2021-11-15, 10:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Så här sa UA på frågan om vad hon gjorde när hon upptäckte att HA inte kommit hem.

"Då började jag ringa runt till vänner till Helena och frågade...
Camilla K: ringde du polisen?
UA: inte direkt på morgonen, jag trodde nog att hon kommer och alla sa till mig att hon kommer..
Hennes kompisar kom hem till mig.
De gick ut och letade för att se om de kunde hitta henne. Jag ville hela tiden vara hemma för jag ville inte missa att hon skulle ringa till mig.
Camilla K: Sen kom dina föräldrar hem..
Ua: Ja, de var lite senare än vad de brukar vara de här söndagseftermiddagarna. och vi möttes på trappat. och de förstod direkt att något var jättefel så vi åkte till polisstationen direkt."

I den här intervjun finns ett jättehopp och man får lätt intrycket av att inget kontakt togs med polisen förrän vid 16-tiden när föräldrarna kommit hem. Eftersom användaren med rovfågelnamn antytt att det sedan länge är klart att kontakter togs med polisen INNAN föräldrarna kommit hem och jag inte sett uppgifter om det förrän Dalgaards bok kommit ut, är jag MYCKET intresserad av referenser till när det officiellt har uttryckts tidigare att kontakter togs med polisen från UAs sida FÖRE föräldrarnas hemkomst. Finns det också dokumenterat från Polisens håll att dessa kontakter förekommit är det ännu bättre.

Från boken.

“Ulrika har skrivit ett mejl till mig där hon berättar:”

“När ingen visste något ringde jag till polisen, men de tyckte att vi skulle avvakta. Vännerna ringde tillbaka för att höra om hon hade kommit hem, och när vi fortfarande inte hade hört något från henne vid lunchtid kom flera av dem hem till mig och vi gick ut för att leta i närområdet.”

Vilka uppgifter skall man lita på och hur var det med plånboken?
Citera
2021-11-15, 10:36
Medlem
Jörge*n Lar*m återkommer en del då och då. Det intresserar mig eftersom det inte verkar taget ur luften utan finns en sorts tråd i detta men jag får inte kläm på honom.
Tycker det är schysst att vi kan spekulera runt lite här med god ton.
Jag önskar att Helenas närmre vänner hade velat bidra till tråden. Säga vad de vill om flashback, skvaller och rena spekulationer blir det ju när inget annat ges. Det har lyckats att gräva riktigt bra i många fall i detta forum och lösningar har faktiskt framkommit många gånger. Så synd, efter så här lång tid, att folk fortfarande är tysta.
Citera
2021-11-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Leif GW:s teori är att ringarna trillat ur ryggsäcken precis när Helena dras in i bilen. Bilens placering antas vara där spåren efter rivstarten fanns i asfalten.

Man har alltså gått ut och letat efter Helena med utgångspunkt från hennes hem. Eftersom Ulrika är klar över vilken väg Helena skulle ha gått så måste ett antal av hennes vänner ha gått just via lekplatsen och då gått precis över den plats där bilen rivstartat eftersom stigen börjar där.

Att de inte fäster sig vid cerat är uppenbart, men de har missat guldringarna och skorna har de inte sett för att de varit kastade åt sidan.

Med andra ord så leker du med tanken att sakerna är utplacerade som villospår samtidigt som just det faktum att det tagit tid att hitta sakerna visar att de varit svårfunna. Du hittar då på en stödteori: att den som placerat ut dem gjort det lite lurigt så att det inte skall vara uppenbart att de är utplacerade. Men då försvinner ju vitsen med villospåret. Vill man försäkra sig om att polisen letar just i Kohagen så gäller det att åtminstone en påtaglig sak ligger fullt synlig.

Det logiskt rimliga är att ringarna trillat ur när hon baxades in i bilen, precis som Leif GW säger, och att rivstarten som sådan bidragit till att täcka ringarna helt eller delvis.

Ja, det tog en halvtimma för polis med hund att hitta en sandal, på söndag em. Men det tog desto fler timmar att hitta den a dra skon samt ringar o dyl.. De återfanns först på måndag lunch/tidig em. Måste varit väl dolda, ststa skon o ringar o dyl.. Först en halvtimma sedan sedan upp mot 20 timmar med utgång punkt för första skon att hitta resten. Lite tidsskillnad...
Citera
2021-11-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag har svårt att tro att man skulle fly in i skogen. Fast man kanske agerar konstigt vid panik?

Ja, eller om det var som folk spekulerade om då på den tiden när alla trodde bilen varit på cykelvägen i första hand, att hon flydde in i skogen för att skydda sin syster mot ett gäng som attackerade. Snacket gick att hon inte ville låta dem veta var de bodde. Men som sagt, det var bara spekulation, liksom att grannarna på gatan snackade om att Helena var så hårt hållen att hon gav sig av frivilligt.
Citera
2021-11-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Man har alltså gått ut och letat efter Helena med utgångspunkt från hennes hem. Eftersom Ulrika är klar över vilken väg Helena skulle ha gått så måste ett antal av hennes vänner ha gått just via lekplatsen och då gått precis över den plats där bilen rivstartat eftersom stigen börjar där.

Nu är ju storyn att UA lagt en plånbok innanför dörren så att Helena skulle kunna betala taxin, som väl då förmodats stanna utanför huset. Ingen VET att Helena skulle ha gått hem. OM hon skulle gått hem så KANSKE hon skulle valt skogsstigen, men kanske inte om hon gick med sällskap. Då kunde hon övervägt att välja en väg med insyn från offentligheten. Det vore ju lite småkorkat att ge sig in i en buskig skogsmiljö mitt i natten med en efterhängsen typ.

Citat:
Med andra ord så leker du med tanken att sakerna är utplacerade som villospår samtidigt som just det faktum att det tagit tid att hitta sakerna visar att de varit svårfunna. Du hittar då på en stödteori: att den som placerat ut dem gjort det lite lurigt så att det inte skall vara uppenbart att de är utplacerade. Men då försvinner ju vitsen med villospåret. Vill man försäkra sig om att polisen letar just i Kohagen så gäller det att åtminstone en påtaglig sak ligger fullt synlig.

Ja, vi kommer nog inte längre i denna lek med tanken. Vi vet inte heller vilka fler saker som kan ha varit utlagda som polisen inte hittat eftersom de inte undersökte särskilt noga. Jag håller öppet för att fler saker än skorna är planterade, även om de lagts ut på ett klantigt sätt.

Men jag undrar: hur låg ringarna i förhållande till varandra. Någon skriver guldringar, men var alla guldringar? En ring försvann väl hos Saida? Hittades ringarna med metalldetektor? Fler saker borde i så fall hittats med metalldetektor, folk tappar saker hela tiden och det har bott folk där sen järnåldern minst.

Sen undrar jag: varför hade hon ryggsäck med sig? Vad förvarade hon i den? Varför finns det inte efterlysning på andra persedlar, om det var sånt som förvarades i ryggsäcken?

Och ingen har kunnat svara på mina tidigare frågor om vem som betalade entre, för drinkar, för garderob, osv för Helena inne på Stadt? Hon hade ju inga pengar och ingen syster med sig.
Citera
2021-11-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Från boken.
De gick ut och letade för att se om de kunde hitta henne. Jag ville hela tiden vara hemma för jag ville inte missa att hon skulle ringa till mig.

“Ulrika har skrivit ett mejl till mig där hon berättar:”

“När ingen visste något ringde jag till polisen, men de tyckte att vi skulle avvakta. Vännerna ringde tillbaka för att höra om hon hade kommit hem, och när vi fortfarande inte hade hört något från henne vid lunchtid kom flera av dem hem till mig och vi gick ut för att leta i närområdet.”

Vilka uppgifter skall man lita på och hur var det med plånboken?

Ja, det är motsägande. Åkte hon till Töreboda eller inte, och stod inte bilen i Töreboda?
Citera
2021-11-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ja, det tog en halvtimma för polis med hund att hitta en sandal, på söndag em. Men det tog desto fler timmar att hitta den a dra skon samt ringar o dyl.. De återfanns först på måndag lunch/tidig em. Måste varit väl dolda, ststa skon o ringar o dyl.. Först en halvtimma sedan sedan upp mot 20 timmar med utgång punkt för första skon att hitta resten. Lite tidsskillnad...

jag hörde att de avbröt sökningarna på söndagskvällen och återupptog dem på måndagen. Kanske efter lite sovmorgon...?
Citera
2021-11-15, 17:04
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ja, det är motsägande. Åkte hon till Töreboda eller inte, och stod inte bilen i Töreboda?

Nu blev det lite fel i inlägget du citerade, det fetade är inte från boken.

Att UA åkte till Töreboda och hämtade plånboken är en uppgift från PW, ser ingen anledning att betvivla detta.
Citera
2021-11-15, 17:44
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nu är ju storyn att UA lagt en plånbok innanför dörren så att Helena skulle kunna betala taxin, som väl då förmodats stanna utanför huset. Ingen VET att Helena skulle ha gått hem. OM hon skulle gått hem så KANSKE hon skulle valt skogsstigen, men kanske inte om hon gick med sällskap. Då kunde hon övervägt att välja en väg med insyn från offentligheten. Det vore ju lite småkorkat att ge sig in i en buskig skogsmiljö mitt i natten med en efterhängsen typ.---

Jag förstår inte varför inte du, som uppenbarligen är välförsedd mellan öronen, inte i första hand kritiserar dig själv innan du sätter dina tankar på pränt.

Visst stämmer det att de inte vet om hon tagit taxi hem eller gått, visst stämmer det att de inte kan veta om hon tagit en annan väg. Men var tror du vännerna letade i första hand? Självklart har man letat i närområdet och utmed de mest sannolika vägarna. Tror du verkligen att Helenas vänner är så korkade att de inte i första hand letar utmed den väg som Helena rimligen skulle ha gått om allt vore normalt. De inser givetvis möjligheten (och kanske hoppas) att hon ångar tillsammans med en hunk i Radbyn, men det är liksom inte förstahandsvalet när de skall leta...
Citera
2021-11-15, 22:38
Medlem
Citat:
jag hörde att de avbröt sökningarna på söndagskvällen och återupptog dem på måndagen. Kanske efter lite sovmorgon...?

Undrar varför avbryta när de fann en sko! Fyndet gjorde nog inte familjen lugnare. Snarare tvärtom så tydde skofyndet och fyndplatsen att något ofrivilligt hänt den saknade.

Om polis hade resursbrist eller? Sökningen brukar trappas upp efter ett sådant fynd som talar för att ett brott skett. Dessutom så fick det ett specifikt område att utgå ifrån, underlättar söket, borde varit svårt att finna anledning att pausa.....
Utgår från mej själv så skulle jag som närmast berörd inte kunna gå och lägga mej för att invänta morgonen. Fyndet skulle trigga mej att vilja se platsen och söka hela natten, samt att platsen var lättillgänglig, nära hemmet.
Citera
2021-11-15, 23:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Undrar varför avbryta när de fann en sko! Fyndet gjorde nog inte familjen lugnare. Snarare tvärtom så tydde skofyndet och fyndplatsen att något ofrivilligt hänt den saknade.

Om polis hade resursbrist eller? Sökningen brukar trappas upp efter ett sådant fynd som talar för att ett brott skett. Dessutom så fick det ett specifikt område att utgå ifrån, underlättar söket, borde varit svårt att finna anledning att pausa.....
Utgår från mej själv så skulle jag som närmast berörd inte kunna gå och lägga mej för att invänta morgonen. Fyndet skulle trigga mej att vilja se platsen och söka hela natten, samt att platsen var lättillgänglig, nära hemmet.

Nu är det fara för nya trådsanningar igen. Jag rekommenderar verkligen ALLA att lyssna igenom radiodokumentären från 2017 igen. Det är fyra avsnitt och länken till startsidan är: https://sverigesradio.se/artikel/7493052

I avsnitt ett ("Försvinnandet") säger polisen Håkan Fasth TYDLIGT (!) att polisen "SÖKTE HELA NATTEN" (mot slutet av avsnittet)! https://sverigesradio.se/fallethelena
Citera
2021-11-16, 00:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Finns det någon närmare beskrivning på exakt var grejerna hittades och var de låg?

Finns det uppgifter om att de var svårfunna? Det kan ju också vara dumt att plantera föremål som om det vore uppenbart att de var planterade....

Citat:
Nu är ju storyn att UA lagt en plånbok innanför dörren så att Helena skulle kunna betala taxin, som väl då förmodats stanna utanför huset. Ingen VET att Helena skulle ha gått hem. OM hon skulle gått hem så KANSKE hon skulle valt skogsstigen, men kanske inte om hon gick med sällskap. Då kunde hon övervägt att välja en väg med insyn från offentligheten. Det vore ju lite småkorkat att ge sig in i en buskig skogsmiljö mitt i natten med en efterhängsen typ.

Ja, vi kommer nog inte längre i denna lek med tanken. Vi vet inte heller vilka fler saker som kan ha varit utlagda som polisen inte hittat eftersom de inte undersökte särskilt noga. Jag håller öppet för att fler saker än skorna är planterade, även om de lagts ut på ett klantigt sätt.

Men jag undrar: hur låg ringarna i förhållande till varandra. Någon skriver guldringar, men var alla guldringar? En ring försvann väl hos Saida? Hittades ringarna med metalldetektor? Fler saker borde i så fall hittats med metalldetektor, folk tappar saker hela tiden och det har bott folk där sen järnåldern minst.

Sen undrar jag: varför hade hon ryggsäck med sig? Vad förvarade hon i den? Varför finns det inte efterlysning på andra persedlar, om det var sånt som förvarades i ryggsäcken?

Och ingen har kunnat svara på mina tidigare frågor om vem som betalade entre, för drinkar, för garderob, osv för Helena inne på Stadt? Hon hade ju inga pengar och ingen syster med sig.

Första fetningen: Om du igen ids titta på min karta (!!!) som finns på startsidan, ser du var ringarna hittades! Varför är det så svårt att titta på kartan och förstå vad den visar?

Andra fetningen: Jag kan inte tänka mig att man så tidigt använde en metalldetektor (om man överhuvudtaget gjorde det). Utan att veta säkert så tror jag att man helt enkelt upptäckte dem i sanden "bara sådär".

Tredje fetningen: Det är väl inget konstigt om Helena hade en ryggsäck i stället för en handväska? Och vad brukar tjejer ha i en handväska? Smink, kanske bindor, nagellack, hårborste, hårtofsar? Självklart att Helena hade liknande saker med sig men just i en liten smidig ryggsäck. Helenas ena syster hade för övrigt en exakt likadan ryggsäck.

Fjärde fetningen: Om du tänker till lite nu så bör du komma på svaret. Vi vet att Helena åkte taxi från inflyttningsfesten i Töreboda till Stadt i Mariestad med Ulrika och två killar, varav den ena var "mannen med pilotglasögon". Det är väl en inte alltför avancerad gissning att en av de två killarna betalade för Helena? Och det är väl en ännu enklare tanke att det var "mannen med pilotglasögon" som betalade för inträdet. Han ska ju också ha varit nära Helena när hon ringde hem, så det sannolika är väl att det var han som betalade också för telefonsamtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in