2021-11-15, 23:41
Bannlyst
Expressen har redan mottagit polisförhören:

Citat:
I polisförhör säger han sig inte minnas vad som har hänt när barnen knivhöggs, och en person med insyn uppger för tidningen att pappan ”verkar ha fått en psykos”.
Citera
2021-11-15, 23:43
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Det tror inte jag…inte när det gäller fadern. Det är långtifrån alla som berättar att deras partner lider av psykisk ohälsa, särskilt personer som kommer ifrån länder där psykisk ohälsa är tabu/ existerar ej. Vad gäller modern är det lättare då det kan komma fram under graviditeten och att man har tillgång till journalen om patienten har gett sitt samtycke.

Förstår inte hur du menar riktigt… 🤔 Det måste ju inte vara partnern som berättar… det kan vara vem som helst. Har du allvarlig psykisk ohälsa så märks det ju oftast. Särskilt om det finns ”historik”, av det, som har sagts i detta fall.

Då kan det vara t.ex. skolpersonal, grannar, polis, eller biståndshandläggare som anmäler. No offense. Men jag kan detta område…. Det verkar inte du kunna, riktigt lika väl, även om du ger sken av det.

Dock är det inte säkert att det alltid kommer fram, med 100% säkerhet.

Som sagt denna familj hade bott på adressen en rätt kort tid. Sannolikt kanske tyvärr lite för kort tid för att det skulle rasat in orosanmälningar, i den omfattning som ofta ”behövs”, i rätten.

(Orosanmälningar kan man till viss del, tyvärr, undkomma genom att flytta runt till olika ställen).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jo men många är rätt slängda på engelska och franska. 112 måste förstå engelska.
En rimlig förklaring utifrån hennes perspektiv var att hon inte larmade för att hon var rädd att få samma behandling som barnen.

Om de har gått i skolan så kan de engelska/ franska men annars så kan de enbart sitt eget språk.
Citera
Medlem
Citat:
Absolut men varför ringer inte kvinnan 112. Det gör ju att hennes utsaga blir mer svajig.

Mannen kan ju ha tagit hennes telefon.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Det är inte roligt att jobba i förorten oavsett yrkesområde ( erfarenhet). Språket,komplexa fall och inte tillräckligt med resurser.

Nä, och där har vi förklaringen till att ett psykfall till pappa kan fortsätta härja med sin familj oinskränkt och isolerat.
Många barn som far illa i dessa familjer, utan att det behöver gå såhär långt ens.
Däremot blir barnen kriminella och dödar/pucklar på andra, för de blir slagna hemma.

Detta medan mycket stabila och kärleksfulla svenska familjer kan råka ut för horribla anmälningar till soc för att barnet råkat ut för skador för att det ramlat i en trappa.
Anmälan om misshandel och dylikt.
Där föräldrarna kan bli satta i häkte osv.

Men invandrarfamiljer går under radarn. För komplicerat och inget roligt att ägna sig åt för soc. Så ja, det kan gå väääldigt långt med missförhållanden där, utan att soc agerar.
Citera
2021-11-15, 23:46
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sssiamesia
Riktigt skarp analys! Fick genast inspiration att skriva en låt...

Grannarna är tveklöst medskyldiga! Att höra skrik och gråt och dunsar men inte göra någonting, det är korkat, ryggradslöst, ynkligt och underminerar samhället. Alla ni i denna tråd som svarar exempelvis Cellfort att "det inte är någon mening att ringa soc/polis", att "man ringer inte på hos 'kaosblattar' (!) för då kan man själv råka illa ut (varför det skulle vara sämre än om ett barn el. någon annan råkar illa ut kan jag omöjligt begripa) " och liknande- fattar ni inte hur ert agerande blir bensin på lågorna för det destruktiva i samhället? Samhället=alla vi som bor i det. Grundläggande kunskap från mellanstadiet.
Om medborgarna låter barn misshandlas för att de själva är rädda att få stryk, eller om medborgarna inte tror på det sociala skyddsnätet och dessutom inte gör något åt det annat än att gnälla lite lamt eller missnöjesrösta... ja, jag instämmer i Cellforts storartade metafor om att döda sitt land!

Så sant. Samhället är aldrig starkare än sin svagaste medborgare. Varit sant hela pandemin. Är inte var och en beredd att hjälpa och skydda sina svagare medmänniskor - finns inte mycket kvar att be för. Självklart ingriper man.

Samtidigt är det rätt läskigt, att det sanktioneras att skita i de svagaste på ett strukturellt plan. Tror det smittar av sig.
Citera
2021-11-15, 23:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Ännu ett bevis på att Sverige inte gillar invandrare. Hur mycket man än säger det.

Stackars raringar.
Nån som vet vilken våning barnen ”landade” från?

Nej, det är för komplicerat som någon sa. För många ärenden i ytterkantsförorterna.
Soc. orkar inte med det.
Därför kan dessa familjer urarta ostört.
De gömmer sig ju för skola/förskola också de här familjerna.

Det brukar ju inte svenska familjer göra.
Citera
2021-11-15, 23:52
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Jo men många är rätt slängda på engelska och franska. 112 måste förstå engelska.
En rimlig förklaring utifrån hennes perspektiv var att hon inte larmade för att hon var rädd att få samma behandling som barnen.

Hon behöver inte förklara ett piss. Finns ju 100 valida anledningar. Var nånstans får du förresten det ifrån? Vilket stolpskott till sidospår.
Citera
2021-11-15, 23:53
Medlem
Alla ni som pekat ut grannar för underlåtenhet att anmäla misstänkta brott, här är ett kusligt likt case från Karlskrona där polisen och socialen uppenbart fått anmälningar till myndigheter om misshandel mot en flicka på 8 år som också blev mördad
Inget gjordes alltså för henne trots multipla anmälningar om misshandel https://www.expressen.se/kvallsposten/en-attaarig-flicka-hittad-dod-i-karlskrona/
Citera
2021-11-15, 23:53
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushfan
Så du får spekulera men andra får inte göra det? Sluta vara så jävla naiv. Om man bara följer med något så när så vet man att det här är en företeelse som bortom rimligt tvivel förekommer med offer och gärningsmän av utländsk härkomst i en överväldigande majoritet av fallen.

Var skriver jag eller ens antyder att ingen förutom jag får spekulera?
Jag själv anser mig inte vara naiv, jag har en rätt gedigen livserfarenhet, utbildning och arbetslivserfarenhet. Naiv var jag däremot när jag var yngre, så jag HAR varit naiv, det kan jag ge dig

Men förklara gärna för mig, som då kanske inte "följer med något så när" enligt dig, hur kommer det sig att just detta är "en företeelse som bortom rimligt tvivel förekommer med offer och gärningsmän av utländsk härkomst i en övervägande majoritet av fallen"?
Finns det någon sorts statistik på det eller vad grundar du din uppfattning på?
Citera
2021-11-15, 23:55
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det kan ju relativt hastigt ha eskalerat av någon anledning. Det är ju inte lätt att få kontakt med psykiatrin alltid, eller att få läkartider osv. Har han inte själv jagat dem så kan de ju bara låta bli att kalla honom i något år eller mer. Därmed har de kanske ingen insyn alls.

Ja. Jo absolut.
Så här pass allvarlig psykisk ohälsa tenderar dock socialtjänsten att få kännedom om - tex om man bor på en och samma adress (eller ja, i en och samma stadsdel för Stockholms del, iaf). Just eftersom de uttryckligen sagt här också att pappan har en ”historik” av psykisk ohälsa.

Psykiatrin, skola, fritids, förskola, polis, ev. handläggare för socialbidrag (eller motsvarande/FK), och grannar. Standardfallet med de med psykisk ohälsa är snarare att man får in anmälningar från flera håll, från många av dessa aktörer, över tid. Dvs om man bor inom samma område tillräckligt länge.

1 år boendetid (som här) är ”för kort” tid i det sammanhanget, sannolikt. Ytterligare en anledning till varför många yrkesmänniskor inom socialtjänsten anser att det borde finnas en centraliserad socialtjänst-databas. Precis som polisen har. Så att folk inte flyger under radarn, bara för att de flyttar.

(Tyvärr ett väldigt tänkbart scenario att så sker, i detta och liknande fall, iom socialtjänsten alla har sina egna journalsystem/databaser, i olika stadsdelar och kommuner).

Men, ett ev. förbättringsområde som kommer i framtiden. Tyvärr tror jag att det dröjer ”några fall till”, som detta, innan det blir verklighet…
Citera
2021-11-15, 23:55
Medlem
Citat:
Absolut men varför ringer inte kvinnan 112. Det gör ju att hennes utsaga blir mer svajig.

Skulle inte förvåna mig om många inte vet vilket nummer de ska slå. Många lever helt utanför samhället. Frikopplade från allt ansvar över sin situation. Det var exempelvis grupper som sa att de inte hade fått information om Coronaviruset fast det borde ha varit omöjligt att missa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in