2021-11-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Okej, fine, tre år sen.

Men du anklagar mig för dubbelmoral eftersom jag tar upp förtalet i fel tråd samtidigt som du fortsätter mala på om att Esbjörn kört mot rött?

Har han kört fort och fel så bör han få konsekvenser för detta, absolut.

Kan du nu erkänna ett enda fel Ebba har gjort i denna affär, eller hävdar du, precis som hon, att hon gjort sitt yttersta för att allt ska ha blivit rätt?

Kråksången hittils är att alla andra gjort fel och Ebba är ofelbar. Detta känns lite... barnsligt
Sandlådan kanske?

Svårt att räkna? Det blir väl för 2 år sedan?
Det ser onekligen ut som att hon gjort det mesta rätt. Det fel jag kan komma på är uttalandet som blev förtal. Det var otaktiskt. Att såga ner träd innan lagfarten var klar var i backspegeln inte bra även om de hade en överenskommelse. Men vem kan ana att man köpt en fastighet av säljaren från helvetet?

Du spyr hela tiden över Ebba, kan du på samma sätt hitta nåt Esbjörn gjort fel eller är han gud för dig?
Det kan kanske vara svårt att sortera men ta de i vilken ordning som helst…
2021-11-16, 13:12
Medlem
Citat:
Men isåfall kan vi ju lägga att Esbjörn försökt sticka med pengarna till handlingarna.

Ebba lovade att inte tvinga igenom ett köp, men vägrade ta tillbaka handpenningen och stämde honom för kontraktsbrott.

Ett kontrakt som hennes kompis upprättat och som Fullblitz påpekar, innehåller paragrafer som motsäger varandra.

Esb ska ha försökt att sända tillbaka pengarna innan stämningen och innan media blev inblandad , enligt han själv.
Esb har själv lovat att sälja huset med att skriva på kontraktet.
2021-11-16, 13:19
Medlem
Många med bra koll här i tråden. Hur står det egentligen till med Esbjörns lägenheter? Sägs ha både 2 eller 3st som han inte bor i då han är inhyst hos kommandoran. Vem rattar andrahandsuthyrningen, är den laglig, skattas det för inkomsten, vilka bor där, vem tar pengarna, har det koppling till MPL’s barnhem med flyktingar? Verkar vara lite samma läge för kompisen Ulf som också är inhyst i Marielund. Här finns det nog mycket för stadsmedia att ta tag i och skriva om, men det är väl inte så intressant förstås.
2021-11-16, 13:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Du tänker på klientmedelskonto?

Men nej, Theo upprättade kontraktet utifrån vad Esbjörn och Ebba kommit överens om. Han hanterade mig veterligen inte pengarna, utan de gick direkt från Ebba till Esbjörn.

Borde stå kontonummer i kontraktet som jag inte har framför mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Men nu motsäger du köpekontraktet som mäklaren så korrekt upprättat.

På §18 står det klart och tydligt. "Särskilt uppdragsavtal om deposition av handpenningen på fastighetsmäklaren klientmedelskonto ska träffas med anledning av i detta avtal intaget villkor."

Men det står också att handpenningen ska inbetalas på säljarens konto. När ett kontrakt är utformat på det här viset, finns det då någon praxis hur man ska fördela handpenningen mellan de två olika direktiven i avtalet?

Jag menar, antagligen så gäller ju avtalet eller så gäller det inte men här har du två punkter som står i direkt konflikt med varandra.

Jag är inte skitimponerad av mäklarens arbete vilket gör det här ännu mer fischy. Skulle vara intressant om han har all erforderlig dokumentation kring det här skrivuppdraget. Som sagt, skulle Esbjörn vara en rättshaverist så har han garanterat ett enkelt case att minst pricka mäklaren och kanske till och med få ersättning för det dåligt utförda skitjobbet.

Var motsäger jag köpekontraktet? Det står ju där, klart och tydligt i första paragrafen:

"Handpenningen inbetalas genom insättning på säljarens konto nr xxxx-x, xxxxxxxxx-x, Swedbank"

§18 tolkar jag som att om man vill deponera handpenningen hos mäklaren, så måste det skrivas ett separat avtal om detta, då det inte är en mäklad affär, med mäklaransvar (§17). Men jag är absolut ingen jurist, så kanske de som pratar juridiska flytande kan reda ut det. Har för mig att det diskuterats förut.

Huruvida avtalet är korrekt eller inte, får även det redas ut av de juridiskt kunniga. Dock har jag tolkat det som att avtalet är korrekt i sin helhet, då det inte har bestridits av Esbjörnsidan. Snarare så har det använts som bevis för att Ebba inte gjort det hon skulle göra enligt avtalet.
2021-11-16, 13:29
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jämför konsekvenserna som det skulle ha blivit för Ebba att låta Esbjörn ångra försäljningen av sin fastighet, med konsekvenserna det skulle bli för Media Markt om de skulle låta alla sina kunder ångra sina köp. Då kanske du inser att skillnaden är att Media Markt skulle gå i konkurs om de skulle låta alla sina kunder ångra sina köp, medan Ebba troligen utan större problem kunde ha låtit Esbjörn få behålla sin fastighet som han ville.

Armstrongs inlägg är ju så dumt att klockorna stannar, men så är ju hens agenda inte annat än ett enda hycklande av försvar av Ebba Busch.
Om man skulle börja använda oss av Armstrongmått mätt i inläggen skulle man kunna säga att en Elefant och en hundvalp är nästan lika tunga, båda väger ivf minst ett kg.
2021-11-16, 13:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Men isåfall kan vi ju lägga att Esbjörn försökt sticka med pengarna till handlingarna.

Ebba lovade att inte tvinga igenom ett köp, men vägrade ta tillbaka handpenningen och stämde honom för kontraktsbrott.

Ett kontrakt som hennes kompis upprättat och som Fullblitz påpekar, innehåller paragrafer som motsäger varandra.

Om vi nu ska hålla oss till sanningen, så är det så att Theo faktiskt vid det tillfället inte var eller hade varit kompis med Ebba. Det är hennes kompis bror och de hade träffats ibland ute, men ingen vänskap mellan dom enligt Theo.

Ebba lovade att på vissa villkor backa ur fastighetsaffären, men Esbjörn gick henne inte till mötes. Det där med att ta emot handpenningen hade väl med juridik att göra, för att inte bli den som åsamkar Esbjörn skada och kan bli ersättningsskyldig? Har för mig att det diskuterades en del i tråden vid den tidpunkten.
2021-11-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Armstrongs inlägg är ju så dumt att klockorna stannar, men så är ju hens agenda inte annat än ett enda hycklande av försvar av Ebba Busch.
Antar om vi skulle börja använda oss av Armstrongmått mätt i inläggen kunna säga att en Elefant och en hundvalp är nästan lika tunga, båda väger ivf minst ett kg.

Om du läser hen inlägg så kanske du skulle förstå dom bättre.
2021-11-16, 13:31
Medlem
Reimers avatar
Efter kontakt med Svea Hovrätt kan jag bekräfta att de har fått ärendet i sitt knä nu, lycka till att reda ut det här!

Målnumret är T 13497-21 bifogar deras dagboksblad också, ärendet är alltså påbörjat men hur det ska lösas vete fan, det är ju sina egna advokater som E*björn är missnöjd med.

https://anonfiles.com/R3u0y1V5u3/Svea_HR_T_13497-21_Dagboksblad_2021-11-16_pdf
2021-11-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Hon kunde ha fokuserat på att upphäva avtalet och få tillbaka handpenningen, via domstol om nödvändigt, när det stod klart för henne att han inte ville sälja längre. Men hon valde istället att kräva av honom att köpet skulle fullföljas, mot hans vilja, och hota med att dra honom inför rätta för att få igenom köpet. Det är det jag tycker var fel/omoraliskt och hänsynslöst av henne, speciellt eftersom han var över 80 år.
Men det var inte hon som ville häva avtalet. Den som vill häva avtalet är den som får driva den processen och får vara beredd på att göra eftergifter, t ex betala kostnader som motparten dragit på sig.
Ebba bjöd trots det in till ett möte där en hävning skulle avhandlas. Esbjörn avvek från mötet innan det börjat och meddelade att han inte tänkte prata mer med Ebba.
På det sättet blir inget avtal hävt. Jag kan bara se två tänkbara scenarion som förklarar handlingssättet:
- Man hoppades att Ebba nu skulle börja driva en hävning, och på det sättet öppna upp sig för att behöva betala stora skadestånd.
- Alternativt, att det skulle dras ut till en långdragen tvist som genom tvivelaktig mediarapportering skulle påverka Ebbas förtroende. Vilket var det som hände.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Antar om vi skulle börja använda oss av Armstrongmått mätt i inläggen kunna säga att en Elefant och en hundvalp är nästan lika tunga, båda väger ivf minst ett kg.
Tack för ditt begåvade och faktafyllda inlägg. Jag förstår visserligen inte exakt vad elefanter och hundvalpars vikt har för betydelse för trådämnet. Men då är jag givetvis inte i närheten av att besitta din blixtrande intelligens, du är helt enkelt så begåvad att klockorna förefaller stå stilla i din närhet.

Vi är många som nu efter att ha läst ditt briljanta inlägg nu diametralt har ändrat åsikt rörande denna tvist, du och Esbjörn Bolin har givetvis helt rätt. Det är naturligtvis helt korrekt att en säljare ska kunna kräva tillbaka sin fastighet i all framtid, vill man inte lämna tillbaka den så är man givetvis en narcissist.
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om vi nu ska hålla oss till sanningen, så är det så att Theo faktiskt vid det tillfället inte var eller hade varit kompis med Ebba. Det är hennes kompis bror och de hade träffats ibland ute, men ingen vänskap mellan dom enligt Theo.

Ebba lovade att på vissa villkor backa ur fastighetsaffären, men Esbjörn gick henne inte till mötes. Det där med att ta emot handpenningen hade väl med juridik att göra, för att inte bli den som åsamkar Esbjörn skada och kan bli ersättningsskyldig? Har för mig att det diskuterades en del i tråden vid den tidpunkten.

Felpost.
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2021-11-16 kl. 13:41.
2021-11-16, 13:40
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Om du läser hen inlägg så kanske du skulle förstå dom bättre.

Exakt det jag gör, hen jämför och likställer om Ebba låtit fastigheten återgå till Esbjörn med att Media Mark skulle återta alla varor de har sålt.
En så in i helvete ointelligent jämförelse att man omöjligen kan missa Armstrongs egentliga agenda här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in