Första brevet:
Hej GW,
/.../ jag var gärningsmannen i Sveriges första, tror jag, uppklarade Cold Case-fall, dråpet på Åke Sterner på Södermalm 1994. Jag var vid tidpunkten för brottet 19 år gammal, åkte fast först då jag var 28, och har nu hunnit bli 40.
I slutändan handlar detta brev helt enkelt om att jag vill att du ska bekräfta eller dementera något jag läst på nätet, men det är viktigt för mig så jag skulle verkligen uppskatta om du tar dig tid att läsa klart. Jag har försökt nå dig via din mejladress på Expressen utan resultat, och har till och med tittat förbi Professorsvillan när jag hade vägarna förbi, men du var förstås inte hemma. (Och inte för att jag tror att jag måste påpeka det för en så pass luttrad och av allt att döma vettig person som du, men känn dig för bövelen inte “hotad” eller något lika löjligt av detta. Det värsta du kan drabbas av från min sida är att jag fortsätter tjata tills jag åtminstone vet att du läst brevet.)
För att ge en kort bakgrund till brottet kan sägas att jag kom hem till Sterner i syfte att hota honom med kniv för att få honom att avhålla sig från att ta kontakt med sin dotter /.../ I samtal med mig hade hon berättat om grova sexuella övergrepp som Sterner utsatt henne för när hon var liten, och att han vid hennes förra skolavslutning plötsligt, efter åratal utan kontakt, hade dykt upp för att försöka få med sig henne därifrån. Av vilken orsak vet jag inte, kanske bara för att försöka återknyta kontakten, men jag var på allvar rädd för att ett nytt sådant kontaktförsök från Sterners sida just då kunde knuffa henne över självmordets rand. /.../ Naturligtvis var jag även väldigt upprörd – heligt förbannad, rent ut sagt – över de barnvåldtäkter jag fått höra om.
Mitt försök att hota Sterner föll inte väl ut. Han flög på mig istället för att bli rädd, jag vevade desperat med kniven och det slutade med att Sterner låg döende på golvet medan jag tog mig ut ur lägenheten efter att ha dumpat kniven i toalettstolen. (Inte särdeles begåvat, men jag var rätt snurrig – han var betydligt starkare än jag och jag åkte på en del stryk innan jag till sist fick övertaget på grund av att jag var beväpnad.)
Mitt namn tycks aldrig ha kommit in i utredningen förrän polisen fick ett anonymt tips åtta år senare /.../ Eftersom mitt eget blod fanns på platsen var det bara att göra ett DNA-prov så var det klart. Sex år för dråp blev det, vilket väl var någorlunda rimligt även om jag anser att grov misshandel och grovt vållande hade varit mer korrekt. (Bo Wide som ledde utredningen var för övrigt tämligen sympatisk, kan du hälsa honom ifall ni har någon kommunikation mellan er.)
Nu, äntligen, till saken: Mitt fall har diskuterats en del på nätet, bland annat på diskussionsforumet Flashback. Där snubblade jag för ett tag sedan över ett inlägg daterat 2013-11-02. Författaren har tidigare i tråden visat att han sitter på information som inte vem som helst har tillgång till, och han har då hävdat att Sterner, enligt hans källor, inte skulle ha begått några sexuella övergrepp men däremot hustru- och/eller barnmisshandel, “annat domestic violence” som han uttrycker det. I det ovannämnda inlägget har han dock ändrat åsikt efter att, enligt egen utsago, ha varit närvarande vid en av dina boksigneringar som skett samma dag.
Jag har kunnat kontrollera att du verkligen hade en boksignering inbokad på Akademibokhandeln, Mäster Samuelsgatan 28, den 2 november 2013, men nu skulle jag alltså vilja att du bekräftar eller dementerar det du påstås ha sagt om mitt fall. Så här beskriver Flashbackskribenten “Eastmancolor” det i sitt inlägg:
[Här citerar jag Eastmancolors inlägg, som ni kan läsa här:
(FB) Cold Case-fall (Dan Berner/Åke Sterner) ]
Mycket riktigt var ju Sterner “invandrarlärare” i det att han, om jag förstått saken rätt, undervisade i SFI eller motsvarande, och jag åkte fast nio år senare. Det är alltså uppenbart att det är mitt fall det handlar om.
Det vore märkligt om “Eastmancolor” ljög om vad du sagt eftersom han tidigare i tråden uttryckt motsatt uppfattning om Sterners skuld till sexuella övergrepp och tycks ha ändrat uppfattning just efter att ha hört intervjun med dig, men han kan ju ha missuppfattat något eller vad vet jag.
För att nu inte göra detta brev längre än nödvändigt, undrar jag alltså i korthet om informationen i inlägget stämmer. Jag har alltid varit och är fortfarande övertygad om att Sterner verkligen begått de avskyvärda sexuella övergrepp som hans dotter berättade om för mig. Förutom att hennes berättelse helt enkelt kändes sann, uttryckte en annan av Sterners döttrar inför mig lättnad över att han var död (utan att känna till att det var jag som dödat honom). Men den lilla risken att jag skulle ha dödat någon som “bara” gjort sig skyldig till hustru- eller barnmisshandel har likväl varit svår att helt släppa taget om. Moraliskt sett skulle mitt samvete kännas renare ju hemskare Sterner var, även om juridiken givetvis inte tar hänsyn till sådant.
Om det där med att du läst Sterners dagböcker är sant, eller nära sanningen, skulle det alltså vara en lättnad för mig om du kunde bekräfta det. Ring mig gärna, men även mejlsvar duger förstås. Tack så mycket på förhand.
Med vänlig hälsning,