
Inget av de andra vittnena har sagt att de pratat med SE. Enligt stjärnvittnet chevamannen är det ju som mest 5-6 personer där.
Jag vet inte om du jobbat inom rättsväsende eller i fält. Förmodligen inte.
Jag har varit på plats vid flertalet allvarliga brott.
Du får lära dig inom väktar/OV -yrket att du ska hålla alla lugna och hålla alla på ett visst avstånd från offer.
Folk är hysteriska, orationella, tror att de vet bäst, får uppfattningen att de inte görs något och faller till känslohandlingar utan rationellt tänkande och lugn.
Det är exakt det du måste göra om du ska jobba inom rättsväsendet. I de stunderna är det professionalism och kontroll som gäller.
Avstånd från offer, för syre, du vet inte om GM är en av dom på plats eller vad som hänt. Det handlar om att ta drakonisk kontroll. Folk förstår inte det här. Dom tror poliser och andra som arbetar i lagens namn är okänsliga robotar men så är inte fallet.
Därav finns det krispersonal som tillkallas antingen till plats eller så förs man dit efteråt för att processerna.
Jäv säger du? Äger du ett x antal ACAB-tröjor också?
Det finns inte en chans att polisen på plats skulle avhysa ett vittne. Det säger jag med livet som insats. Det sker inte, alldeles särskilt vid ett sådant våldsamt dåd, oavsett om det är 1966 eller 1986.
Det folk uppfattar som att polisen "beter sig illa" är känslomässig drivna, orationella, panikslagna människors uppfattning. Det har inget med verkligheten att göra.
Att Lisbeth skulle förhöras snarast är praxis. Det finns absolut ingenting hon kan göra i det läget när hon är fullkomligt hysterisk. De hon kunde gjort är att ge minutfärska fakta och uppgifter som eventuellt lett till ett gripande.
Inte ett dugg synd om den haggan. Uppblåst, bortskämd och förmer är något som beskriver henne väl.
Men jag ska ta det vidare som förslag. Att folk på plats vid våldsbrott, särskilt makar eller partners ska få härja runt hysteriskt och öka hysterin ännu mer. Ska även meddela att polisen beter sig illa när de använder sin träning i en krissituation och att folk på plats är de rationella och de som har rätt.
Zzzz.