2021-11-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
När man ratsitar honom bor han ju på Maltesholmsvägen 119 inte 121 som nämns här i tråden.

Det var på 119 det hände.
Citera
2021-11-15, 23:57
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nej, det är för komplicerat som någon sa. För många ärenden i ytterkantsförorterna.
Soc. orkar inte med det.
Därför kan dessa familjer urarta ostört.
De gömmer sig ju för skola/förskola också de här familjerna.

Det brukar ju inte svenska familjer göra.

Jag gjorde en orosanmälan för att jag hörde barn skrika på en tortyrnivå. Det är helt knäpptyst nu. Arabfamilj med några barn. Handuksfrugan skriker på arabiska och det är förmodligen mannen som slår.

Jag tog i allt som fan när jag kontaktade soc så jag antar att det gjorde skillnad.
Jag bor lite finare och det kanske inte är så vanligt att det brukar inträffa.

Tragiskt. Sjuka föräldrar är aldrig okej. Sverige är i stenåldern när det kommer till att förstå psykisk ohälsa.

Och all politisk korrekthet.
Det handlar bara om konflikträdsla och hålla upp en fasad som står lika stadigt som ett korthus. Tvi.
Citera
2021-11-15, 23:59
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Jag gjorde en orosanmälan för att jag hörde barn skrika på en tortyrnivå. Det är helt knäpptyst nu. Arabfamilj med några barn. Handuksfrugan skriker på arabiska och det är förmodligen mannen som slår.

Jag tog i allt som fan när jag kontaktade soc så jag antar att det gjorde skillnad.

Hedervärt! Så ska en slipsten dras.
Citera
2021-11-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Man tycker regeringarna vi har haft senaste decennierna borde planerat för det här innan de satte upp svängdörrar vid gränsen och inte bara skylla på att "vi såg det inte komma" när vilket klappmongo som helst kunde se det komma!

Fö.
Det är ju så tragiskt att det inte finns ord längre.
Hur går det för flickebarnet , har det framkommit nåt nytt?

Det senaste jag läste va att dottern fortfarande får intensivvård.
Citera
2021-11-16, 00:01
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ramstarka indicier att han tillfogade barnen skador men fallet från balkongen. Hur bevisar man det?

Ja, jag tror väl som sagt att man bevisar det ungefär som Yara-fallet…

Med indicie-kedja i bakgrunden, kan jag tänka mig. Dvs att det fanns ingen annan i lägenheten som skulle kunna gjort det, utifrån all fakta och historik man samlar in om familjen.

Det är möjligt kvinnan döms med, för någon slags underlåtelse/medhjälp osv, men i så fall möjligen lindrigare, om hon egentligen inte var den ”aktiva”.
Citera
2021-11-16, 00:01
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massingsknopp
Varför ska KVINNAN straffas för hur denna MAN handlat? Makes no sense.
En svensk kivinna som importerar ett eget "godhetsprojekt", som hon lämpar över på skattebetalarna, så fort han fått permanent uppehållstillstånd, är en fiende till landet. Vi behöver inga privatimportörer. Vår regering fixar det så det räcker och svämmar över.
Citera
2021-11-16, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ja. Jo absolut.
Så här pass allvarlig psykisk ohälsa tenderar dock socialtjänsten att få kännedom om - tex om man bor på en och samma adress (eller ja, i en och samma stadsdel för Stockholms del, iaf). Just eftersom de uttryckligen sagt här också att pappan har en ”historik” av psykisk ohälsa.

Psykiatrin, skola, fritids, förskola, polis, ev. handläggare för socialbidrag (eller motsvarande/FK), och grannar. Standardfallet med de med psykisk ohälsa är snarare att man får in anmälningar från flera håll, från många av dessa aktörer, över tid. Dvs om man bor inom samma område tillräckligt länge.

1 år boendetid (som här) är ”för kort” tid i det sammanhanget, sannolikt. Ytterligare en anledning till varför många yrkesmänniskor inom socialtjänsten anser att det borde finnas en centraliserad socialtjänst-databas. Precis som polisen har. Så att folk inte flyger under radarn, bara för att de flyttar.

(Tyvärr ett väldigt tänkbart scenario att så sker, i detta och liknande fall, iom socialtjänsten alla har sina egna journalsystem/databaser, i olika stadsdelar och kommuner).

Men, ett ev. förbättringsområde som kommer i framtiden. Tyvärr tror jag att det dröjer ”några fall till”, som detta, innan det blir verklighet…

Jag antar att du jobbar inom socialtjänsten.
Jag jobbar som obstetriker och har jobbat en del ute i förorten. Vi hade en kvinna som var inlagd på psykiatrin ( psykos) dem skrev en orosanmälan och vi gjorde det. Inget hände. Ärendet lades ner och vi fick inte reda på varför. Ingen barnafader fanns med i bilden. Utifrån min erfarenhet så finns det en stor skillnad beroende på vart du bor.
Citera
2021-11-16, 00:06
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Det senaste jag läste va att dottern fortfarande får intensivvård.

Ok tack! Då får vi alla hoppas att hon först och främst återhämtar sig och sedan slipper sitta i rullstol resten av livet.
Citera
2021-11-16, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ok tack! Då får vi alla hoppas att hon först och främst återhämtar sig och sedan slipper sitta i rullstol resten av livet.

Rullstol blir det säkerligen för den individen tyvärr
Citera
2021-11-16, 00:10
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Det är möjligt kvinnan döms med, för någon slags underlåtelse/medhjälp osv, men i så fall möjligen lindrigare, om hon egentligen inte var den ”aktiva”.

Nej, nej..

För det första har nu misstankarna gentemot mannen skärpts till sannolikt misstänkt för både mord och mordförsök.
Kan mycket väl finnas vittnesmål som styrker detta.

För det andra, har kvinnan släppts på fri fot - just för att misstankarna i hennes fall försvagats.
Jag tvivlar på, att det enbart är föräldrarnas egna utsagor, som leder åklagaren fram till dessa två helt disparata slutsatser.
Senast redigerad av Xedome 2021-11-16 kl. 00:12.
Citera
2021-11-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Hedervärt! Så ska en slipsten dras.

Även polisen och socialen tar emot anmälningar som sedan leder till tragedi en moment 22 https://www.expressen.se/kvallsposten/en-attaarig-flicka-hittad-dod-i-karlskrona/
Citera
2021-11-16, 00:13
Medlem
Varför vill folk få till det att han är arab när han är ifrån Senegal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in