2012-11-14, 22:56
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det är tvivelsutan flickvännens inblandning som gjort att Berner inte fälldes för mord.

Öhhh? Man kan även vända på planksteken och säga: det var dottern/flickvännen som gjorde att mordet (okej dråpet då) klarades upp. Säkert så hade Stockholmspolisen inte fått tummen ur annars. (Spekulation, så klart - men jag tror starkt på den)
Citera
2012-11-15, 11:02
Medlem
Eastmancolors avatar
Enl mina källor hade Sterner aldrig begått några sexuella övergrepp; denna anklagelse ska ha uppkommit först i samband med skilsmässan och vårdnadstvisten kring de äldsta döttrarna. Däremot förekom annat domestic violence vilket föranledde tvisterna.
Citera
2012-11-17, 21:54
Medlem
Eastmancolors avatar
Jag kanske skulle tillägga att det angivandet av Berner naturligtvis speglar att inga övergrepp överhuvudtaget skett, eljest skulle ju inget intresse av att avslöja gärningsmannen finnas. Flickvännen var inte den enda bakom det anonyma tipset heller.
Citera
2012-11-18, 01:48
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Jag kanske skulle tillägga att det angivandet av Berner naturligtvis speglar att inga övergrepp överhuvudtaget skett, eljest skulle ju inget intresse av att avslöja gärningsmannen finnas. Flickvännen var inte den enda bakom det anonyma tipset heller.
Varför skulle det inte finnas intresse att ange gärningsmannen även om Sterner var skyldig till det han anklagades för? De som utsätts för sexuella övergrepp av nära anhörig brukar ofta anklaga sig själva och förminska övergreppen för att kunna stå ut. Det behöver heller inte vara en anhörig som utsatts som anger utan det kan ju vara någon i dennes närhet.

Rent allmänt tänker jag mig överlag att om jag hade en familjemedlem som mördats pga att han anklagats för sexuella övergrepp så skulle jag antagligen registrera en användare på ett stort internetforum och med olika argument försöka försvara dennes heder så där postumt. Men det är jag det och alla skulle inte göra som jag.
Citera
2012-11-18, 13:28
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnigelUno
Därför att med på förhand uppsåt eller orimligare förklaring så kan rubricering och straff skärpas? Jag trodde det var allmänt känt att åklagare försöker få gehör för så stark rubricering och så högt straff som möjligt för det påstådda brottet?

Men det visar väl på "med på förhand uppsåt" att nassen var arg för påstådda sexuella övergrepp? Blir det mindre straff med ädlare motiv menar du?
Observera att mina frågetecken är för att jag undrar och inte för att jag vill spela överlägsen...
Citera
2012-11-18, 14:36
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Men det visar väl på "med på förhand uppsåt" att nassen var arg för påstådda sexuella övergrepp? Blir det mindre straff med ädlare motiv menar du?
Observera att mina frågetecken är för att jag undrar och inte för att jag vill spela överlägsen...
Jag avsåg händelseförloppet i lägenheten. Att det var Sterner som attackerade först och att gärningsmannen kom i underläge. Detta försökte inte åklagaren motbevisa eftersom det inte fanns något som talade för att det var lögn. Allt talar istället för att det som skedde innan, under och efter dådet skett precis som gärningsmannen berättat.

Ett decennium innan hade det här brottet inte betraktats som dråp utan som grovt vållande till annans död och grov misshandel. Tiderna förändras.
Citera
2012-11-19, 14:53
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnigelUno

Rent allmänt tänker jag mig överlag att om jag hade en familjemedlem som mördats pga att han anklagats för sexuella övergrepp så skulle jag antagligen registrera en användare på ett stort internetforum och med olika argument försöka försvara dennes heder så där postumt. Men det är jag det och alla skulle inte göra som jag.

Ja, det är ju fullt möjligt. Man kan dock ha helt andra källor och motivet till att debattera behöver inte nödvändigtvis vara att försvara offrets heder.

Det kan ju inte spela någon större roll om Berner var nazist eller inte vid dådet; han högg bevisligen ihjäl en person - och situationen kan knappast beskrivas som nödvärn. Är inte det illa nog? Han hade med sig kniv och skälet till besöket hos Sterner kan i realiteten knappast ha varit att be honom lämna dottern i fred eftersom han inte hade haft någon egentlig kontakt alls med denna dotter sedan skilsmässan från modern ett decennium tidigare.
Senast redigerad av Eastmancolor 2012-11-19 kl. 15:02.
Citera
2012-12-11, 11:24
Medlem
Eastmancolors avatar
Länk med relevans till persongalleriet i detta fall:

http://www.youtube.com/watch?v=TNulLMWMxvA
Citera
2013-02-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ja, det är ju fullt möjligt. Man kan dock ha helt andra källor och motivet till att debattera behöver inte nödvändigtvis vara att försvara offrets heder.

Det kan ju inte spela någon större roll om Berner var nazist eller inte vid dådet; han högg bevisligen ihjäl en person - och situationen kan knappast beskrivas som nödvärn. Är inte det illa nog? Han hade med sig kniv och skälet till besöket hos Sterner kan i realiteten knappast ha varit att be honom lämna dottern i fred eftersom han inte hade haft någon egentlig kontakt alls med denna dotter sedan skilsmässan från modern ett decennium tidigare.

Har denna intressanta debatt dött av helt och hållet.
Citera
2013-03-10, 23:23
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Länk med relevans till persongalleriet i detta fall:

http://www.youtube.com/watch?v=TNulLMWMxvA
Hur då? Genom tolken?
Citera
2013-11-02, 22:28
Medlem
Eastmancolors avatar
Dagsfärsk information:

Leif G W Persson signerade sin senaste roman "Den sanna historien om Pinocchios näsa" på Akademibokhandeln under eftermiddagen idag. Detta föregicks av en intervju med honom inför en publik av ca 200 pensionärer. Han får så frågan om han, i likhet med sin romanfigur Bäckström, nånsin tyckt att en gärningsman i något fall lika gott kunde ha fått gå fri.

G W svarar då att det hänt en gång i samband med mordet på en "invandrarlärare" i en lägenhet på Söder. Han hade blivit knivhuggen och det var blod överallt osv. Efter att ha tagit del av offrets "dagböcker" hade G W dragit slutsatsen att detta var en ovanligt vidrig person.

Intervjuaren undrar då om gärningsmannen kom undan.

G W svarar att han [tyvärr] fälldes men först nio år senare.

Eftersom jag var på plats och hörde detta tyckte jag det lät som om han refererade till Sterner men blev förvirrad av två saker:

* "invandrarlärare" - Sterner var inte invandrare. Möjligen menade G W att han undervisade invandrare; jag har fått berättat för mig att han var en vanlig gymnasieadjunkt.

* "dagböcker" - vad kunde Sterner ha skrivit där som omvittnade att han skulle ha varit så vedervärdig att han snudd på förtjänade att bli mördad? Jag tänkte då på de förmenta övergreppen som faktiskt dementerats av mina källor vilket förvisso kan bero på det traumatiska i hela sitatuionen.

Gärningsmannen i G W:s tidigare roman "Den döende detektiven" var peddo och blev mördad ungefär som Sterner. Kanske G W hämtat inspirationen till den romanen från detta ganska märkliga fall?
Senast redigerad av Eastmancolor 2013-11-02 kl. 22:35.
Citera
2013-11-03, 16:14
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
* "dagböcker" - vad kunde Sterner ha skrivit där som omvittnade att han skulle ha varit så vedervärdig att han snudd på förtjänade att bli mördad? Jag tänkte då på de förmenta övergreppen som faktiskt dementerats av mina källor vilket förvisso kan bero på det traumatiska i hela sitatuionen.
Det enda jag minns är att Efterlyst rapporterade att Sterner hade varit polisanmäld för övergrepp men att den utredningen hade lagts ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in