Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Du tänker på klientmedelskonto?
Men nej, Theo upprättade kontraktet utifrån vad Esbjörn och Ebba kommit överens om. Han hanterade mig veterligen inte pengarna, utan de gick direkt från Ebba till Esbjörn.
Borde stå kontonummer i kontraktet som jag inte har framför mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fullblitz
Men nu motsäger du köpekontraktet som mäklaren så korrekt upprättat.
På §18 står det klart och tydligt. "Särskilt uppdragsavtal om deposition av handpenningen på fastighetsmäklaren klientmedelskonto ska träffas med anledning av i detta avtal intaget villkor."
Men det står också att handpenningen ska inbetalas på säljarens konto. När ett kontrakt är utformat på det här viset, finns det då någon praxis hur man ska fördela handpenningen mellan de två olika direktiven i avtalet?
Jag menar, antagligen så gäller ju avtalet eller så gäller det inte men här har du två punkter som står i direkt konflikt med varandra.
Jag är inte skitimponerad av mäklarens arbete vilket gör det här ännu mer fischy. Skulle vara intressant om han har all erforderlig dokumentation kring det här skrivuppdraget. Som sagt, skulle Esbjörn vara en rättshaverist så har han garanterat ett enkelt case att minst pricka mäklaren och kanske till och med få ersättning för det dåligt utförda skitjobbet.
Var motsäger jag köpekontraktet? Det står ju där, klart och tydligt i första paragrafen:
"Handpenningen inbetalas genom insättning på säljarens konto nr xxxx-x, xxxxxxxxx-x, Swedbank"
§18 tolkar jag som att om man vill deponera handpenningen hos mäklaren, så måste det skrivas ett separat avtal om detta, då det inte är en mäklad affär, med mäklaransvar (§17). Men jag är absolut ingen jurist, så kanske de som pratar juridiska flytande kan reda ut det. Har för mig att det diskuterats förut.
Huruvida avtalet är korrekt eller inte, får även det redas ut av de juridiskt kunniga. Dock har jag tolkat det som att avtalet är korrekt i sin helhet, då det inte har bestridits av Esbjörnsidan. Snarare så har det använts som bevis för att Ebba inte gjort det hon skulle göra enligt avtalet.