Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Inte samma men liknande problem om du köper "reskassa" Stockholm Lokaltrafik för låt oss säga 100 kr.
Då får du ingen moms på kvittot eftersom SL anser (är ju bra för deras likviditet) att momsen inte kan dras förens resan är förbrukad vilket såklart rent skattemässigt visserligen är korrekt men helt omöjligt att bokföra eftersom du då måste få ut ett kvitto varje gång du reser med SL vilket såklart inte funkar administrativt.
I dessa fall har jag bett min ekonomi avd. att dra 6% på köpet och sedan bara strunta i resten och om det skulle vara så att SKV hade några synpunkter så tar vi det då. Man måste givetvis hålla sig till reglerna men det kans inte heller vara så att det ska innebära oskäligt mycket arbete.
SL har ju rätt, reskassan är ju som ett presentkort, du har inget köpt förrän du utnyttjar den. Och alltså har ingen moms tagits ut.
Nu är ju detta ett övergående problem eftersom reskassan försvinner, och dessutom finns ju alla dina kvitton på Mitt SL.se, så vad är svårt med att få ett kvitto för varje resa, det är ju bara att skriva ut, jämfört med om du köper kontant och får ett kvitto för varje resa?