Citat:
Ursprungligen postat av
jugbandblues
jag tror inte senegal för någon trovärdig brottsstatistik. det är ett väldigt primitivt folkslag, där samhällets elit utgörs av de som hjälpligt kan räkna på fingrarna. skulle ändå tippa på att infanticid är tämligen vanligt där, då de ofta följer sina nycker och impulser utan något som helst konsekvenstänk.
detta till trots tror jag att det du specifikt efterfrågar är extremt ovanligt, eftersom det kräver 15-våningshus i motsats till lerhyddor och plåtskjul. möjligen att de franska kolonialherrarna lyckades bygga något sådant hus innan de tröttnade på troglodyternas oförmågor och packade sina väskor, men även det känns osannolikt.
Barnen var inga spädbarn så filicid är det korrekta begreppet vi talar om här. Hittar ingen nationell statistik över filicid men däremot över suicid (WHO) och där har faktiskt Sverige högre rate än Senegal. Vi ligger över dom även i mord.
Man kan självklart ifrågasätta sanningshalten i denna statistik, men det är den som är tillgänglig.
Mitt inlägg var riktad mot en skribent som vill få just filicid till ett importerat problem vilket inte är min uppfattning.