2021-11-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag är nu ingen Ebba-hatare, bryr mig faktiskt inte om henne eller KD, som jag skrev i ett annat inlägg, deras abortpolitik är för mjunig för mig så det blir ingen röst från mig i alla fall, men rätt ska vara rätt och en affär ska vara hederlig och man ska hålla sina avtal, jag har gjort affärer i hela mitt liv, en del bra en del dåliga men aldrig att jag har backat från en uppgjord affär oavsett om jag förlorat på den, jag fick skylla mig själv i så fall och dra lärdom av skadan.

Men en sak gör mig fundersam, fastighetsinskrivningen pausade Ebba Buschs ansökan i och med att E*björn (den stollen) överklgade sin egen förlikning (trodde han) vilket innebar att trots att alla villkor är uppfyllda, köpebrev, betalning med mera så får inte Ebba Busch någon lagfart förrän Svea Hovrätt sagt sitt, vad händer om E*björn skulle få prövningstillstånd med lagfarten?

Kan Ebba Busch få sin välförtjänta lagfart, det är vad jag undrar?

Vad tror du?

Bra fråga.
Jag är tveksam till att fastighetsinskrivningen sitter och har koll på målet i UT, likaledes tveksam till att UT har meddelat fastighetsinskrivningen att domen överklagats.
Frågan är om Esbj klagat på Ebbas lagfartsansökan och i så fall bör han ha hävdat att han pressats att skriva på köpebrevet.
Så vad som nu bör rotas fram av den som har tid (jag har inte) och lust är:
-Ev skriftlig invändning mot lagfartsansökan för om Esbj "pressats" att skriva på förlikningen så bör han ju även "pressats" att skriva på förlikningen.
-Kopia av köpebrevet. Jag är väldigt nyfiken på när underskrifterna är daterade och vilka som bevittnat Esbj:s signatur.
2021-11-16, 20:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Bra fråga.
Jag är tveksam till att fastighetsinskrivningen sitter och har koll på målet i UT, likaledes tveksam till att UT har meddelat fastighetsinskrivningen att domen överklagats.
Frågan är om Esbj klagat på Ebbas lagfartsansökan och i så fall bör han ha hävdat att han pressats att skriva på köpebrevet.
Så vad som nu bör rotas fram av den som har tid (jag har inte) och lust är:
-Ev skriftlig invändning mot lagfartsansökan för om Esbj "pressats" att skriva på förlikningen så bör han ju även "pressats" att skriva på förlikningen.
-Kopia av köpebrevet. Jag är väldigt nyfiken på när underskrifterna är daterade och vilka som bevittnat Esbj:s signatur.

Fastghetsinskrivningen har hejdat överlåtelsen av fastigheterna efter kontakt med Uppsala Tingsrätt.

Citat:
Hej! Domen är överklagad enligt kontakt med Uppsala TR därav har vi bara flyttat fram bevakningsdatumet till 2022-05-10 i ärendet nu och inväntar handlingar från TR.

Jag vet inte om det är på eget bevåg som de har pausat ärendet eller om det är på grund av juridiska grunder, typ att Ebba Busch måste ha en laga kraft vunnen dom oavsett om det är en stadsfästelse eller "bättre rätt".
2021-11-16, 20:26
Medlem
Citat:
Fastghetsinskrivningen har hejdat överlåtelsen av fastigheterna efter kontakt med Uppsala Tingsrätt.

Jag vet inte om det är på eget bevåg som de har pausat ärendet eller om det är på grund av juridiska grunder, typ att Ebba Busch måste ha en laga kraft vunnen dom oavsett om det är en stadsfästelse eller "bättre rätt".

Hmmm, finns inget undertecknat och bevittnat köpebrev insänt då ?
2021-11-16, 20:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Det finns ett undertecknat och insänt köpebrev men ingen laga kraft dom, den överklagades ju sista dagen det var möjligt.
2021-11-16, 20:46
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Dom 18 november och Ebba skulle betala inom 5 dagar och samtidigt erhålla köpebrevet.

Nu kan ju köpebrevet ha blivit undertecknat vid förlikningen och ha varit i förvar hos Esbjörns advokater tills att köpeskillingen var överförd. Tror inte att ombuden har velat chansa på att en lynnig Esbjörn skulle underteckna köpebrevet vid ett senare tillfälle.
2021-11-16, 20:46
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Hon kunde ha fokuserat på att upphäva avtalet och få tillbaka handpenningen, via domstol om nödvändigt, när det stod klart för henne att han inte ville sälja längre. Men hon valde istället att kräva av honom att köpet skulle fullföljas, mot hans vilja, och hota med att dra honom inför rätta för att få igenom köpet. Det är det jag tycker var fel/omoraliskt och hänsynslöst av henne, speciellt eftersom han var över 80 år.

Vi kommer tillbaka till Pacta sunt servande. Så är det.
Finns ingen som helst anledning i världen att fokusera på något annat än avtalet. Allt annat är bara trams.
2021-11-16, 20:55
Medlem
Citat:
Det finns ett undertecknat och insänt köpebrev men ingen laga kraft dom, den överklagades ju sista dagen det var möjligt.

Ah. Nu trillade polletten ner.
Ebba fick inte lagfart på köpekontraktet i höstas eftersom det fattades en bevittning. Hon underrättade om att hon stämt Esbj rörande bättre rätt och lagf. ansökan förklarades vilande i avvaktan på lagakraftvunnen dom.

Så om hon nöjt sig med förlikning utan stadsfästelse, dragit tillbaka sin stämning så fort påskrivet och bevittnat köpebrev sänts in, så hade Esbj i stället blivit tvungen att stämma Ebba om bättre rätt pga att han "pressats av sina advokater att skriva på köpebrevet.
2021-11-16, 20:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ah. Nu trillade polletten ner.
Ebba fick inte lagfart på köpekontraktet i höstas eftersom det fattades en bevittning. Hon underrättade om att hon stämt Esbj rörande bättre rätt och lagf. ansökan förklarades vilande i avvaktan på lagakraftvunnen dom.

Så om hon nöjt sig med förlikning utan stadsfästelse, dragit tillbaka sin stämning så fort påskrivet och bevittnat köpebrev sänts in, så hade Esbj i stället blivit tvungen att stämma Ebba om bättre rätt pga att han "pressats av sina advokater att skriva på köpebrevet.

Ungefär så har jag också uppfattat det men Ebba Busch ville ha ryggen fri och tog det ett steg för långt
2021-11-16, 21:01
Medlem
Citat:
Jag är nu ingen Ebba-hatare, bryr mig faktiskt inte om henne eller KD, som jag skrev i ett annat inlägg, deras abortpolitik är för mjunig för mig så det blir ingen röst från mig i alla fall, men rätt ska vara rätt och en affär ska vara hederlig och man ska hålla sina avtal, jag har gjort affärer i hela mitt liv, en del bra en del dåliga men aldrig att jag har backat från en uppgjord affär oavsett om jag förlorat på den, jag fick skylla mig själv i så fall och dra lärdom av skadan.

Men en sak gör mig fundersam, fastighetsinskrivningen pausade Ebba Buschs ansökan i och med att E*björn (den stollen) överklgade sin egen förlikning (trodde han) vilket innebar att trots att alla villkor är uppfyllda, köpebrev, betalning med mera så får inte Ebba Busch någon lagfart förrän Svea Hovrätt sagt sitt, vad händer om E*björn skulle få prövningstillstånd med lagfarten?

Kan Ebba Busch få sin välförtjänta lagfart, det är vad jag undrar?

Vad tror du?

Märkligt

Ponera följande

SH ger prövningstillstånd och undanröjer UT's stadfästelsedom

Esbjörn vidtar därefter inga fler åtgärder

Vad ska Lantmäteriet göra sedan, har de tänkt sig?

Köpeavtalet gäller
Förlikningsavtalet gäller
Köpebrevet gäller

Lantmäteriets nästa drag blir ... ???
Har de månne tänkt sig att Esbjörn ska få behålla både huset och pengarna Ebba betalat?

Det vore väldigt intressant att få höra Lantmäteriets svar på dessa frågor!

Min uppfattning är följaktligen att det i dagsläget inte föreligger något hinder för Lantmäteriet att utfärda lagfart, och att de därför är skyldiga att göra det.
Senast redigerad av mzs 2021-11-16 kl. 21:07.
2021-11-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Märkligt

Ponera följande

Köpeavtalet gäller
Köpebrevet gäller

Det vore väldigt intressant att få höra Lantmäteriets svar på det.

Min uppfattning är följaktligen att det i dagsläget inte föreligger något hinder för Lantmäteriet att utfärda lagfart, och att de därför är skyldiga att göra det.

SH kan väl inte bara "undanröja".
Antingen tar de upp målet eller återförvisar det till UT.
2021-11-16, 21:10
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Hon kunde ha fokuserat på att upphäva avtalet och få tillbaka handpenningen, via domstol om nödvändigt, när det stod klart för henne att han inte ville sälja längre. Men hon valde istället att kräva av honom att köpet skulle fullföljas, mot hans vilja, och hota med att dra honom inför rätta för att få igenom köpet. Det är det jag tycker var fel/omoraliskt och hänsynslöst av henne, speciellt eftersom han var över 80 år.

Men narcissisten Ebba Busch kör sitt eget race, lägger upp bollen på straffpunkten för rödgrön regering och dess vänstervridna media har bara att gotta sej till dukat bord.
2021-11-16, 21:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Märkligt

Ponera följande

Köpeavtalet gäller
Köpebrevet gäller

Har de månne tänkt sig att Esbjörn ska få behålla både huset och pengarna Ebba betalat?

Det vore väldigt intressant att få höra Lantmäteriets svar på dessa frågor!

Ja, det blir ju ett moment22 av det hela så på något sätt måste ju bollen komma i rullning igen, någon rätt kommer att få ta tag i detta, frågan är ju vilken?

Om Uppsala Tingsrätt får tillbaka målet så blir det vad jag tror en rättegång om bättre rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in