• 1
  • 2
2009-11-02, 22:42
Medlem
I september 1994 knivdödas en svensklärare som hette Åke Sterner. Fallet förblev ouppklarat under lång tid och hamnade så småningom hos polisens Cold Case-grupp. År 2003 lyckades man lösa fallet och det visade sig att en man som hette Dan Berner var den skyldige. Han erkände brottet och det fanns även DNA-bevis. Han dömdes för dråp till 6 års fängelse. Dan Berners namn verkar vara förknippat med nazism i de flesta artiklar jag hittat då jag sökt på hans namn. Dock verkar detta brott helt sakna politiska orsaker. Det står lite mer om brottet på bl.a. följande länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Berner
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article137131.ab

Jag skulle vara intresserad av att läsa domen och förundersökningsprotokollet mm. angående detta brott. Jag har ett svagt minne av att detta kan ha legat ute i pdf-version på Internet någon gång men kan inte hitta något via Google eller här på Flashback. Är det någon som kan ge mig ett tips var detta går att ladda ner?

/Pime
Citera
2009-11-03, 00:27
Medlem
Domen kan du beställa från Stockholms tingsrätt för en mindre summa pengar, jag tror den var på 12 sidor eller så. Målnumret är B 2540-03 och förundersökningsprotokollet som ingavs var rekordmagert; 30 sidor eller liknande - med viss reservation, jag har inte tagit del av det själv utan bara fått det berättat för mig.
Citera
2009-11-03, 03:16
Medlem
Tusen tack för infon! Det smidigaste vore ju om man direkt kunde ladda ner den nånstans ifrån. Med tanke på att det inte är så många sidor det gäller så kanske den finns upplagd nånstans på Internet. Om det ej lyckas mig kan jag ju också naturligtvis skaffa den via Sthlms Tingsrätt, men det tar ju ett tag att få materialet därifrån. Är det någon som har ett tips om vilka andra forum än Flashback som kan vara lämpliga att framföra min förfrågan i?

/Pime
Citera
2009-11-03, 13:46
Medlem
Var det inte samma Dan Berner som Carolina Matti lät föreläsa på Umeå universitet ? Nazist och mördare var han i alla fall.
Citera
2009-11-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Var det inte samma Dan Berner som Carolina Matti lät föreläsa på Umeå universitet ? Nazist och mördare var han i alla fall.

Jo, det är just densamme Dan Berner såvitt jag vet. Dock verkar inte Carolina Matti ha varit inblandad i detta. Det tycks ha varit den flickvän som han hade vid tiden för Åke Sterners död som på något sätt varit inblandad.

Finns det något svenskt kriminal/mord/allvarlig brottslighetsforum på Internet att söka mer info på angående denna sak? Googlar man så är det ju i stort sett bara nazismrelaterat material man hittar om Dan Berner. Men det är ju inte hans politiska åskådning jag är intresserad av utan just detta mord/dråp. Några tips?

/Pime
Citera
2009-11-03, 16:26
Medlem
Nåväl, nu har jag även pratat med dom på Sthlms tingsrätt. Domen kan de kopiera för en mindre slant, men förundersökningen blev utgallrad tidigare i år. Jag misstänker att den rentav kan vara intressantare än själva domen. Men hur får man nu tag i den???
Citera
2009-11-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pime
Nåväl, nu har jag även pratat med dom på Sthlms tingsrätt. Domen kan de kopiera för en mindre slant, men förundersökningen blev utgallrad tidigare i år. Jag misstänker att den rentav kan vara intressantare än själva domen. Men hur får man nu tag i den???
Jaha, där ser man. Det var synd, för jag hade själv tänkt köpa ut den i sinom tid. Det finns dock fortfarande en chans att få ta del av materialet, och det är att uppge ärendets diarienummer (börjar alltid med K, brukar står med i stämningsansökan) och skicka in en begäran till vederbörande polismyndighet om att få ta del av hela - eller valda delar av - materialet.
Senast redigerad av Blooddust 2009-11-03 kl. 17:50.
Citera
2009-11-03, 19:06
Medlem
Troians avatar
Värt att tänka på är att det väl är offentliga uppgifter till vilka adresser dylika beställningar görs?
Citera
2009-11-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Värt att tänka på är att det väl är offentliga uppgifter till vilka adresser dylika beställningar görs?

Nej varför skulle det vara det? Är inte helt säker men det låter märkligt, om man vill kan man ju maila en domstol och fråga.
Citera
2009-11-04, 08:28
Medlem
http://www.vk.se/Article.jsp?article=173624
Senast redigerad av Nattvandraren 2009-11-04 kl. 09:06.
Citera
2009-11-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Jaha, där ser man. Det var synd, för jag hade själv tänkt köpa ut den i sinom tid. Det finns dock fortfarande en chans att få ta del av materialet, och det är att uppge ärendets diarienummer (börjar alltid med K, brukar står med i stämningsansökan) och skicka in en begäran till vederbörande polismyndighet om att få ta del av hela - eller valda delar av - materialet.

Jag har nu haft tillfälle att läsa tingsrättens dom. Hela domen omfattar 11 sidor varav endast 6 sidor handlar om själva brottet. Det som avhandlas där rör själva dråpet som sådant. Själva motivet berörs inte i mer detalj än vad som brukar återfinnas i en marginalanteckning. Det som jag var mest intresserad av, d.v.s. motivet och det psykologiska förspelet till detta, blev jag inte ett dugg klokare på. Det fanns dock ett K-nummer i stämningsansökan (K 56916-94) som kanske kan hjälpa till i syfte att få tag på mer information om detta brott.

/Pime
Citera
2009-11-10, 16:02
Medlem
Nu ska jag ta och citera ett utdrag från ett inlägg som trådskaparen gjorde på ett annat forum:

Citat:
Ursprungligen postat av Pime
Dessutom bör Dan Berners dåvarande flickvän rimligen ha fått kännedom om att det var Dan Berner som hade dödat hennes far. Ändå dröjde det ända till år 2003 innan Cold Case gruppen fick upp ett spår. Gissningsvis via ett tips från någon som kände till saken.
Om jag inte fått saken om bakfoten så var det just gärningsmannens dåvarande flickvän som tipsade polisen via brev (ett brev som man dessutom inte tog tag i alldeles med en gång) om att han var den som utfört dådet. Observera att jag inte är hundra procent säker på att det verkligen förhöll sig på det här sättet, men jag tror det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in