2021-11-16, 11:53
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Esbjörn hade försökt betala tillbaka handpenningen till kontot, men dom studsade eftersom Theo Dietz upprättat ett slusskonto.

Då bad han Ebba om kontonumret han kunde sätta över dom till, men fick inget svar. Då vände han sig till hennes advokat, som inte ville lämna ut det.

Skulle han ställt pengarna i en påse utanför KDs partilokal?

Att ljuga och hitta på främjar inte tråden.
2021-11-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Hon kunde ha fokuserat på att upphäva avtalet och få tillbaka handpenningen, via domstol om nödvändigt, när det stod klart för henne att han inte ville sälja längre. Men hon valde istället att kräva av honom att köpet skulle fullföljas, mot hans vilja, och hota med att dra honom inför rätta för att få igenom köpet. Det är det jag tycker var fel/omoraliskt och hänsynslöst av henne, speciellt eftersom han var över 80 år.

När stod det klart att han inte ville sälja?
När han gjorde sig svårt att nå?
När han inte dök upp på tillträdesdagen?
När han inte ville förhandla?

Hade han gjort rätt för sig så borde han fortsatt kontakta henne tills blev nåd eller dyka upp på tillträdesdagen för prata med henne.
Varför ska hon fokuserar på häva avtalet när motparten inte gör det? Varför kunde inte Esb göra det också?
2021-11-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Du har fortfarande inte lämnat tillbaka min cykel!
Det är ditt fel, du tjatade på om mig att sälja den och din kompis stod bredvid med kvittot.
Du har inte betalat vad den är värd efter att du servade den, du ska betala mer!

Men jag och tre kompisar tryckte in dig i ett hörn och fick dig att skriva på ett papper på att det är min cykel nu!

Esbjörn försökte betala tillbaka handpenning flera gånger, han kan inte göra så mycket om Ebba vägrar svara.
2021-11-16, 12:25
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men i brevet från hennes advokat, som ser ut att vara daterat i september 2020, där kräver hon inte tillbaka någon handpenning och skadestånd, utan hon kräver istället att köpet fullgörs frivilligt eller så går det till domstol, se videon 2:35:

https://m.youtube.com/watch?v=0N5ECJrGeEA

Varför krävde hon att köpet skulle genomföras, istället för att bara kräva tillbaka handpenningen och skadestånd och upphäva köpet, när hon uppenbart förstod att han inte ville sälja längre?

Fråga henne?

Hon köpte antagligen fastigheten för att bo där med sina barn, precis som hon sagt. Hon har träffat Esbjörn flera gånger under två månaders tid och har förhoppningsvis fått både en känsla och information från Esbjörn varför han säljer.

Själv brukar jag stå för de avtal jag gör.
2021-11-16, 12:33
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Esbjörn hade försökt betala tillbaka handpenningen till kontot, men dom studsade eftersom Theo Dietz upprättat ett slusskonto.

Då bad han Ebba om kontonumret han kunde sätta över dom till, men fick inget svar. Då vände han sig till hennes advokat, som inte ville lämna ut det.

Skulle han ställt pengarna i en påse utanför KDs partilokal?

Du tänker på klientmedelskonto?

Men nej, Theo upprättade kontraktet utifrån vad Esbjörn och Ebba kommit överens om. Han hanterade mig veterligen inte pengarna, utan de gick direkt från Ebba till Esbjörn.

Borde stå kontonummer i kontraktet som jag inte har framför mig.
2021-11-16, 12:36
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Men jag och tre kompisar tryckte in dig i ett hörn och fick dig att skriva på ett papper på att det är min cykel nu!

Esbjörn försökte betala tillbaka handpenning flera gånger, han kan inte göra så mycket om Ebba vägrar svara.

Ebba inte bara svarade utan var pådrivande för att reda upp saker och avsluta affären om de kom överens om detta.

Esbjörn och hans ombud vägrade att delta på några möten.

Det är väl ungefär den femhundrade gången som du får detta förklarar för dig.
2021-11-16, 12:37
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Men nej, Theo upprättade kontraktet utifrån vad Esbjörn och Ebba kommit överens om. Han hanterade mig veterligen inte pengarna, utan de gick direkt från Ebba till Esbjörn.

Säljarens kontonr står med i kontraktet.
Finns ingen anledning att ha med köparens kontonr.
2021-11-16, 12:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Jag hoppas att du förstår att det inte räcker alls, att "lämna tillbaka handpenningen" för att häva en korrekt gjord fastighetsaffär. Handpenningen gör varken från eller till, och det förekommer tämligen ofta att fastighetsaffärer görs utan handpenning.

Däremot är personer som Ebba (och många andra politoiker, myndighetspersoner, beslutsfattare etc) försiktiga med att ta emot pengar hur som helst, varför det inte är det minsta konstigt att ingen runt Ebba lämnade ut ett kontonummer. Att banken skulle göra det är ju närmast otänkbart pga banksekretessen.
2021-11-16, 12:41
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Ja det är ditt fel att jag sålde och du ska betala ännu mer!
Att jag inte svarar när du ringer och vill återlämna cykeln spelar ingen roll.
Brännström på Expressen ska skriva en artikel om att det är du som ska backa.
Det är ditt fel och det är du som ska backa för att jag backar ur.
Du ska lämna tillbaka cykeln och jag löser inte ut någon service du betalat.
2021-11-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Men nu motsäger du köpekontraktet som mäklaren så korrekt upprättat.

På §18 står det klart och tydligt. "Särskilt uppdragsavtal om deposition av handpenningen på fastighetsmäklaren klientmedelskonto ska träffas med anledning av i detta avtal intaget villkor."

Men det står också att handpenningen ska inbetalas på säljarens konto. När ett kontrakt är utformat på det här viset, finns det då någon praxis hur man ska fördela handpenningen mellan de två olika direktiven i avtalet?

Jag menar, antagligen så gäller ju avtalet eller så gäller det inte men här har du två punkter som står i direkt konflikt med varandra.

Jag är inte skitimponerad av mäklarens arbete vilket gör det här ännu mer fischy. Skulle vara intressant om han har all erforderlig dokumentation kring det här skrivuppdraget. Som sagt, skulle Esbjörn vara en rättshaverist så har han garanterat ett enkelt case att minst pricka mäklaren och kanske till och med få ersättning för det dåligt utförda skitjobbet.
2021-11-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag hoppas att du förstår att det inte räcker alls, att "lämna tillbaka handpenningen" för att häva en korrekt gjord fastighetsaffär. Handpenningen gör varken från eller till, och det förekommer tämligen ofta att fastighetsaffärer görs utan handpenning.

Däremot är personer som Ebba (och många andra politoiker, myndighetspersoner, beslutsfattare etc) försiktiga med att ta emot pengar hur som helst, varför det inte är det minsta konstigt att ingen runt Ebba lämnade ut ett kontonummer. Att banken skulle göra det är ju närmast otänkbart pga banksekretessen.

Men isåfall kan vi ju lägga att Esbjörn försökt sticka med pengarna till handlingarna.

Ebba lovade att inte tvinga igenom ett köp, men vägrade ta tillbaka handpenningen och stämde honom för kontraktsbrott.

Ett kontrakt som hennes kompis upprättat och som Fullblitz påpekar, innehåller paragrafer som motsäger varandra.
2021-11-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Att det inte skulle gå att häva avtalet är ju en Ebba Busch sekt sanning som fått cirkulera här inne.

I §9 står det klart och tydligt att man får häva köpet om kontraktet inte fullföljs, så det finns absolut inget hinder från Ebba Buschs sida att häva kontraktet och kräva tillbaka sin handpenning plus de extrakostnader hon fått. Skulle Esbjörn inte betalat henne hade hon med enkelhet kunnat skicka han till fogden som gjort utmätning.

Detta hade Ebba Busch kunnat göra redan i oktober förra året om hon ville.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in