2021-11-16, 18:17
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Några decimaler blått idag.
Mina nyinköpta Fortum gick ganska bra. Jag köpte dem häromdagen när de bottnade efter Q3-rapporten.
En rapport som visade ett minus på rörelseresultatet på mer än 2 miljarder Euro.
Är du helt dum i huvet, kakburken? Investera när de går på dekis?

Faktiskt är det inte så illa som det låter. Minusposten handlar om en engångsavskrivning som hängt med det infogade dotterbolaget. I övrigt visade Fortum bra siffror och har ökat sin omsättning betydligt.
Jag är säker på att vi får se ett bra aktievärde framöver.

Och det bästa av allt är att Fortum ser kärnkraft som grön el....det språket förstår jag.

Jag äger också Fortum och har gjort det under en längre tid. Det är viktigt att tänka på att man måste betala finsk källskatt på 35% om man inte är bosatt i Finland.

Citat:
Källskatten på finska aktiers utdelning höjdes 1 januari 2021 och är numera 35 procent istället för tidigare 15 procent. För att en bank efter detta datum ska kunna ge sina kunder den lägre skatten om 15 procent behöver banken i fråga vara en registrerad förvarare mot den finska skattemyndigheten.Det är därför med glädje jag kan berätta att Nordnet har tagit rollen som registrerad förvarare i Finland – vilket innebär att du som investerare kan få nedsatt källskatt på finska utdelningar.

Om du dessutom väljer att investera dina finska aktier inom kapitalförsäkring kommer vi, precis som tidigare, att begära tillbaka hela källskatten åt dig.

https://www.nordnet.se/blogg/utlandsk-kallskatt-tillbaka/
Citera
2021-11-16, 18:30
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag äger också Fortum och har gjort det under en längre tid. Det är viktigt att tänka på att man måste betala finsk källskatt på 35% om man inte är bosatt i Finland.
Jo, jag känner till det. Får väl sälja dem innan det blir aktuellt så slipper jag ångest för den sakens skull.
Fast jag äger även Konecranes som är finska. Har nu finska aktier för ca 300k.

Vad ser du för framtid för Fortumaktien? Är du enig med mig där? Kom igen, ge mig något så jag slipper kval och tandagnisslan för mitt köp.
Citera
2021-11-16, 19:22
Medlem
Lucid to the moon!

GAV 24,39 USD

sedan köp: +132,68%

Karriärens första Tenbagger
Citera
2021-11-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Lucid to the moon!

GAV 24,39 USD

sedan köp: +132,68%

Karriärens första Tenbagger

Tenbagger, då ska de vara 1000 procent?
Citera
2021-11-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Tenbagger, då ska de vara 1000 procent?

ojdå va pinsamt det blev, kursdubblare heter det
Citera
2021-11-16, 20:15
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Jaha, idag åkte Lundin Energy ut ur portföljen.

Kan du berätta anledningen varför Lundin Energy åkte ur portföljen. Köpte i mars 2020 och ligger 140 % plus idag. Resonerar tvärtom

Den har hög utdelning så jag planerar att behålla den i några år och förhoppningsvis öka vinsten ännu mer. Ser det som en väldigt säker placering. Har sålt av SAS, SHB och H&M med hyfsad vinst men behåller olje aktier och läkemedel.
Citera
2021-11-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Kan du berätta anledningen varför Lundin Energy åkte ur portföljen.

Hade en stop loss på 327 så de åkte i nedgången som jag antar beror på åtalet mot Ian Lundin. Stopp lossar har räddat mig många gånger, t.ex. i både Kambi och Kindred. Den här gången var det väl inte så lyckat, men Lundin är ändå det av mina innehav som gått sämst ett tag nu. Jag kör mycket på momentum, säljer det som går dåligt och ökar i det som går bra lite förenklat.

Edit: jag är inte alls så långsiktig som du. Ligger kanske tre månader i snitt på en aktie.
Senast redigerad av SWAG99 2021-11-16 kl. 21:08.
Citera
2021-11-16, 21:25
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Hade en stop loss på 327 så de åkte i nedgången som jag antar beror på åtalet mot Ian Lundin. Stopp lossar har räddat mig många gånger, t.ex. i både Kambi och Kindred. Den här gången var det väl inte så lyckat, men Lundin är ändå det av mina innehav som gått sämst ett tag nu. Jag kör mycket på momentum, säljer det som går dåligt och ökar i det som går bra lite förenklat.

Edit: jag är inte alls så långsiktig som du. Ligger kanske tre månader i snitt på en aktie.

Ok. Jag har en annan strategi. Har legat i snart 20 år på samma Astra Zeneca aktier och köpte mer i år när den föll tillfälligt till 808 kr. Lundin kommer att bli en liknande historia även om jag bara haft den knappt 2 år nu. Har även IPC och Pfizer på långsiktigt innehav.

Såg en miljardär på TV som sa att man aldrig ska sälja en aktie i ett stort framgångsrikt företag om man inte behöver pengarna. Det kommer alltid bli bra avkastning på sikt.
Citera
2021-11-16, 22:25
Medlem
Galen dag. Kvartalsrapport från Tourn gör investerare besvikna, faller 20% Försöker fylla på men Avanza ballar ur totalt, och ordrar fylls inte.

USA öppnar och Lucid flyger till månen. Slutar på +3,600kr trots -20% på Tourn. Blir att fylla på imorgon inför Q4 och Q1:2022.
Citera
2021-11-17, 17:45
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Galen dag. Kvartalsrapport från Tourn gör investerare besvikna, faller 20% Försöker fylla på men Avanza ballar ur totalt, och ordrar fylls inte.

USA öppnar och Lucid flyger till månen. Slutar på +3,600kr trots -20% på Tourn. Blir att fylla på imorgon inför Q4 och Q1:2022.
Tourn har jag tittat på tidigare men aldrig köpt. Helt galen utvecklingskurva.
Hade nästan glömt av den när jag läste vad du skrev igår. Den dippade hårt nu på morgonen så jag gjorde en hit and run. Ökade 16% och jag kände mig som en tjuv när jag sålde på eftermiddagen.
Det ser inte ut som någon hastig retur till högre nivåer.
Citera
2021-11-17, 19:00
Medlem
MrLevaLivets avatar
Back nästan 2k i skrivande stund. Skitpiss!
Citera
2021-11-17, 19:49
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jo, jag känner till det. Får väl sälja dem innan det blir aktuellt så slipper jag ångest för den sakens skull.
Fast jag äger även Konecranes som är finska. Har nu finska aktier för ca 300k.

Vad ser du för framtid för Fortumaktien? Är du enig med mig där? Kom igen, ge mig något så jag slipper kval och tandagnisslan för mitt köp.

Jag ligger milslång i Fortum. Har inte gjort någon djupdykning i företaget utan förlitar mig på andrahandskällor, men jag känner mig helt trygg. Om inget oförutsett sker kommer jag inte sälja några aktier utan tacksamt ta emot 4.3% i direktavkastning för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in