2021-11-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vad gjorde han mellan 23.19 - 23.45?

Varför skulle han vara rädd när folk springer fram och hjälper? Hans beskrivning av siluetten inne på luntnakargatan är ju världens lyckträff isåfall. Han kan ju inte vetat det om han inte rörde sig dit själv?

Att han förväxlas med GM var nått han kom med själv också. Han involverar sig ja, men han sätter sig i väldigt onödiga problem. Han beskriver ju också vissa delar, som att Palme hade massor av blod i ansiktet, siluetten osv på ett sätt som gör det svårt att frångå.

När han kommer in chockad på Skandia 23.45 säger han ju att Palme är skjuten och att han inte trodde det var Palme för han "såg så liten ut".

Om han stod å gömde sig - hur visste han då redan 23.45 att det var Palme som blev knäppt?

Om Engström är GM så kanske han vet vem han sköt...haha
Citera
2021-11-15, 22:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Som sagt , din attityd gör att jag inte springer benen efter mig, för din skull. Tidtabellerna har cirkulerat i trådarna, sök. Tidtabellerna finns även hos KB och hos Spårvägsmuseet, kontakta dem, de hjälper dig, sannolikt redan imorgon. Håll ut - kämpa killen!

Tråkigt att du inte vill länka. Jag har redan mailat Spårvägsmuseet, men de har inte tabellen.

Kan du länka inlägg i trådarna då de lyser med sin frånvaro? Du måste inte angripa mig för att jag förhåller mig balanserat neutral till SEs skuld i tråden.

Jag får tydligen gå till KB imorgon, då allt som kan tyda på SEs oskuld vaktas och döljs här i tråden.

Du får gärna länka till tidtabellen som "cirkulerat i trådarna", men vi vet ju båda två och KP dessutom att den saknas!

Jag har själv länkat tabellen för norrgående tåg på mordnatten, men det är södergående tåg som vi vill se.
Citera
2021-11-15, 22:39
Medlem
barkies avatar
Jag måste även understryka att folk lägger alldeles för stor vikt vid vittnesmålen.

I detta fall är de i princip värda skit. D e t är mörkt, kaotiskt, adrenalinet pumpar och de är en del rörelse direkt efter.

Fan, det är vanligt att vittnen tabbar sig när de ser något i dagsljus, än mer en februarikväll 1986.

Dels pressen på vittnena när de får veta att det är Palme. Man tvingar sig att minnas, flyttar lite småbitar så allt passar. Man upplever saker längre, kortare, tidsuppfattning kan bli skev etc.

Att folk ens använder argumentet att Stig Engström inte blivit utpekad av ett vittne är sinnessjukt dåligt.

Han stämmer in på GM-profil och han matchar beskrivningen.

Jag undrar också hur många som springer runt en kall natt och halkar omkring i släta skor och fumlar med en bögväska inte många använde.

Hade Stig verkligen sån otur att det var någon som passade in på hans beskrivning och dessutom hade en sån väska, sprang direkt efter mordet och fumla med väskan och något annat? I samma riktning GM sprang åt?

Snälla.
Citera
2021-11-15, 22:41
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om Engström är GM så kanske han vet vem han sköt...haha

Jag argumenterar för att Engström är GM. För mig är det inte ens en fråga. Det är en självklarhet att han gjorde det.

Jag frågade bara personen som tvekar på SE.
Citera
2021-11-15, 22:43
Bannlyst
Citat:
Vad gjorde han mellan 23.19 - 23.45?

Varför skulle han vara rädd när folk springer fram och hjälper? Hans beskrivning av siluetten inne på luntnakargatan är ju världens lyckträff isåfall. Han kan ju inte vetat det om han inte rörde sig dit själv?

Att han förväxlas med GM var nått han kom med själv också. Han involverar sig ja, men han sätter sig i väldigt onödiga problem. Han beskriver ju också vissa delar, som att Palme hade massor av blod i ansiktet, siluetten osv på ett sätt som gör det svårt att frångå.

När han kommer in chockad på Skandia 23.45 säger han ju att Palme är skjuten och att han inte trodde det var Palme för han "såg så liten ut".

Om han stod å gömde sig - hur visste han då redan 23.45 att det var Palme som blev knäppt?

Jag tror inte att han stod och gömde sig, snarare stod en bit norrut/söderut, dock tillräckligt många meter från kärnan, för att inte bli iakttagen, därför ingen minns honom. Han kan ha sett delar av efterspelet. Lagt ihop ett och ett, sedan läst i tidningar (likt Alf Lundin). Som oskyldig tror jag han kom ut först ca 23:23, när det var kaos och skrik platsen, därför höll han sig i bakgrunden. Han kan ha börjat knalla tillbaka 23:39. Visst, spekulationer.
Citera
2021-11-15, 22:44
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag tror inte att han stod och gömde sig, snarare stod en bit norrut/söderut, dock tillräckligt många meter från kärnan, för att inte bli iakttagen, därför ingen minns honom. Han kan ha sett delar av efterspelet. Lagt ihop ett och ett, sedan läst i tidningar (likt Alf Lundin). Som oskyldig tror jag han kom ut först ca 23:23, när det var kaos och skrik platsen, därför höll han sig i bakgrunden. Han kan ha börjat knalla tillbaka 23:39. Visst, spekulationer.

Jag köper ditt resonemang. Jag tycker dock man måste knåpa ännu mer med det än teorin om att han är GM
Citera
2021-11-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
GM lägger enligt vittnen ena handen på OP och anledningen är förmodligen för att GM skall kunna sätta skottet på rätt sätt om OP ev. skulle bära skyddsväst.

GM står intill väggen och inväntar offret och går sedan ut från väggen på trottoaren och utför mordet. Står sedan kvar några sekunder, stoppar kallt ner vapnet (typ hölstrar) och joggar sedan iväg.

Enligt vittnet Inge Mårelius bär GM en ribbstickad mössa (han jämför med en sådan som Jack Nicholson har i Gökboet).

Inget av detta pekar på SE.

SE varit förmodligen inte den personen som skulle kunna skjuta någon samtidigt som man berör personen i fråga. Om han vore hatisk och mordlysten så skulle han väl i så fall göra det på 1-2 meters avstånd åtminstone.

SE hade inte möjlighet att stå vid väggen vid Decorima och vänta.

Han hade förmodligen inte en ribbstickad mössa.

Han kunde inte jogga på det smidiga sätt som vittnen beskriver.

All respekt dock för alla teorier som talar för att det verkligen är SE, han var ju en udda fågel, men sammantaget tycker jag nog det här lutar åt ett professionellt utfört mord.

Någorlunda välplanerat.

Jag är helt övertygad av att RG och andra vittnen har rätt om Walkie-Talkie observationer på Sveavägen.

Sedan journalisten som hörde konversationen om att statsministern är död.

Grandmannen har meddelat GM om att LOP gick söderut.
Att det blev just Tunnelgatan var en slump för att LOP bytte sida.
Hade LOP gått mot Rådmansgatan hade troligen Grandmannen eller en annan GM utfört mordet.

IM vittnar om att det var en kallblodig avrättning.

GM stod och väntade vid Dekorima. Säkert för att han väntade för att förfölja dem på säkert avstånd och inte klampa bakom dem. Nu föll det sig så att LOP gick rakt in i famnen på honom istället.

GM sköt OP på 10-20 cm avstånd.
Med ett grovkalibrigt vapen med ammunition som penetrerar skyddsvästar.

Varför skulle SE om han hade ett vapen ha en 357. Magnum revolver? Om han brukade bära ett vapen på sig så vore det ett onödigt otympligt vapen eller hur.
Citera
2021-11-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Roligt att vi kommit till samma slutsats.
För mig är det som sagt också case closed nu till slut. Achilleshälen i mitt tycke har hela tiden varit att mördaren omöjligen kunde förutse att Palme skulle passera Dekorima. Det var ju inte makarnas naturliga väg till tunnelbanan från bion - de korsade först oväntat den fyrfiliga Sveavägen.

Då finns egentligen bara tre möjliga alternativa scenarier:

1. det var en gigantisk planerad mordkomplott med fullt med presumtiva skyttar utplacerade som väntade in Palme var än gick.
Osannolikt att dessa presumtiva skyttar skulle undgått alla, man har också bara letat efter en enda skytt, osannolikt att absolut ingenting om denna stora grupp inblandade skulle läkt ut på 35 år

2. mördaren följde tätt efter Palme och korsade Sveavägen, därefter sprang mördaren om paret och ställde sig vid Dekorima.
Inga vittnen har uppfattat att Palme var förföljd när makarna korsade Sveavägen, ingen förföljare har heller setts springa ikapp och passera Palme

3. någon har gått ut på Sveavägens breda trottoar stracks före (norr om) Dekorima när Palme hade korsat Sveavägen och sett att det var Palme som gick där. Vederbörande promenerar förbi makarna och ställer med ryggen mot Dekorima och inväntar.
Ganska exakt det som Engstöm kan ha gjort när han kl 23.19 steg ut genom Scandiahusets utgång mot Sveavägen - omkring 70 meter från Dekorimafönstret.

Dessutom är många omständigheter relaterat till Engström avvikande - hans beteende efter mordet, hans inblandning i mordutreningen, hans fixering vid mordet, hans tidigare skyttevana, vittnen som har sett hans stålbågade glasögon, hans keps och handledsväska (hur många män i 50-års åldern gick egentligen omkring med en handledsväska (bögslunga!) 1986? Knappt någon är nog sanningen.)

Även hans klart förändrade mående och personlighet direkt efter mordet är också talande, liksom att Engström som person ju faktiskt stämmer väldigt väl med gärningsmannaprofileringen. Och som du säger - det är väldigt välrenommerade ”grävare” som också kommit fram till Engström.

Man ska nog inte heller glömma bort att Chapman som sköt Lennon och Siran Siran som sköt den yngre brodern Kennedy, inte var helt olika Engström som ensamma, lite förvirrade och helt osannolika gärningsmän. För att inte nämna Anna Linds impuls-mördare.

Det kokar ner till Engström hur man än vrider sig

Såg för övrigt att förtalsanmälan nu är inlämnad mot Netflix-ansvariga.
Tyvärr är ju något att betrakta som förtal vare sig det är sant det man påstår eller ej. Själva förtalet är relaterat att peka ut någon och tala ringaktande om någon offentligt.

Jo, jag vill någonstans också att detta skall vara uppklarat. Men är inte helt övertygad om SE. Som jag skrev i tråden om Netflixserien så tycker jag detta med vapnet är en svag punkt om det verkligen är han.

Skulle han vara mer sannolik som mördare bara för att hans granne/bekant var vapensamlare? Tror knappast att en i övrigt laglydig person lånar ut ett skjutvapen hur som helst. I så fall måste det varit en gemensam plan de haft att mörda Palme, men det verkar också osannolikt. Inte mycket till plan i så fall. "Ta det här vapnet och knäpp Palme om du råkar springa på honom på gatan."

Det mer troliga är kanske att SE stulit vapnet. Men inte heller det känns enormt troligt. Varför anmälde inte Levin vapnet som stulet eller berättade för någon? Lyckades SE lämna tillbaka det efter uträttat värv utan att Levin märkte att det varit borta? Känns långsökt.. Hur länge saknades det i så fall? SE kunde inte gärna veta att Palme skulle passera den där kvällen. Han kan ha haft sitt vapen under lång tid såvitt vi vet, om han nu är mördaren.

För att få bättre kläm på detta så skulle man vilja veta hur nära vänner Engström och Levin var? Var de mer än grannar/bekanta som träffades och spelade bridge ibland? I serien framstår SE lite som en hackkyckling och knappast någon som hade högt förtroende bland sina "vänner".
Citera
2021-11-15, 22:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I vilken tidning skall egentligen de här mystiska kvälls- eller nattbilderna på SE först ha varit publicerade? Det står i den här Expressenartikeln från 2020 (se länk nedan) att bilderna är tagna den 7/4 1986, men finns de här bilderna överhuvudtaget med i någon tidning från den tiden?
"Här är bilderna på Stig Engström från mordplatsen"
https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

Kompakt kropp, kort hals, vältränad, bred över axlarna är väl ett signalement som inte faller någon in när de tittar på bilderna på SE åtminstone!
Citera
2021-11-15, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tråkigt att du inte vill länka. Jag har redan mailat Spårvägsmuseet, men de har inte tabellen.

Kan du länka inlägg i trådarna då de lyser med sin frånvaro? Du måste inte angripa mig för att jag förhåller mig balanserat neutral till SEs skuld i tråden.

Jag får tydligen gå till KB imorgon, då allt som kan tyda på SEs oskuld vaktas och döljs här i tråden.

Du får gärna länka till tidtabellen som "cirkulerat i trådarna", men vi vet ju båda två och KP dessutom att den saknas!

Jag har själv länkat tabellen för norrgående tåg på mordnatten, men det är södergående tåg som vi vill se.

Nu larvar du dig. Att den var svår att få tag i en period, berodde dels på att museet flyttade och hade allt nedpackat, efterpå kom pandemin, nu har det inga problem, PU har viss tabellen.

Neutral i tråden? Det är väl det sista du är? Tyvärr.

Spårvägsmuseet har tabellen, har korresponderat med dem själva om det. Du kanske har råkat utför någon arbetsskygg på det bygget. Snabbast går nog att besöka KB, fota av dem, det gör du på en grisblink. Under Corona restriktionerna var det väl knöligare att komma in dit, men nu är det ju som vanligt. Lycka till.
Citera
2021-11-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad är det som säger att han skulle han ha gått direkt söderut (åt vänster) när han kom ut efter utstämplingen då?

T-banan ligger ditåt. Hötorgets T-bana.

Han hade inte så gott om tid att ta sig dit.
Citera
2021-11-15, 22:53
Bannlyst
Citat:
Jag köper ditt resonemang. Jag tycker dock man måste knåpa ännu mer med det än teorin om att han är GM

Jag håller helt med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in