2021-11-16, 00:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Leif GW:s teori är att ringarna trillat ur ryggsäcken precis när Helena dras in i bilen. Bilens placering antas vara där spåren efter rivstarten fanns i asfalten.

Man har alltså gått ut och letat efter Helena med utgångspunkt från hennes hem. Eftersom Ulrika är klar över vilken väg Helena skulle ha gått så måste ett antal av hennes vänner ha gått just via lekplatsen och då gått precis över den plats där bilen rivstartat eftersom stigen börjar där.

Att de inte fäster sig vid cerat är uppenbart, men de har missat guldringarna och skorna har de inte sett för att de varit kastade åt sidan.

Med andra ord så leker du med tanken att sakerna är utplacerade som villospår samtidigt som just det faktum att det tagit tid att hitta sakerna visar att de varit svårfunna. Du hittar då på en stödteori: att den som placerat ut dem gjort det lite lurigt så att det inte skall vara uppenbart att de är utplacerade. Men då försvinner ju vitsen med villospåret. Vill man försäkra sig om att polisen letar just i Kohagen så gäller det att åtminstone en påtaglig sak ligger fullt synlig.

Det logiskt rimliga är att ringarna trillat ur när hon baxades in i bilen, precis som Leif GW säger, och att rivstarten som sådan bidragit till att täcka ringarna helt eller delvis.

Ett helt korrekt svar till ajnoshort!

Jag kan aldrig tänka mig att gärningsmannen/gärningsmännen återvände för att "strukturerat placera ut bland annat skorna". Skorna kastades i panik samt i all hast åt var sitt håll om stigen just där och då som försvinnandet ägde rum.
Citera
2021-11-16, 00:10
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför inte du, som uppenbarligen är välförsedd mellan öronen, inte i första hand kritiserar dig själv innan du sätter dina tankar på pränt.

Visst stämmer det att de inte vet om hon tagit taxi hem eller gått, visst stämmer det att de inte kan veta om hon tagit en annan väg. Men var tror du vännerna letade i första hand? Självklart har man letat i närområdet och utmed de mest sannolika vägarna. Tror du verkligen att Helenas vänner är så korkade att de inte i första hand letar utmed den väg som Helena rimligen skulle ha gått om allt vore normalt. De inser givetvis möjligheten (och kanske hoppas) att hon ångar tillsammans med en hunk i Radbyn, men det är liksom inte förstahandsvalet när de skall leta...

Ditt inlägg hade varit mycket bättre utan det första styckets metasynpunkter.

Som du mycket väl vet är det inte så jättelång omväg, och dessutom mycket bekvämare vad gäller asfaltering och upplysning, att fortsätta marieforsleden fram och ta ansluta till cykelbanan som går via undergången under marieforsleden och upp mot medeltidsvägarna. Jag tar det inte för självklart att UA skulle ha vetat vilken väg HA skulle ha gått mitt i natten efter en festkväll. Särskilt inte som hon trodde att hon kanske sovit över hos någon genom att först ringa runt i kompiskretsen.
Varför först leta runt hemmet? Varför inte först leta runt senast kända platsen hon varit på. En som var tidigt på plats i villan ska ju har varit BV. Han visste väl att hon varit på torget det sista.
Ja, stigen kommer också att vara en sökplats som är naturlig, men inget man omedelbart fokuserar på som enda möjliga färdväg. Man kanske först knackar dörr hos grannarna och frågar om de sett eller hört något.
Sen får jag inte ihop det med när de åkte till Töreboda och när de var ute i terrängen och när de var hemma och bevakade telefonen och villan på signaler från Helena.

Det där med att polisen, som ju först varit ute med hund, sökte i skogen hela natten, det tror jag inte på. En hund söker igenom det där området efter en kropp på ganska kort tid. Hundar är fenomenala på att hitta saker, jag har själv gjort tester med sökhundar. Tror mer på GW som säger att någon ordentlig brottsplatsundersökning inte gjordes. De gjorde en sökning på kvällen och det är rimligt att de kom fram till att ingen kropp fanns att finna, vilket gjorde ytterligare visuella sökningar meningslösa i mörkret, och de fortsatte nästa dag. Det har jag läst här i tråden och det finner jag också rimligt. Sen får Fasth säga vad han vill i dokumentären som Helenas kompisar har gjort.
Citera
2021-11-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nu blev det lite fel i inlägget du citerade, det fetade är inte från boken.

Att UA åkte till Töreboda och hämtade plånboken är en uppgift från PW, ser ingen anledning att betvivla detta.
Förlåt, jag klippte in det fel. Det inklippta är från teveinslaget. men det är emotsägande mot uppgifterna i boken. Frågan är dock när resan till Töreboda skedde, hur den skedde och hur det passar in med att UA ville vara hemma om HA ringde eller kom hem. Det tar ju ändå minst en timme att åka till Töreboda tur och retur inkl lite socialt prat på plats.
Vems bil var det som lämnade i Töreboda på lördagskvällen, förresten?
Vems bil åkte UA till Töreboda med på söndagen?
Citera
2021-11-16, 00:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
En liten gåta klarnade nyss...

Jag vet via källa att den lägenhet som Loudamus kopplar till Helenas försvinnande (Bråtenvägen 70 3tr) bebotts av två danskar efter varandra. Innan dess skall den ha bebotts av JöLa, men min källa har skarpt förnekat att JöLa någonsin bott där, detta trots att JöLa bor där enligt mantalslängden 1990-11-01.

En jämförelse med en annan man i telefonkatalogen 1990 ger dock lösningen: telefonkatalogen baseras på uppgifter senare än 1990-11-01. JöLa har då flyttat till Lockerudsv. 39 där han sammanbor med en kvinna född 1972.

Den troliga lösningen är därför att JöLa köpt lägenheten men knappt hunnit bo där innan han flyttar samman med en tjej på Lockerudsvägen. I enlighet med lagstiftning kan han då ha hyrt ut sin lägenhet i andra hand till den förste dansken. Så småningom kan han ha sålt eller hyrt ut (om bostadsrättsföreningen är snäll) lägenheten till sin plastkusin RoBr som var sambo med den andre dansken. Till sist tog PeNi över lägenheten med MaPa.

Skälet till att jag kollade upp detta är att Lockerudsvägen 39 är detsamma som Insekten 22 som idag är södra änden av Mariegärdes väg.

LoVi kan därför ha helt rätt i att den vita bilens mål kan ha varit nedre änden av Mariegärdes väg. PeNi och JöLa kan ha stannat där tillfälligt när PeNi övertygade JöLa om att köra ned honom till Bråtenvägen 70 där de bytte till PeNi:s bil. Loudamus vittne såg PeNi åka till stan i en vit bil och återvända på natten efter två för att byta bil till sin egen, en ljusbeige bil som kan ha varit den som vittnena på Hällristningsvägen såg.

Jag har fram tills nu felaktigt antagit att JöLa och tjejen flyttade isär hösten 1990 och därmed inte vetat var JöLa bodde 1992. Någon gång mellan 1991 och 1992 har JöLa övergått till hemligt telefonnummer.

Det här grävandet som du gör är ovärderligt. Jag hoppas verkligen att du kontaktar Peter Thylén på Kalla fall! Jag är säker på att du kan ha något som han behöver.

Jag är helt med dig om att bilen som Lockerudvittnet såg, hade anknytning till just Lockerud - men att färden sannolikt sedan fortsatte över gräsmattorna till Bråten. Jag har hela tiden varit helt övertygad om att försvinnandet skedde i två faser:

Fast ett: "Överfallet" skedde och gärningsmannen/gärningsmännen flydde i panik. De hörs av "Hanna" samt både ses och hörs av Lockerudvittnet.
Fas två: Gärningsmannen/gärningsmännen återvände strax senare (sannolikt inom kanske bara tio till femton minuter). De sågs då av "Killarna".

Loudamus kan mycket väl vara den som har levererat den viktigaste ledtråden i fallet!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-16 kl. 00:25.
Citera
2021-11-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Första fetningen: Om du igen ids titta på min karta (!!!) som finns på startsidan, ser du var ringarna hittades! Varför är det så svårt att titta på kartan och förstå vad den visar?

Om du tittar på mina tidigare inlägg, så har du förstått att du inte behöver hänvisa till ugglekartan till mig. Jag fäster samma vikt till den som till dina otrevliga inlägg. Du är inte en auktoritet, vilket du bevisar hela tiden. Visa på offentliga uppgifter som säger VAR och HUR och på vilket SÄTT ringar hittades och låg, tack.

Citat:
Andra fetningen: Jag kan inte tänka mig att man så tidigt använde en metalldetektor (om man överhuvudtaget gjorde det). Utan att veta säkert så tror jag att man helt enkelt upptäckte dem i sanden "bara sådär".
Du får tjejgissa hur mycket du vill, och jag tycker inte det är så intressant vad du kan tänka dig eller vad du inte vet säkert.

Citat:
Tredje fetningen: Det är väl inget konstigt om Helena hade en ryggsäck i stället för en handväska? Och vad brukar tjejer ha i en handväska? Smink, kanske bindor, nagellack, hårborste, hårtofsar? Självklart att Helena hade liknande saker med sig men just i en liten smidig ryggsäck. Helenas ena syster hade för övrigt en exakt likadan ryggsäck.
En ryggsäck är hyfsat otymplig på en danstillställning. Jag har en likadan och den är inte alls smidig som en handväska. Ganska styv i lädret. Men rymmer skor, något klädesplagg, kanske en tunn kofta, mm. Vad jag söker efter är vad hon faktiskt hade i väskan och varför inte de prylarna nämnts i söket efter Helena. Sen har jag inte hört ngt om att UA under den kvällen hade med sig en exakt likadan ryggsäck (hade de köpt dem i Grekland strax före?). Var kommer uppgiften om att UA hade med sig en likadan ryggsäck ifrån?

Citat:
Fjärde fetningen: Om du tänker till lite nu så bör du komma på svaret. Vi vet att Helena åkte taxi från inflyttningsfesten i Töreboda till Stadt i Mariestad med Ulrika och två killar, varav den ena var "mannen med pilotglasögon". Det är väl en inte alltför avancerad gissning att en av de två killarna betalade för Helena? Och det är väl en ännu enklare tanke att det var "mannen med pilotglasögon" som betalade för inträdet. Han ska ju också ha varit nära Helena när hon ringde hem, så det sannolika är väl att det var han som betalade också för telefonsamtalet.
Nej, vi vet inte att de åkte taxi. Vi tror att de åkte svarttaxi, vilket är en privatbil som tar betalt.
Finns det belägg för att det var en vanlig taxi? Och vart slutade den färden, vid torget eller på Ekudden?
Uppgifterna som finns om de två killarna är att det var KM och TP. Och antagandet är att TP följde med UA till villan. Så ingen uppgift finns alls om att en andra kille i taxin följde med till Stadt.
Vi kan fortsätta tjejgissa att t ex MMPG betalade inträdet. Ja, uppgift finns om att denne hjälpte till med mynt till telefonsamtalet.
På samma gissningstema kan vi gissa att Helena, som syster till fd flickvän till en bartender på Stadt, kom in gratis som kändis och att hon dels tankat bra i Töreboda och dels kanske hade en liten reservflaska i ryggsäcken att fylla på sin berusningsgrad med vid behov, t ex på damtoaletten när sminket behövde bättras på. Jag har själv blivit bjuden på smuttar från flaskor tjejer haft med sig på dylika tillställningar. Hon kan ju också blivit bjuden av RE som sägs ha visat en aning uppmärksamhet.
Men jag är inte ute efter gissningar, utan att någon i tråden ska berätta att de känner till hur det ligger till med finansieringsbiten.
Senast redigerad av ajnoshort 2021-11-16 kl. 00:49.
Citera
2021-11-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Utgår från mej själv så skulle jag som närmast berörd inte kunna gå och lägga mej för att invänta morgonen. Fyndet skulle trigga mej att vilja se platsen och söka hela natten, samt att platsen var lättillgänglig, nära hemmet.

Som du vet har hundar ett ofattbart luktsinne. De kan känna doften av ett litet fågelkadaver hundratals meter in från en skogsstig. Kohagen är inte större än att en hund kan avsöka den efter en kropp på mindre än 1-2 timmar, grovt räknat.

OM det gjordes sök hela natten, så var det i så fall på andra platser skulle jag tro. Den andra skon hittades ju inte förrän andra dagen. Hade hunden sökt hela natten i kohagen skulle den hittat även den andra skon ganska snart. Jag har sett hundar hitta spårämnen av neutral art jättefort på ett mirakulöst sätt. Deras näsa är som vårt öra och öga, fast mycket bättre.
Citera
2021-11-16, 01:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Om du tittar på mina tidigare inlägg, så har du förstått att du inte behöver hänvisa till ugglekartan till mig. Jag fäster samma vikt till den som till dina otrevliga inlägg. Du är inte en auktoritet, vilket du bevisar hela tiden. Visa på offentliga uppgifter som säger VAR och HUR och på vilket SÄTT ringar hittades och låg, tack.

Du får tjejgissa hur mycket du vill, och jag tycker inte det är så intressant vad du kan tänka dig eller vad du inte vet säkert.

En ryggsäck är hyfsat otymplig på en danstillställning. Jag har en likadan och den är inte alls smidig som en handväska. Ganska styv i lädret. Men rymmer skor, något klädesplagg, kanske en tunn kofta, mm. Vad jag söker efter är vad hon faktiskt hade i väskan och varför inte de prylarna nämnts i söket efter Helena. Sen har jag inte hört ngt om att UA under den kvällen hade med sig en exakt likadan ryggsäck (hade de köpt dem i Grekland strax före?). Var kommer uppgiften om att UA hade med sig en likadan ryggsäck ifrån?

Nej, vi vet inte att de åkte taxi. Vi tror att de åkte svarttaxi, vilket är en privatbil som tar betalt.
Finns det belägg för att det var en vanlig taxi? Och vart slutade den färden, vid torget eller på Ekudden?
Uppgifterna som finns om de två killarna är att det var KM och TP. Och antagandet är att TP följde med UA till villan. Så ingen uppgift finns alls om att en andra kille i taxin följde med till Stadt.
Vi kan fortsätta tjejgissa att t ex MMPG betalade inträdet. Ja, uppgift finns om att denne hjälpte till med mynt till telefonsamtalet.
På samma gissningstema kan vi gissa att Helena, som syster till fd flickvän till en bartender på Stadt, kom in gratis som kändis och att hon dels tankat bra i Töreboda och dels kanske hade en liten reservflaska i ryggsäcken att fylla på sin berusningsgrad med vid behov, t ex på damtoaletten när sminket behövde bättras på. Jag har själv blivit bjuden på smuttar från flaskor tjejer haft med sig på dylika tillställningar. Hon kan ju också blivit bjuden av RE som sägs ha visat en aning uppmärksamhet.
Men jag är inte ute efter gissningar, utan att någon i tråden ska berätta att de känner till hur det ligger till med finansieringsbiten.

Första fetningen: Du får tycka vad du vill om mig, men kartan i allt väsentligt helt korrekt.

Andra fetningen: Jag skrev inte att Helena skulle ha släpat omkring på ryggsäcken inne på Stadt. Hon kan väl ha lämnat den i garderoben? (Jag kom på nu också att jag har läst att Helena ska ha haft två par skor med sig, dansskor och "vanliga skor".) Jag skrev heller inte att ryggsäcken skulle ha varit "smidig som en handväska" - återigen bara att det verkar som att Helena hade en sådan i stället för en handväska. Läs vad jag skriver.

Tredje fetningen: Om du igen läser vad jag skriver så skrev jag INTE att UA skulle ha haft med sig en likadan ryggsäck som Helena hade med sig. Jag skrev bara: "Helenas ena syster hade för övrigt en exakt likadan ryggsäck." Jag lämnar alltså öppet för att den kan ha varit hemma. Om det sedan var Ulrika eller Gabriella som hade en likadan vet jag inte. Dock har uppgiften stått att läsa i media.

Fjärde fetningen: På föregående sida undrade du vem som betalade Helenas entré ... Nu yrar du om gratis inträde. Så, vad undrar du egentligen: Vem som betalade Helenas entré eller om Helena gick in gratis?

I övrigt kan varken jag eller någon annan hjälpa dig med de "kirurgiska svar" som du vill ha. Jag föreslår att du kontaktar tidigare eller nuvarande utredare och ber dem valla dig på platsen samt hålla en tre dagar lång briefing med dig.
Citera
2021-11-16, 01:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Som du vet har hundar ett ofattbart luktsinne. De kan känna doften av ett litet fågelkadaver hundratals meter in från en skogsstig. Kohagen är inte större än att en hund kan avsöka den efter en kropp på mindre än 1-2 timmar, grovt räknat.

OM det gjordes sök hela natten, så var det i så fall på andra platser skulle jag tro. Den andra skon hittades ju inte förrän andra dagen. Hade hunden sökt hela natten i kohagen skulle den hittat även den andra skon ganska snart. Jag har sett hundar hitta spårämnen av neutral art jättefort på ett mirakulöst sätt. Deras näsa är som vårt öra och öga, fast mycket bättre.

Vad är det som ständigt är så trassligt för dig? Jag länkade ju till det första avsnittet av radiodokumentären, i vilket polisen Håkan Fasth med egen röst berättar om att de sökte hela natten! Varför måste du då med versaler basunera ut dina tvivel med ett "OM"? Tror du att han sätter sin polisheder på spel och ljuger lyssnarna rakt upp i ansiktet? Jag förstår inte. Jag gav dig länken på förra sidan. Lyssna på avsnittet (sista minuterna)! Igen då: https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt1
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-16 kl. 01:48.
Citera
2021-11-16, 08:48
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ditt inlägg hade varit mycket bättre utan det första styckets metasynpunkter.

Som du mycket väl vet är det inte så jättelång omväg, och dessutom mycket bekvämare vad gäller asfaltering och upplysning, att fortsätta marieforsleden fram och ta ansluta till cykelbanan som går via undergången under marieforsleden och upp mot medeltidsvägarna. Jag tar det inte för självklart att UA skulle ha vetat vilken väg HA skulle ha gått mitt i natten efter en festkväll. Särskilt inte som hon trodde att hon kanske sovit över hos någon genom att först ringa runt i kompiskretsen.
Varför först leta runt hemmet? Varför inte först leta runt senast kända platsen hon varit på. En som var tidigt på plats i villan ska ju har varit BV. Han visste väl att hon varit på torget det sista.
Ja, stigen kommer också att vara en sökplats som är naturlig, men inget man omedelbart fokuserar på som enda möjliga färdväg. Man kanske först knackar dörr hos grannarna och frågar om de sett eller hört något.
Sen får jag inte ihop det med när de åkte till Töreboda och när de var ute i terrängen och när de var hemma och bevakade telefonen och villan på signaler från Helena.

Det där med att polisen, som ju först varit ute med hund, sökte i skogen hela natten, det tror jag inte på. En hund söker igenom det där området efter en kropp på ganska kort tid. Hundar är fenomenala på att hitta saker, jag har själv gjort tester med sökhundar. Tror mer på GW som säger att någon ordentlig brottsplatsundersökning inte gjordes. De gjorde en sökning på kvällen och det är rimligt att de kom fram till att ingen kropp fanns att finna, vilket gjorde ytterligare visuella sökningar meningslösa i mörkret, och de fortsatte nästa dag. Det har jag läst här i tråden och det finner jag också rimligt. Sen får Fasth säga vad han vill i dokumentären som Helenas kompisar har gjort.

Bra, då vet vi att om en anhörig till dig skulle försvinna så skulle du inte fästa någon vikt vid var din anhörige sannolikt gått eller var han/hon kan vara i ett hjälplöst tillstånd.

De flesta börjar att leta efter försvunna personer där de kan tänkas ha försvunnit utan att ha nära till hjälp. Dvs man måste vara rejält korkad om man letar efrer en försvunnen Helena på torget. Ett skogsparti utmed den vanliga sökvägen är där de flesta slulle börja söka. Men du söker på torget.

För min sinnesfrids skull så tar jag en veckas paus fråm dig.
Citera
2021-11-16, 14:34
Medlem
Alternativa vägar för Helena 1992. Skillnaden är knappt 200 meter:

https://ibb.co/zPfdsjY
Citera
2021-11-16, 14:44
Medlem
Citat:
Bra, då vet vi att om en anhörig till dig skulle försvinna så skulle du inte fästa någon vikt vid var din anhörige sannolikt gått eller var han/hon kan vara i ett hjälplöst tillstånd.
Det var ett konstigt sätt att dra slutsatser. Den som läste mitt inlägg såg detta:
Ja, stigen kommer också att vara en sökplats som är naturlig, men inget man omedelbart fokuserar på som enda möjliga färdväg.

Citat:
De flesta börjar att leta efter försvunna personer där de kan tänkas ha försvunnit utan att ha nära till hjälp. Dvs man måste vara rejält korkad om man letar efrer en försvunnen Helena på torget. Ett skogsparti utmed den vanliga sökvägen är där de flesta slulle börja söka. Men du söker på torget.
Lägg inte ord i min mun eller ta saker ur sin kontext. Se ovan. Jag framlägger flera MÖJLIGHETER.
Vad de visste var att BV tog avsked på torget. Längs Kungsgatan finns flera huskomplex där det bor personer som kan ha mött Helena. Säkert flera de kände. Sen kommer en åbank. Ibland sitter det festfolk längs ån på sommarnätter. Hon kan ha drattat i, kan man tänka i den situationen som de på Hällristningsvägen var i då. Osv.
Det enda jag säger är att det fanns inte bara en naturlig väg och ett naturligt scenario att föreställa sig.
https://ibb.co/zPfdsjY

Citat:
För min sinnesfrids skull så tar jag en veckas paus fråm dig.
På vilket sätt är den informationen värdefull för det här ärendet?
Citera
2021-11-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Helenas ena syster hade för övrigt en exakt likadan ryggsäck.

Jag omformulerar frågan: var kommer uppgiften ifrån att UA hade en exakt likadan ryggsäck som Helena?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in