2021-11-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kanske inte men det är Trafikverkets egna data jag återger och då har nog riktåldern varit äldre personer. Oavsett så är ett fall på ca 15 meter motvarande en påkörning i ca 65 km/h och dödsriken är hög.
(Här är en annan artikel https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160531/bilens-hastighet-avgor-sa-stor-ar-risken-att-fotgangaren-dor/)

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den rätta jämförelsen är:

Om en bil kör på ett barn i 50 km/ så dör 9/10. Alltså inte om två bilar krockar i 50 km/h. Om någon faller fritt i 50 km/h så motsvarar det att bli påkörd i 50 km/h som oskyddad.

Nej, det går inte jämföra så. Rörelseenergin som omvandlas i de båda fallen är inte samma.

Det är nog inte direkt rätt tråd för att gå in på de beräkningar som visar på skillnaden, och knappast nödvändigt heller. De flesta förstår nog att ett fall från 15 meter innebär döden i nästan samtliga fall.
Citera
2021-11-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nej, men mer eller mindre.
Det framgår dock klart att det är en svarthyad skallig/rakad person som ligger där, med en syrgasmasnk över ansiktet.
Ok, det ser inte jag ens med all vilja i världen
Citera
2021-11-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är en automatöversättning från arabiskan på Amals Facebooksida. På arabiskt original står det:

والله حرام ، بأي دنت؟؟؟ واحد مات في البلاصة و الاخر الله اعلم، ما نضنش يعيش، الطابق الخامس اصاحبتي 😭

På engelska står det:

I swear it's forbidden, with what dent??? One died in the place and the other God knows, we didn't think he would live, fifth floor my friends 😭

Det är detta "dent" som på svenska blir "buckla". Fan vet vad det ska syfta på?

Okej, nu förstår jag kontexten. Visste inte om du citerade eller om du bara skrev konstigt.

Om man går in på Google Maps så är det bara en gräsmatta under balkongen, så man får ju hoppas på att det dämpade fallet.
Citera
2021-11-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Så fruktansvärt hemskt så man inte finner ord för det. Som far till 2 pojkar på 4 år så kan jag inte för mitt liv förstå hur det kan slå sån jävla slint i skallen på en människa så att hen begår en sådan här handling. Hoppas verkligen som du säger att det äldre syskonet överlever.

Om fadern har skadat sig själv som det påstås så kan man ju bara önska att han har åsamkat sig så pass allvarliga skador så att han dör av dem...

Stackars barn, vilken sorg och smärta barnet ska behöva hantera framöver. Dels att ha blivit svårt skadad av sina föräldrar (eller andra anhöriga?) och sen att småsyskonet dött.

Jag säger inte att det är omöjligt att bli någorlunda hel till slut, men att barnet kommer att behöva ta sig framåt trots kränkning och sorg. Det kräver en del.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
I Lund var det 2006 en ung man som överlevde fall från 7:e våningen på Klostergården, rakt ner på en gräsmatta. Men i det fallet hade det regnat i flera dagar så han landade mjukt, men det tillhör nog ovanligheterna.

Det beror, som någon skrev tidigare, hur fallet har varit. Jag känner till en som föll från tionde våningen, slog i olika saker under fallets gång samt landade på ett plåttak till en källaringång. Personen bröt i princip alla ben i kroppen, men klarade livhanken och fick inte fettemboli heller. Dock blev det något som snurrade om rejält och personen begick självmord något år senare.

I detta fall var det väl fria fall och en har ju bevisligen dött.
Citera
Medlem
Hänger inte med. Är det två pojkar, två flickor eller en av varje?
Citera
2021-11-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Hänger inte med. Är det två pojkar, två flickor eller en av varje?
En 3åring pojk och 7årig tjej fick jag till mig
Citera
Avslutad
Nu måste föräldrarna få mycket stöd och vård av samhället efter detta fruktansvärda de varit med om. Eller blir de fängelse för pappan?
Citera
Medlem
Ni kan söka på Assndiaye Ndiaye på Facebook GM till 99,9%
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Så fruktansvärt hemskt så man inte finner ord för det. Som far till 2 pojkar på 4 år så kan jag inte för mitt liv förstå hur det kan slå sån jävla slint i skallen på en människa så att hen begår en sådan här handling. Hoppas verkligen som du säger att det äldre syskonet överlever.

Om fadern har skadat sig själv som det påstås så kan man ju bara önska att han har åsamkat sig så pass allvarliga skador så att han dör av dem...
min fetning; man kan alltså skada sig själv om man exempelvis ingriper/försöker avväpna mot någon som med kniv
Citera
2021-11-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mwen
Vilken bostadsadress har barnens flygtur från köksfönstret ägt rum?

Finns tidigare i tråden

Maltesholmsvägen 119 lgh 1502
Citera
2021-11-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Som jag skrev tidigare i tråden, vem bosätter sig i Hässelby, med eller utan barn? Det är så mycket kriminalitet, skottlossningar och invandrare. Allt från Brommaplan och utmed Drottningholmsvägen är no go zon.

Du har fel, och du menar Bergslagsvägen! Drottningholmsvägen leder ju vidare mot Drottningholm och Lovön efter Brommaplansrondellen. Hursomhelst finns det finare områden även i Hässelby, där många svenska barnfamiljer bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in