2021-11-15, 19:39
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Problemet de allra flesta gör, är att överanalysera varenda detalj. Man vrider och vänder på det ut och in och vid minsta lilla som inte passar, avfärdar man det.

Det är ju inte direkt så att man måste klara upp allting helt i detalj. Väldigt många mord som klaras upp har inte ett klarlagt händelseförlopp.

Min teori har alltid varit Skandiamannen eller en konspiration där Lisbeth Palme var involverad.

Lisbeth

Hon är den som har all information. Hon vet att de ska på bio med Mårten och hans flickvän. Palme ber även sina livvakter att gå hem, de behövs inte mer idag.
Frågan är varför? Var det Lisbeth som tryckte på lite med att - "vi ska ju bara på bio, det behövs väl inte?".

Oavsett vad någon säger här så var Palme hatad i många kretsar och hade en hotbild mot sig, som många politiker har. Med den rutin, kunskap och position han befann sig i ter det sig väldigt osannolikt att han på egen hand skulle ut en fredag bland massorna, utan livvakter.

Efter bion vill Lisbeth ta en promenad. De går och Lisbeth vill gå över vägen för att titta i ett skyltfönster. Olof blir skjuten.

Vissa vittnesmål säger att hon var hysterisk och det gick inte att prata med henne. Stig Engström säger att han fick ur flera meningar och en beskrivning av gärningsmannen.

Lisbeth vill heller inte sitta i ett polisförhör. Hon vill inte bli inspelad. Hon vill bara bli intervjuad av Hans Holmer. Samma Hans som var extremt omtyckt i politiska kretsar och inte skulle pressa henne eller ställa obehagliga frågor.
Samma Hans som styrde utredningen åt konspirationshållet.

Man fick inte ut något vettigt ur henne. Lisbeth var inte till någon nytta eller figurerade mer.

Alla nyckelhändelser och skeenden involverar Lisbeth. Hon tog alla beslut.

Jag tycker hon borde granskats mycket mer.

Stig Engström

Antingen en mytoman eller en mördare.

Är inte Lisbeth involverad så är Stig mördaren. Jag orkar inte gå igenom allt material jag läst men om man gör det så ser man hur hans vittnesmål ändras. Hans förklaringar är ologiska och förvirrade.

Han tog kontakt med media själv. Extremt smart. Snacka om alibi när man syns i tidningen överallt - ingen kan peka ut honom.

Hans förklaring med sitt mörka ur är nog det mest efterblivna jag hört. Han stämplade ut 23.21. Han hade klocka på väggen i kontoret. Han lär ha sett vad klockan var när han avslutade på jobbet.

Att sen gå med huvudet ner i uret för "tavlan var mörk" i 50 meter.. Hahaha. Jag har svart tavla och kopparvisning på min och jag ser utan problem i väldigt mörka områden.

Oavsett vad så går man inte så. Just pga av detta missade han mordet. Han tittade inte heller upp för han trodde de var nyårsraketer. Sen var det avgasknallar.

Han trodde också det var en gängupprörelse. Han hjälpte till med att försöka återuppliva Palme. Han fick beskrivning av GM av Lisbeth - han sa till poliserna vilket håll GM sprang åt - men glömde säga att mördaren hade blå täckjacka. För att vara en man som har problem med att hålla koll och kolla tiden och ha 0 koll på sin omgivning så har han is nog i venerna här att sortera och komma till den slutsatsen och sedan springa efter poliserna.

Men allihopa har sprungit iväg så han ser inga (herregud, tror någon på det här!?)

Han stämmer in på GM, klädsel och som person, var han en väldigt skum figur. Kolla inte netflix serien om honom, det blir väldigt rörigt och oseriöst.

Den där dörren som var upplåst från 22.35 - 23.22 är mysko AF också. Jag har själv arbetat som väktare och sedermera OV och jag vet att, även om det var 1986, så lämnar man inte en dörr öppen i över 50 minuter i en byggnad som Skandia, eller något objekt förövrigt...

Det är ju det väktarna och låsen är till för..
Hela den förklaringen och kedjan där är jättesnurrig men det kan utan problem ha gett SE möjlighet att ta sig ut.

Jag tror också att det var för mycket folk i rörelse vid biografen och SE tappade modet. Han blev så förbannad på sig själv, gick tillbaka och tog ett par rejäla järn så han blev lullig och lite mysig.

Svär för sig själv och stämplar ut och ska hem - och vid gudarna, där kommer Palme. En andra chans. Den missar han inte. Han klipper Palme och sticker därifrån.

I panik kollar han även upp sin stämpling på egen hand, kontaktar medier etc innan polis för stärkt alibi och för att skapa förvirring. Nu är det egentligen omöjligt att sätta dit SE som GM. Han är så exponerad, de är så många indicier så det enda är egentligen vapnet som kan knyta honom till mordet.

Det vapnet ligger antingen i Idre eller så tog eventuella kumpaner hand om det.

Jag förstår att folk tror att Stig var en uppmärksamhetsgalen idiot men han var rätt skärpt. Att lura in sig i en utredning på det viset gör man bara om man vill ha uppmärksamhet eller om man är skyldig.

Jag tror på det sistnämnda. Jag tror han knäppte Palme och därav ändra sina uppgifter gång på gång.
Hur länge har du varit av åsikten att SE sköt OP?
Citera
2021-11-15, 19:41
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Stig Engström

Är inte Lisbeth involverad så är Stig mördaren. Jag orkar inte gå igenom allt material jag läst men om man gör det så ser man hur hans vittnesmål ändras. Hans förklaringar är ologiska och förvirrade.

Han tog kontakt med media själv. Extremt smart. Snacka om alibi när man syns i tidningen överallt - ingen kan peka ut honom.

Hans förklaring med sitt mörka ur är nog det mest efterblivna jag hört. Han stämplade ut 23.21. Han hade klocka på väggen i kontoret. Han lär ha sett vad klockan var när han avslutade på jobbet.

Att sen gå med huvudet ner i uret för "tavlan var mörk" i 50 meter.. Hahaha. Jag har svart tavla och kopparvisning på min och jag ser utan problem i väldigt mörka områden.

Oavsett vad så går man inte så. Just pga av detta missade han mordet. Han tittade inte heller upp för han trodde de var nyårsraketer. Sen var det avgasknallar.

Han trodde också det var en gängupprörelse. Han hjälpte till med att försöka återuppliva Palme. Han fick beskrivning av GM av Lisbeth - han sa till poliserna vilket håll GM sprang åt - men glömde säga att mördaren hade blå täckjacka. För att vara en man som har problem med att hålla koll och kolla tiden och ha 0 koll på sin omgivning så har han is nog i venerna här att sortera och komma till den slutsatsen och sedan springa efter poliserna.

Men allihopa har sprungit iväg så han ser inga (herregud, tror någon på det här!?)

Han stämmer in på GM, klädsel och som person, var han en väldigt skum figur. Kolla inte netflix serien om honom, det blir väldigt rörigt och oseriöst.

Den där dörren som var upplåst från 22.35 - 23.22 är mysko AF också. Jag har själv arbetat som väktare och sedermera OV och jag vet att, även om det var 1986, så lämnar man inte en dörr öppen i över 50 minuter i en byggnad som Skandia, eller något objekt förövrigt...

Hela den förklaringen och kedjan där är jättesnurrig men det kan utan problem ha gett SE möjlighet att ta sig ut.

Jag tror också att det var för mycket folk i rörelse vid biografen och SE tappade modet. Han blev så förbannad på sig själv, gick tillbaka och tog ett par rejäla järn så han blev lullig och lite mysig.

Svär för sig själv och stämplar ut och ska hem - och vid gudarna, där kommer Palme. En andra chans. Den missar han inte. Han klipper Palme och sticker därifrån.

I panik kollar han även upp sin stämpling på egen hand, kontaktar medier etc innan polis för stärkt alibi och för att skapa förvirring. Nu är det egentligen omöjligt att sätta dit SE som GM. Han är så exponerad, de är så många indicier så det enda är egentligen vapnet som kan knyta honom till mordet.

Jag förstår att folk tror att Stig var en uppmärksamhetsgalen idiot men han var rätt skärpt. Att lura in sig i en utredning på det viset gör man bara om man vill ha uppmärksamhet eller om man är skyldig.

Jag tror på det sistnämnda. Jag tror han knäppte Palme och därav ändra sina uppgifter gång på gång.

När var det hans vittnesmål ändrades, kan du ge ett exempel?

Syntes han i tidningen överallt? Var det inte i en artikel den 2:a mars och i ett par den 6-7 april?

På bild ses han ha en klocka med svart urtavla, och såvitt han själv berättar kollade han uret en gång. Vilket väl inte är så konstigt eftersom han stod och pratade med väktarna i receptionen före utgång på Sveavägen ... Då kan han ha blivit osäker på hur han låg till tidsmässigt.

Sprang inte poliserna uppför trappen? Visste SE ens i det läget att GM sprungit uppför trappen? Andra vittnen, som HJ och LJ, hade sett det. Men SE, om han nu var vittne, visste bara att GM sprang in i gränden ... I alla fall vid den tidpunkten då han sprang efter poliserna.

Återuppliva Palme? Var det inte så att han föreslog eller tänkte sig "framstupa sidoläge"?

Bakdörren var öppnad av de som jobbade i butiken. Det var ett vanligt förfarande enligt en väktare.

Vad finns det som tyder på att SE var vid Grand? Han tycks ha varit på Skandia cirka 20:10-23:20.

Skulle inte vapensamlaren sakna sitt vapen om det låg uppe i Idre? Var fick Skandiamannen annars puffran ifrån?

När klockslaget 23:30 nämns i media, är det då så panikartat att kolla upp vilken tid mordet kan ha varit?
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-15 kl. 20:18.
Citera
2021-11-15, 19:48
Medlem
Detta är från en annan tråd här på FB.
Det här är nog så nära sanningen vi kommer.
(FB) Var Stay Behind inblandat i Palmemordet?

SE var kanske inblandad, men då mer som planerad syndabock som den galna ensamme mördaren, men det gick fel och då utförde någon annan av WT gubbarna mordet eller så råkade han helt enkelt ramla in mordet av misstag.
Hans agerande när han återvände till Skandia tyder mer på att han sett något som han kände sig skyldig till, han kanske kände igen någon på mordplatsen?
Det mest logiska om han varit mördaren hade väl varit att helt enkelt avvika från mordplatsen än att återvända till Skandia.
Hade han gjort det och inte skrutit om att han var där hade denna tråd inte funnits.
Hans irrationella beteende efter mordet med olika påståenden som inte kunde verifieras pekar mer på att han är oskyldig till mordet, men vill göra sig märkvärdig och respekterad.
Citera
2021-11-15, 20:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, men det är en markering, som att skrika "Det här är inte sant!" och då kanske åtminstone några hör det.

Förtalsanmälan har inget att göra med om det är sant eller inte att Engström sköt Palme.

Så länge Stig Engström inte har gjorts till en offentlig person som fastlagt mördade Palme, får man nog inte peka ut honom som sådan med namn och kopierat utseende i en TV-serie.

Förtal har inget att göra med om det man säger är sanning eller lögn. Det är själva de offentliga
”förklenande” uppgifterna om någon för något man uppger att denne gjort, som innebär förtal.
Ju större offentlig spridning utpekandet får, typ grannar kontra tidningsartiklar, desto grövre förtal
Citera
2021-11-15, 20:02
Medlem
Skandiamannen var liksom Viktor Gunnarsson och Christer Pettersson villospår.
Det var personer som skulle leda in utredningen på fel spår och det lyckades tyvärr väldigt bra.
VG sprang omkring på krogar under mordnatten och påstod att han tänkte skjuta Palme. Han greps efter mordet och släpptes sedan fri. Han flyttade sedan till USA där han blev mördad.
Christer Pettersson var den stora stjärnan. En man som hade varit en av Sveriges mest lovande skådespelare, men sedan föll ner i missbruk. Han utnyttjade situationen och tjänade en hacka på det. Men när han skulle avslöja sanningen för Mårten Palme så greps han av polisen av okänd anledning och dog under mystiska omständigheter vid S:t Görans sjukhus.
Skanmannen snurrade runt biografen på mordnatten och har gett en massa motstridiga uppgifter i förhör. Efter hans död har han för många blivit mördaren. Men det finns inget som bevisar att han stod och väntade vid Dekorima. Vittnesmål från mordplatsen och LPs vittnesmål stämmer inte. Han kunde inte veta att paret Palme skulle gå den vägen.
Citera
2021-11-15, 20:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej jag tror på spontandåd...

Det som krävs är att Engström mår dåligt ...Kanske inte psykisk sjuk men mår dåligt o har druckit o droppen blir att han blir kränkt av just Olof ..

Jag köper att motivbilden är svag men det blir den ju på CA också då !

Eftersom du verkar ha otur när du tänker: Kan du utveckla hur det är mindre sannolikt att CA hade tillgång till ett möjligt mordvapen, då CA blivit fotograferat med ett möjligt mordvapen ute på Kaknäs vid tiden för mordet, vilket SE inte blivit!

Ett vapen som passar in i MOP och som CA hade licens på?
Citera
2021-11-15, 21:02
Bannlyst
Citat:
Problemet de allra flesta gör, är att överanalysera varenda detalj. Man vrider och vänder på det ut och in och vid minsta lilla som inte passar, avfärdar man det.

Det är ju inte direkt så att man måste klara upp allting helt i detalj. Väldigt många mord som klaras upp har inte ett klarlagt händelseförlopp.

Min teori har alltid varit Skandiamannen eller en konspiration där Lisbeth Palme var involverad.

Lisbeth

Hon är den som har all information. Hon vet att de ska på bio med Mårten och hans flickvän. Palme ber även sina livvakter att gå hem, de behövs inte mer idag.
Frågan är varför? Var det Lisbeth som tryckte på lite med att - "vi ska ju bara på bio, det behövs väl inte?".

Oavsett vad någon säger här så var Palme hatad i många kretsar och hade en hotbild mot sig, som många politiker har. Med den rutin, kunskap och position han befann sig i ter det sig väldigt osannolikt att han på egen hand skulle ut en fredag bland massorna, utan livvakter.

Efter bion vill Lisbeth ta en promenad. De går och Lisbeth vill gå över vägen för att titta i ett skyltfönster. Olof blir skjuten.

Vissa vittnesmål säger att hon var hysterisk och det gick inte att prata med henne. Stig Engström säger att han fick ur flera meningar och en beskrivning av gärningsmannen.

Lisbeth vill heller inte sitta i ett polisförhör. Hon vill inte bli inspelad. Hon vill bara bli intervjuad av Hans Holmer. Samma Hans som var extremt omtyckt i politiska kretsar och inte skulle pressa henne eller ställa obehagliga frågor.
Samma Hans som styrde utredningen åt konspirationshållet.

Man fick inte ut något vettigt ur henne. Lisbeth var inte till någon nytta eller figurerade mer.

Alla nyckelhändelser och skeenden involverar Lisbeth. Hon tog alla beslut.

Jag tycker hon borde granskats mycket mer.

Stig Engström

Ja, frågan är om han är mytoman (önskar att han vågat hjälpa till på platsen, men vågade inte, stod i stället på långt håll och gluttade) eller är GM/inblandad. Det kan ju vara så, att allt ha påstår sig ha gjort (vilket i princip är allt på platsen) är sådant han själv önskar ha gjort.

Han har ju även till kollegor och bekanta tagit åt sig äran för (vilket han inte nämner i förhör och vittnesmål); jagade gärningsmannen uppe på David Bagares gata, gjorde konstgjord andning på OP, mun-mot-mun.

Det är ju lätt, att känna för honom (på ett vis), när han stolt som en tupp poserar i tidningar iklädd gå-bort-rocken och finskorna, dingla med handledsväskan, rultig som en Karlsson-på-taket-figur, peka in i gränden, springa i gränden, stå vid skylfönster, etcetera. Antingen ville han så gärna, vara med. Eller, så "tvingades" han att vara med, famlade efter livets sista grässtrån, behålla friheten, livet. En kamp, likt en fisk som spolats upp på land. Men, tänker man på honom som GM, så ses ju alla dessa poserande bilder som något ohyggligt och osmakligt; en mördare som vill dokumentera delar av sitt brott för eftervärlden. Helt bananer. Oavsett.
Citera
2021-11-15, 21:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Skandiamannen var liksom Viktor Gunnarsson och Christer Pettersson villospår.
Det var personer som skulle leda in utredningen på fel spår och det lyckades tyvärr väldigt bra.
VG sprang omkring på krogar under mordnatten och påstod att han tänkte skjuta Palme. Han greps efter mordet och släpptes sedan fri. Han flyttade sedan till USA där han blev mördad.
Christer Pettersson var den stora stjärnan. En man som hade varit en av Sveriges mest lovande skådespelare, men sedan föll ner i missbruk. Han utnyttjade situationen och tjänade en hacka på det. Men när han skulle avslöja sanningen för Mårten Palme så greps han av polisen av okänd anledning och dog under mystiska omständigheter vid S:t Görans sjukhus.
Skanmannen snurrade runt biografen på mordnatten och har gett en massa motstridiga uppgifter i förhör. Efter hans död har han för många blivit mördaren. Men det finns inget som bevisar att han stod och väntade vid Dekorima. Vittnesmål från mordplatsen och LPs vittnesmål stämmer inte. Han kunde inte veta att paret Palme skulle gå den vägen.

Det är 100% OK att inte köpa hypotesen om SE som GM. Men du borde kanske avfärda den på korrekta grunder?

Ingen (inklusive TP med Filter eller KP) har försökt att bevisa att SE stod och väntade vid Dekorima. Ingen har någonsin påstått att SE visste att paret Palme skulle gå den vägen.
Citera
2021-11-15, 21:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Som sagt, det finns MÅNGA tänkbara teorier och förslag på hur det kan ha gått till med SE som GM, detta är en av många. Jag respekterar så klart vad du tror. Vad du anser ologiskt i SE's beteende, är inte värt mer än vad katten skiter i lådan. Men så klart kul, att du har en åsikt. Men försök att inte sprida desinfo, så är jag nöjd.

Orkar inte kommentera allt, eftersom jag är väl bekant ned din agenda. Nattbussen till Täby började gå 00:10 den aktuella kvällen/natten. Snälla, ge fan i att sprida medvetna felaktigheter, bara för att du vill fria SE, fria honom, kan du som sagt göra ändå (på hederligare vägar), om du tänker till.

Hur menar du att jag förespråkat SE som GM? Ska man tro på SE som GM är man mist sagt svagbegåvad och helt utelämnad åt barnboksteorier! Jag brukar inte räkna mig dit, med TP, KP och annat tankelöst slödder räknas in!

Kan du "innan katten skiter" precisera vad du tycker skaver?

Vad någorlunda semiintellektuella människor tycker om SE som GM är en helt dödfödd teori vilket som!

Att SE skulle gå till nattbussen som började gå 00.10 istället för att gå mot tunnelbanan som slutade gå 23.31 är så klart enkelt för oss som inte har helt hopplös otur när det tänker att inse att bara är tankestrunt!

Att SE knappast gick norrut utan ett "Filterborttrollat" samtal med HO 23.20 är så klart bara insiktslöst och korkat!

Antingen pratade SE med HO och kom ut för sent på Sveavägen efter mordet, Eller så pratade SE med HO och kom ut för sent på Sveavägen på sin löjligt tidiga vandring mot odenplan där bekräftade vittnen inte sett SE. SE skulle då gå mot en nattbuss som inte börjat gå än istället för att gå mot tunnelbanan som fortfarande gick , för de som har svårt att tänka själva i tråden är detta mindre troligt!

Inget vittne pekar ut SE som resenär på nattbussen, och då vet "ni med tvärtomtänket" att SE inte åkte nattbuss!

Oj! Jag glömde nästan att inte ett endaste mordplatsvittne av 20 st pekar ut SE som
GM!

Edit: Kan du länka till tidtabellen för nattbussen mot Täby 1986?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-15 kl. 21:39.
Citera
2021-11-15, 21:26
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Hur länge har du varit av åsikten att SE sköt OP?

Oj, det är länge. Skulle gissa på sen 15 år tillbaka när jag på riktigt blev riktigt intresserad.

Fallet har blivit så mytomspunnet att lösningen finns framför näsan på alla men man vill inte ha den.
Citera
2021-11-15, 21:31
Medlem
quggels avatar
Följande talar mot att SE skulle vara GM:

Flera vittnen har sett GM hölstra vapnet efter skjutningen. Tyder på ett proffs.

Skottet gick snett uppifrån och ner. Så agerar en yrkesmördare som vet att det är så man gör ifall offret ev. skulle ha en skyddsväst.

Chevamannen sa att gärningsmannen tog stora älgkliv och hade ett mkt smidigare rörelsemönster än SE. Taxichauffören säger typ samma sak.

Knappast den typen som skjuter ihjäl någon.

Följande talar för SE som GM:

Hans insats på mordplatsen är inte sann.

Han stämplar ut precis före mordet.

Uttalandet att han blivit förväxlad med GM kan vara försök att försvåra utredningen.

Hade enligt väktare som vana att "dricka middag", även den kvällen, med andra ord viss alkoholproblematik. Det finns en grupp människor som får en grav personlighetsstörning/förändring vid alkoholintag (jmf stureplansmorden osv.).
Citera
2021-11-15, 21:34
Medlem
Draifoss avatar
I vilken tidning skall egentligen de här mystiska kvälls- eller nattbilderna på SE först ha varit publicerade? Det står i den här Expressenartikeln från 2020 (se länk nedan) att bilderna är tagna den 7/4 1986, men finns de här bilderna överhuvudtaget med i någon tidning från den tiden?
"Här är bilderna på Stig Engström från mordplatsen"
https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in