Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-16, 11:44
Medlem
Hej! Jag har precis startat eget AB och genomfört min första tjänsteresa, denna innefattade en inrikes flygresa (i Sverige). Vanligen är ju flygmomsen 6% men flygbolaget som flyger sträckan är ej svenskt (registrerat i EU som jag förstår) och när jag ska bokföra den betalda momsen är jag aningen konfunderad hur det ska redovisas och tänkte fråga er här om hjälp. Jag betalade resan med bankkortet för mitt bolags företagskonto direkt.

Enligt kvittot:
- Priset för resan: 2048 SEK / 205 EUR
- Skatter: 12,62 + 16,43 + 25,03 EUR
- Carrier imposed fees: 30,00 + 1,06 EUR
- Total kostnaden med skatter och avgifter totalt alltså 290.14 EUR

Min initiala tanke var att redovisa totalbeloppet och dra standard momsen 6%, men när jag läser kvittot blir jag tveksam till om det är rätt
Citera
2021-11-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Hej! Jag har precis startat eget AB och genomfört min första tjänsteresa, denna innefattade en inrikes flygresa (i Sverige). Vanligen är ju flygmomsen 6% men flygbolaget som flyger sträckan är ej svenskt (registrerat i EU som jag förstår) och när jag ska bokföra den betalda momsen är jag aningen konfunderad hur det ska redovisas och tänkte fråga er här om hjälp. Jag betalade resan med bankkortet för mitt bolags företagskonto direkt.

Enligt kvittot:
- Priset för resan: 2048 SEK / 205 EUR
- Skatter: 12,62 + 16,43 + 25,03 EUR
- Carrier imposed fees: 30,00 + 1,06 EUR
- Total kostnaden med skatter och avgifter totalt alltså 290.14 EUR

Min initiala tanke var att redovisa totalbeloppet och dra standard momsen 6%, men när jag läser kvittot blir jag tveksam till om det är rätt
Svårt att veta när du inte anger den exakta beteckningen på de olika skattebeloppen. Misstänker att två t.ex. kan vara flygplatsskatter som inte har med moms att göra. Finns inte VAT angivet?
Citera
2021-11-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Svårt att veta när du inte anger den exakta beteckningen på de olika skattebeloppen. Misstänker att två t.ex. kan vara flygplatsskatter som inte har med moms att göra. Finns inte VAT angivet?

Tack för svar!
Tyvärr står det bara kombinationer av 2 bokstäver bakom siffrorna jag angav som inte säger mig någonting eller förklaras på kvittot. Jag får helt enkelt ta och ringa deras kundservice imorgon och fråga =)
Citera
2021-11-21, 14:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Tack för svar!
Tyvärr står det bara kombinationer av 2 bokstäver bakom siffrorna jag angav som inte säger mig någonting eller förklaras på kvittot. Jag får helt enkelt ta och ringa deras kundservice imorgon och fråga =)
Om du ska vara försiktig så måste du kunna se momsen uttryckligen på kvittot eller fakturan för att kunna dra av den.
Citera
2021-11-21, 18:08
Medlem
Ingen moms ska redovisas/finns att dra av, jag skulle bokfört allt mot 58xx som har med resor att göra.
Citera
2021-11-23, 01:06
Medlem
miikoss avatar
https://www.skatteverket.se/foretag/...f6fd1d011.html

Edit: Kollade och vid köp av EU:bolag och resan är inrikes i Sverige, så säljaren ta utsvensk moms.

Det är ett undantag ifrån de vanliga reglerna när EU:bolag kör inrikestransporter i Sverige.

Saknar du momspecefikation så kan du inte lyfta moms, utan måste be om nytt kvitto som anger momspecefikation.

jag är inte helt övertygad att kvittot du redovisar i trådstarten duger. VAT borde nog stå angivet. Vet inte om "Skatt" räcker, det finns ju både flygskatt och bränsleskatter osv.
Senast redigerad av miikos 2021-11-23 kl. 01:14.
Citera
2021-11-24, 14:09
Medlem
george.sthlms avatar
Vet inte vem som är kortutgivare men mitt företagskort visar tydligt
moms som erlagts. Behöver aldrig klura ut det själv.
Citera
2021-11-24, 17:35
Medlem
Inte samma men liknande problem om du köper "reskassa" Stockholm Lokaltrafik för låt oss säga 100 kr.
Då får du ingen moms på kvittot eftersom SL anser (är ju bra för deras likviditet) att momsen inte kan dras förens resan är förbrukad vilket såklart rent skattemässigt visserligen är korrekt men helt omöjligt att bokföra eftersom du då måste få ut ett kvitto varje gång du reser med SL vilket såklart inte funkar administrativt.

I dessa fall har jag bett min ekonomi avd. att dra 6% på köpet och sedan bara strunta i resten och om det skulle vara så att SKV hade några synpunkter så tar vi det då. Man måste givetvis hålla sig till reglerna men det kans inte heller vara så att det ska innebära oskäligt mycket arbete.
Citera
2021-12-13, 22:55
Medlem
Hej allihop, och tack för alla bra svar.

Pratade med kundtjänsten på flygbolaget som kunde klargöra vilken av siffrorna på kvittot som var momsen.

Det var dock inte exakt 6% av totalbeloppet så var omöjligt att gissa då flera av delkostnaderna på kvittot (också märkta med oklara bokstavskombinationer på kvittot) låg nära i pris.
Citera
2021-12-13, 23:00
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Inte samma men liknande problem om du köper "reskassa" Stockholm Lokaltrafik för låt oss säga 100 kr.
Då får du ingen moms på kvittot eftersom SL anser (är ju bra för deras likviditet) att momsen inte kan dras förens resan är förbrukad vilket såklart rent skattemässigt visserligen är korrekt men helt omöjligt att bokföra eftersom du då måste få ut ett kvitto varje gång du reser med SL vilket såklart inte funkar administrativt.

I dessa fall har jag bett min ekonomi avd. att dra 6% på köpet och sedan bara strunta i resten och om det skulle vara så att SKV hade några synpunkter så tar vi det då. Man måste givetvis hålla sig till reglerna men det kans inte heller vara så att det ska innebära oskäligt mycket arbete.
SL har ju rätt, reskassan är ju som ett presentkort, du har inget köpt förrän du utnyttjar den. Och alltså har ingen moms tagits ut.
Nu är ju detta ett övergående problem eftersom reskassan försvinner, och dessutom finns ju alla dina kvitton på Mitt SL.se, så vad är svårt med att få ett kvitto för varje resa, det är ju bara att skriva ut, jämfört med om du köper kontant och får ett kvitto för varje resa?
Citera
2021-12-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
SL har ju rätt, reskassan är ju som ett presentkort, du har inget köpt förrän du utnyttjar den. Och alltså har ingen moms tagits ut.
Nu är ju detta ett övergående problem eftersom reskassan försvinner, och dessutom finns ju alla dina kvitton på Mitt SL.se, så vad är svårt med att få ett kvitto för varje resa, det är ju bara att skriva ut, jämfört med om du köper kontant och får ett kvitto för varje resa?

Gissar att du inte själv driver företag. Sa inte att det var tekniskt fel utan bara att det är ett pissigt upplägg av SL. Upplägget gör ju att du först måste bokföra laddningen som en fordring och sen bokföra varje resa för sig och i samband med den bokföringen lyfta momsen. Underlag med moms specificerad moms går inte att att skriva ut ifall resekasse-kortet inte är registrerat på SL i förväg vilket såklart är svårt att kolla och lösa efteråt.

Extremt mycket krångel förstås så de flesta bokför säkert endast kvittot vid laddningen går miste om att lyfta momsen men som jag skrev så skiter jag i det i just detta fall och drar den ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in