2021-11-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om media är partiska så fullföljer de inte uppdraget. Då är jag kritisk mot dem. Det är inte att skjuta budbäraren. Även media får lära sig att bli granskade. Det får även du acceptera. Jag använder parternas egna inlägg för de är ofiltrerade och framtagna med eftertanke. Du kanske även förstår att om man bortser från vissa fakta för att de inte följer den bild man vill visa så kan de finnas i inlagorna.

Det finns en separat tråd för förtalet. För ordningens skull så är det många även i media som faktiskt tycker att förtalet visar på en säregen logik där ett påpekande att ombudet helt korrekt straffats är allvarligt och ska beivras. Samtidigt kan vem som helst begära ut samma dom helt lagligt. Du kanske har noterat att det är väldigt få som faktiskt anser att hon gjorde fel bortsett från några envisa signaturer här….

Att inte tillåta att förtalet kommer upp i denna tråd men att mena att det var rätt av Ebba att förtala Esbjörns ombud är höjden av dubbelmoral.

Enda anledningen till att Ebba gjorde sig skyldig till det var ett desperat försök till att få sitt eget agerande att framstå i bättre dager.

Hon hade torskat sympatierna hos folket och gick först på Esbjörns familj, sen hans nära och kära, sen hans juridiska ombud.

Oerhört fult och omoraliskt.
Och olagligt.
2021-11-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Att inte tillåta att förtalet kommer upp i denna tråd men att mena att det var rätt av Ebba att förtala Esbjörns ombud är höjden av dubbelmoral.

Enda anledningen till att Ebba gjorde sig skyldig till det var ett desperat försök till att få sitt eget agerande att framstå i bättre dager.

Hon hade torskat sympatierna hos folket och gick först på Esbjörns familj, sen hans nära och kära, sen hans juridiska ombud.

Och olagligt.
Det får du tycka, men ta det då i den andra tråden.

Du ser inte nåt som ser ut som ditt eget påstående om dubbelmoral när du läser ditt eget inlägg?
2021-11-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, vi noterar samma sak. Hon är en riktig skådespelare, när hon darrar på rösten likt Meryl Streep. Hon är en krigare, ett offer, och allt vad som krävs för att uppnå ännu mer makt. Det är intressant att den media, som kallar sig för alternativ, Samnytt och dylikt, är ett lackmustest på vilka element som stödjer en person som Ebba Busch. Plötsligt blir förtal och omoral upphöjt till en dygd, när makten ska gripas.

Folk inom det egna partiet måste passa sig. De som tafatt klamrar sig fast vid normal moral, och framför åsikter om KDs tidigare värdegrund angrips, när Ebba Busch agerande mot åldringen Esbjörn ska försvaras. Detta fastighetsköp får tydligen inte diskuteras inom KD, när ledaren har ett livspussel att lösa.

Ebba Busch har ju inte läst böcker, och hon kan inget om västerländsk historia. Jag tycker man ska fråga sig hur en god familjefar skulle agera, med tankar på hur Alf Svensson levt sitt liv. Just i de fall när frestelser, likt de Ebba Busch har, blir för starka. Att vilja äga sin grannes hus och planera för hur det ska gå till, och genomdriva detta så som nu sker, samtidigt som man företräder de kristna, är mycket underligt.

Moral är juridik. Moral är juridikens grunder och källmaterial. Vi lever i en tid där vår moral inte är överensstämmande mad lagar, eller hur lagar ska uppfattas eller tolkas, av de personer som begår brott och utnyttjar den humana syn våra lagar bygger på. Det ploppar upp hela tiden nya aktörer i den svenska myllan. Nytt slags folk där vi måste anpassa lagar till dem, och då fungerar inte våra lagar. Ofta finns det inte lagar, då det inte funnits behov av att skydda säljare av fast egendom i saker som skulle likna detta fall. En ny tid, nytt folk med andra livsstilar, som inte är anpassade till hur vi har varit som befolkning. Det ser vi hela tiden med olika skärpningar av lagar. Nyss gav lagrådet klartecken för att ta bort ungdomsrabatten, i syfte att kunna låsa in unga kriminella längre tid.

Nu har Ebba Busch blivit en hjältinna för sina anhängare när hon med kompisarna Dietz manövrerar i avtalsmarkens träskmarker, där den fria avtalsrätten kombineras med tvingande lag i jordabalken, i syfte att binda upp en motvillig åldring i ett fastighetsköp. I ett fastighetskö av ett slag igen hört talas om tidigare, med en sällsynt skådad kreativitet. Ebba Busch liv och leverne är ett pekoral i tiden, som borde leda till eftertanke.

Intressant med hur Ebba och hennes underhuggare navigerar mellan lag och moral beroende på vad som passar.

Har hon och hennes lilla gäng pressat en gammal farbror att skriva på ett papper, så tvingar hon igenom köpet obönhörligen fast han gråter och inte vill sälja.
Då lutar hon sig på lagen eftersom moralen inte gynnar hennes intressen.

Men gudskelov visar allmänheten vad dom tycker genom bland annat bristande väljarstöd.

I ett desperat försök förtalar hon åldingens ombud för att flytta fokus från sitt eget agerande. Hon erkänner förtalet men gör som vanligt en kovändning och går ut i TV och förkunnar sig oskyldig.
Då lutar hon sig på moralen eftersom lagen inte gynnade hennes intressen.
2021-11-16, 10:35
Medlem
Citat:

Och olagligt.
Berätta mer om Esbjörn Bolins familj, vilka ingår i den, mig veterligt har han ingen. Med ”nära och kära” menar du kanske Majkgård som bevisligen tar emot arv via testamente från äldre herrar utan familj som tack för sin vänlighet?
2021-11-16, 10:40
Medlem
Citat:
Han körde mot rött ljus och körde på och skadar en flicka på cykel som var på övergångsstället. Han blev dömd för detta.

Citat:
Påkörningen liknar väl tyvärr så många andra påkörningar i liknande situationer där föraren missar uppmärksamheten eller chansar eller nåt.
Det finns väl en del som är pga ålder, typ långsam reaktion eller demens. Finns även övermod pga sturskhet eller ungdom.
Men inga såna orsaker finns nämnda i dom eller från förhör, så det är bedömt av rättsliga företrädarna att det är en olycka. Inte nån som är ”egen”. Vad nu det är.

Snarare visar förhören en man med imponerande minne, syn och observationsförmåga för sin ålder.

Citat:
Det får du tycka, men ta det då i den andra tråden.

Du ser inte nåt som ser ut som ditt eget påstående om dubbelmoral när du läser ditt eget inlägg?

Ebbas förtal är ju mer direkt anknutet till denna affär eftersom det skedde i direkt anslutning och rör hennes motparts ombud.

Du kan väl starta en egen tråd om att Esbjörn körde mot rött för tio år sen om det är så viktigt att hålla separata enskilda rättsfall.

Jag menar att förtalet är sympomatiskt för hennes agerande i denna affär.
Skiftandet mellan att luta sig på moral eller på lagen beroende på vad som gynnat henne för tillfället.
Senast redigerad av Robokopf 2021-11-16 kl. 10:49.
2021-11-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ebbas förtal är ju mer direkt anknutet till denna affär eftersom det skedde i direkt anslutning och rör hennes motparts ombud.

Du kan väl starta en egen tråd om att Esbjörn körde mot rött för tio år sen om det är så viktigt att hålla separata enskilda rättsfall.

Jag menar att förtalet är sympomatiskt för hennes agerande i denna affär.
Om du missat det så är det moderatorerna som påpekar att det är separata trådar och då var det angående förtal vi skrev. Men du kanske missat det med eller redan glömt det?

Att jag svarade om hans påkörning var på en direkt fråga i tråden som jag svarade. Nu var det inte för 10 år sedan han körde mot rött ljus utan 23 oktober 2019. Domen kom 1 mars 2021.
Du kanske ska sluta famla i luften med dina påståenden och kolla fakta?

Eller det kanske finns en rödljuskörning till som vi inte känner till?
2021-11-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Betalade han tillbaka handpenningen till henne den 4 sep 2020 som han skrev i brevet att han skulle göra?

Om han gjorde det, då spelar det inte så stor roll om brevet inte kom fram till henne och att han inte kom på tillträdesdagen. Hon såg då pengarna som kom in på hennes konto, och hans budskap var då tydligt att han inte ville sälja, och då blev tillträdesdagen onödig.
Och hon hade då kunnat tänka att han är 80 år, så han får behålla sin fastighet om han vill det. Men istället krävde hon att han skulle fullgöra köpet frivilligt, annars skulle hon dra honom inför rätta för att få igenom köpet.

Nej det gjorde han inte och även om han hade gjort det så gällde avtalet fortfarande. Samt det går inte sända pengar hur som helst till vissa heller.

Man kan inte som säljare eller köpare bara avbryta ett avtal med sända tillbaka pengarna.
Han valde själv att inte dyka upp på tillträdesdagen, där han visste Bsuch skulle vara, där han kunde informera henne om han ångrat försäljning och kanske fått det allt avklarat med ett nytt avtal samt betalat ersättning.
2021-11-16, 10:58
Medlem
Citat:
Om du missat det så är det moderatorerna som påpekar att det är separata trådar och då var det angående förtal vi skrev. Men du kanske missat det med eller redan glömt det?

Att jag svarade om hans påkörning var på en direkt fråga i tråden som jag svarade. Nu var det inte för 10 år sedan han körde mot rött ljus utan 23 oktober 2019. Domen kom 1 mars 2021.
Du kanske ska sluta famla i luften med dina påståenden och kolla fakta?

Eller det kanske finns en rödljuskörning till som vi inte känner till?

Okej, fine, tre år sen.

Men du anklagar mig för dubbelmoral eftersom jag tar upp förtalet i fel tråd samtidigt som du fortsätter mala på om att Esbjörn kört mot rött?

Har han kört fort och fel så bör han få konsekvenser för detta, absolut.

Kan du nu erkänna ett enda fel Ebba har gjort i denna affär, eller hävdar du, precis som hon, att hon gjort sitt yttersta för att allt ska ha blivit rätt?

Kråksången hittils är att alla andra gjort fel och Ebba är ofelbar. Detta känns lite... barnsligt
2021-11-16, 11:04
Medlem
Citat:
Okej, fine, tre år sen.

Men du anklagar mig för dubbelmoral eftersom jag tar upp förtalet i fel tråd samtidigt som du fortsätter mala på om att Esbjörn kört mot rött?

Kan du nu erkänna ett enda fel Ebba har gjort i denna affär, eller hävdar du, precis som hon, att hon gjort sitt yttersta för att allt ska ha blivit rätt?

Kråksången hittils är att alla andra gjort fel och Ebba är ofelbar. Detta känns lite... barnsligt
Den polisanställde som förhörde Esbjörn Bolin efter trafikolyckan var inkallad att vittna i tingsrätten om hans kognitiva status vid förhören eftersom detta skedde i närtid till fastighetsaffären. Det för att den händelsen relevant för trådens ämne.

Jag förstår att det kan vara svårt att hålla alla detaljer i huvudet, men då är det bättre att du försöker skriva inlägg som hjälper dig att få klarhet snarare än predikar om ett ämne som du inte behärskar.

Årskurs 1;s matematik kan också hjälpa dig när du behöver räkna enklare ental.
2021-11-16, 11:06
Medlem
Citat:
Okej, fine, tre år sen.

Gällande affären så har hon försökt göra det yttersta att det ha blivit rätt. Även efter när säljaren valde inte följa avtalet.
Största felet hon gjorde var ta upp ombudets brott, något hon straffas för.
2021-11-16, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Nej det gjorde han inte och även om han hade gjort det så gällde avtalet fortfarande. Samt det går inte sända pengar hur som helst till vissa heller.

Man kan inte som säljare eller köpare bara avbryta ett avtal med sända tillbaka pengarna.
Han valde själv att inte dyka upp på tillträdesdagen, där han visste Bsuch skulle vara, där han kunde informera henne om han ångrat försäljning och kanske fått det allt avklarat med ett nytt avtal samt betalat ersättning.

Hon kunde ha fokuserat på att upphäva avtalet och få tillbaka handpenningen, via domstol om nödvändigt, när det stod klart för henne att han inte ville sälja längre. Men hon valde istället att kräva av honom att köpet skulle fullföljas, mot hans vilja, och hota med att dra honom inför rätta för att få igenom köpet. Det är det jag tycker var fel/omoraliskt och hänsynslöst av henne, speciellt eftersom han var över 80 år.
2021-11-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Gällande affären så har hon försökt göra det yttersta att det ha blivit rätt. Även efter när säljaren valde inte följa avtalet.
Största felet hon gjorde var ta upp ombudets brott, något hon straffas för.

Jag förstår men håller inte med (vilket nog framgått).

Första felet hon gjorde, enligt mig, var att inte backa när Esbjörn sa nej första gången.
Då kunde hon vänt sig till någon som faktiskt lagt ut sitt hus till försäljning.

Det andra felet var att koppla in sina kompisar, varav en var mäklare, Theo Dietz alltså. Detta gav sken av att det fanns en oberoende part men han var som sagt, Ebbas kompis.

Tredje felet var att göra detta under brinnande pandemi, och att den hon tjatar på att köpa från är 80 plus. Bortsett från smittorisken så befann han ju sig dessutom i en ännu utsattare position pga detta.

Hur förfarandet gick till efter vet bara Esbjörn och Ebba, och där står ju ord mot ord.

När det kom upp i Expressen var ju det första Ebba gjorde att ljuga för reportern och sen förtala ombudet i sociala medier.

Sen lovade hon att hon inte skulle tvinga igenom köpet om Esbjörn inte ville.

Istället stämde hon Esbjörn för avtalsbrott och sökte lagfart på hans gård.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in