2021-11-16, 15:01
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Prova att hoppa ut från ett högt hus. När du är i luften fallandes ner till marken kommer du ha några sekunder på dig att observera denna kraft.

Nä, jag kommer kunna observera en effekt av kraften.
Citera
2021-11-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är pissenkelt att observera gravitation. I dess enklaste form handlar det om att väga 1kg och på så sätt konstatera att massan dras ned mot jorden med kraften 10N.

Ja du hoppar till en förklaring ifrån en effekt. Är inte beredd att göra det.
Citera
2021-11-16, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok, då har jag bara inte sett det än då. Det kommer nog om det är så lätt.

Alla föds vi till plattjordare.

Det är frågorna som leder oss rätt. 😀

Skäms aldrig för att du började ställa frågorna sent.

Var stolt över att du började ställa dom.
Citera
2021-11-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ja du hoppar till en förklaring ifrån en effekt. Är inte beredd att göra det.

Nej inte alls. Mitt enkla experiment visar att det finns en nedåtriktad kraft som är proportionell mot massan. Det är ingen förklaring utan en krasst konstaterande.

Och det enkla experimentet falsifierar allt flum om "densitet" och andra krystade FE-förklaringar. Det finns en nedåtriktad kraft och kraften är proportionell mot massan. F = g * m

Om du inte nöjer dig med detta så går det att gå vidare med fler experiment, t.ex ett Cavdish-likande experiment. Att påstå att det är svårt att påvisa gravitation är ett mycket felaktigt påstående. Det är lätt och miljontals människor har gjort det.
Citera
2021-11-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej inte alls. Mitt enkla experiment visar att det finns en nedåtriktad kraft som är proportionell mot massan. Det är ingen förklaring utan en krasst konstaterande.

Och det enkla experimentet falsifierar allt flum om "densitet" och andra krystade FE-förklaringar. Det finns en nedåtriktad kraft och kraften är proportionell mot massan. F = g * m

Om du inte nöjer dig med detta så går det att gå vidare med fler experiment, t.ex ett Cavdish-likande experiment. Att påstå att det är svårt att påvisa gravitation är ett mycket felaktigt påstående. Det är lätt och miljontals människor har gjort det.

Jag förnekar inte att vi håller oss på jorden eller att det går att mäta trycket i den effekten.
Vet att det kan extraheras till, masscentrum - kraftens riktning - jorden är rund.
Kanske är så.
Citera
2021-11-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ok, du är smartare👍

Tack, men detta visste vi ju redan.

Svara nu istället på frågan: Hur långt ovanför den platta jorden befinner sig solen i din "modell"?
Citera
2021-11-16, 16:13
Medlem
Citat:
Tack, men detta visste vi ju redan.

Svara nu istället på frågan: Hur långt ovanför den platta jorden befinner sig solen i din "modell"?

Ja det är ju uppenbart.
Jag vet inte, har ingen modell.
Citera
2021-11-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ja det är ju uppenbart.
Jag vet inte, har ingen modell.

Varför är du ens här och diskuterar? Du vet ju uppenbarligen ingenting? Du vet inte vad solen är, dess temperatur eller solens avstånd till jorden, och inte heller vet du om jorden är platt eller inte. Så vad gör du här ens?
Citera
2021-11-16, 16:34
Medlem
Citat:
För att diskutera sakfrågan: jordens form och dess plats i universum med mera.

Du vet ju absolut ingenting om sakfrågan säger du själv, så vad gör du ens här? Du kom in i tråden, påstod en massa befängda saker, och sen när du blir pressad på detta svarar du bara "jag vet inte, jag har ingen åsikt". Okej?

Om du vill diskutera hur lite DU vet om olika sakers tillstånd, finns det säkert lämpligare trådar för det.

Hehe. Att ha en åsikt utan att grundligt undersökt ämnet själv är väl dumt?
Jag påstod att du får kasta bort allt du lärt dig om du ska förstå hur plattjordare tänker.
Du vill berätta saker jag redan vet om men är tveksam till. Och förväntar dig att jag ska veta avståndet till solen. Jag tror inte det är så lätt att få ut ett avstånd till solen så därför vet jag inte och gissar inte heller..

Just dig tar jag inte så seriöst då du bara letar plattjordare att läxa upp. Sen försöker du desperat göra mig till en för jag är lite kritisk till att dra på så stora växlar av det vi ser.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-11-16 kl. 16:43.
Citera
2021-11-16, 16:43
Medlem
Citat:

Ja? Pratar du om dig själv eller? Du vet uppenbarligen ingenting säger du själv, ändå har du åsikter om saker och ting?

Citat:
Jag påstod att du får kasta bort allt du lärt dig om du ska förstå hur plattjordare tänker.

Nej, det behövs inte. Det största problemet med att förstå hur plattjordare tänker är att de beter sig som du gör. Påstår en massa saker, och när man ställer motfrågor på detta vägrar de oftast svara. Precis som du gjort.

Citat:
Du försöker övertyga mig om saker jag redan vet om men är tveksam till. Och förväntar dig att jag ska veta avståndet till solen. Jag tror inte det är så lätt att få ut ett avstånd till solen så därför vet jag inte och gissar inte heller..

Många har redan förklarat hur man vet avståndet till solen för dig, och jag har personligen förklarat för dig hur man vet dess temperatur. Det är inga "gissningar", utan beräkningar som baserar sig på empiriska observationer.
Citera
2021-11-16, 16:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du vill berätta saker jag redan vet om men är tveksam till. Och förväntar dig att jag ska veta avståndet till solen. Jag tror inte det är så lätt att få ut ett avstånd till solen så därför vet jag inte och gissar inte heller..

Just dig tar jag inte så seriöst så du bara letar plattjordare att läxa upp. Sen försöker du desperat göra mig till en för jag är lite kritisk till att dra på så stora växlar av det vi ser.

Behöver du personligen mäta avståndet till solen för att lita på vad de som gjort det säger?

Medan du väntar på nästa Venuspassage kan du väl fundera på

• Månförmörkelser
• Att oavsett om man befinner sig i Australien, Sydafrika eller Sydamerika så ser man Södra korset rakt i söder
• Bilder från Lake Pontchartrain
• Att solen inte syns på natten, oavsett vilken höjd den befinner sig på
• Att vi ser längre ju högre vi befinner oss.
Citera
2021-11-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Behöver du personligen mäta avståndet till solen för att lita på vad de som gjort det säger?

Medan du väntar på nästa Venuspassage kan du väl fundera på

• Månförmörkelser
• Att oavsett om man befinner sig i Australien, Sydafrika eller Sydamerika så ser man Södra korset rakt i söder
• Bilder från Lake Pontchartrain
• Att solen inte syns på natten, oavsett vilken höjd den befinner sig på
• Att vi ser längre ju högre vi befinner oss.

Jag förstår plattjordares förklaring till allt detta förutom södra korset. Så det är nåt att fundera på ja.

Och jag behöver nåt som jag kan upprepa ja. Som att köra bil och se hur långt man kört och jämföra det med vad som sägs.
Men det blir ju lite problematiskt när jag inte kan ta mig uppåt. Det är väl den vetenskapliga metoden vi borde utgå ifrån?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-11-16 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in