2021-11-14, 19:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
[

Självklart är allt bara gissningar.
Jag får läsa några tusen sidor för att hänga med vad som sagts. Men det jag har läst så tycks pusselbitar ändra form med tiden så det är svårt att hänga med.
Ex. En utvändig tvätt av bilen på uppfarten blir en invändig tvätt av bilen med klorin osv.

Ok, jag får söka upp en nyare tråd så jag hänger med men ska bara svara först.

Jaha ryggsäck.
Kan de legat i den så de trillat ur med ceratet.
Svårt att se varför GM skulle krångla med att ta av ringarna i skogen. De kan ha suttit löst och trillat av om det är ett alternativ.

Den tjuv jag såg framför mig är ingen förhärdad brottsling utan barn eller ungdom (tjej) som såg tillfället att uppgradera sin garderob. Alternativt en kille som ville ha en ryggsäck, dvs om den inte var rosa.
De har inte tänkt omsätta det i pengar.

Det jag ville komma till är att om sakerna låg på stigen kan många ha passerat på stigen om den användes frekvent, kanske tittar någon på det och lägger det åt sidan osv.
Skulle det vara en random skogsglänta där inga rör sig ligger sakerna mer sannolikt på samma plats de tappats eller slängts.
Jag tror definitivt att ryggsäcken hängde med Helena, den hade hon nog troligen hängandes på ryggen, som man ju gör med ryggsäckar.
Tror H tog av ringarna, då hon förstod att hon var i fara? Kanske även slängde skorna, så de skulle hittas om hon blev bortförd, eller vad hon nu tänkte om hon försökte fly? Ev. att ringar ramlat av under tumultet? Skorna finns det några troliga scenarion om i tråden.
Men vad gäller dem, har jag svårt att hitta någon bra förklaring att de är slängda som de var.

Tror definitivt ingen föbiserande tagit ryggsäcken, alldeles för långsökt och hon hade ju inte ens med sin plånbok. Knappast något av värde att ta, och om så hade de ju kunnat skylla på att de hittat den och var på väg att lämna den till polisen, ja varför hålla inne i att man tagit en värdelös ryggsäck, när en ung kvinna försvunnit, knappast som någon normal person skulle hålla inne med, för en sån sak. Jag gillar logik och logik är det enda vi kan utgå från, då vi vet så lite.
Citera
2021-11-14, 19:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Tre frågor rörande dessa berömda sandaler:

Återfanns dom på klart olika avstånd mätt från gångstigen ? Alltså till exempel den ena 10 meter in och den andra 15 meter in.

Återfanns dom på skilda delar av själva stigen ? Alltså inte på rakt motsatt sida utan ett avstånd i längdled.

Var HA höger eller vänsterhänt ?

Vad jag är ute efter är att det är krångligt att springa i sandaler. Om man blir jagad så tar man av sig vänster sandal med höger hand, kastar den. Sedan höger sandal med vänster hand och kasta. Eller vice versa, en vänsterhänt person kan ta höger sandal först. Den dominanta handen kommer att kasta längre i sidled. Och det kommer att vara ett avstånd i längdled beroende på hur fort man springer. Ergo, placeringen/fyndplatserna kan berätta sin historia.
Fast varför kasta dem? Hon borde väl bara ha sparkat av sig dem, om hon flydde sin baneman?
Citera
2021-11-14, 19:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
P.S. Ligger sakerna en bit i från stigen så de inte synts är det förstås mer troligt att det varit GM som kastat bort dem för att brottsplatsen inte skulle hittas.
Fast varför inte ta med dem i bilen, tillsammans med Helena?
Citera
2021-11-14, 23:12
Medlem
De mest tänkbara kandidaterna till Helenas försvinnande, har de gjorts någon teknisk undersökning i deras dåvarande bostäder? Med tanke på att hyresrätter renoveras väldigt sällan så är det inte helt omöjligt att hitta spår av blod bakom golvlister eller under golv. Även om dom inte bor kvar så kan det ändå kopplas samman till den som tidigare bott där
Citera
2021-11-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Precis så. Enligt UAs uppgifter i Veckans Brott väntade man till söndag kväll med att gå till polisen,.

Så här sa UA på frågan om vad hon gjorde när hon upptäckte att HA inte kommit hem.

"Då började jag ringa runt till vänner till Helena och frågade...
Camilla K: ringde du polisen?
UA: inte direkt på morgonen, jag trodde nog att hon kommer och alla sa till mig att hon kommer..
Hennes kompisar kom hem till mig.
De gick ut och letade för att se om de kunde hitta henne. Jag ville hela tiden vara hemma för jag ville inte missa att hon skulle ringa till mig.
Camilla K: Sen kom dina föräldrar hem..
Ua: Ja, de var lite senare än vad de brukar vara de här söndagseftermiddagarna. och vi möttes på trappat. och de förstod direkt att något var jättefel så vi åkte till polisstationen direkt."

I den här intervjun finns ett jättehopp och man får lätt intrycket av att inget kontakt togs med polisen förrän vid 16-tiden när föräldrarna kommit hem. Eftersom användaren med rovfågelnamn antytt att det sedan länge är klart att kontakter togs med polisen INNAN föräldrarna kommit hem och jag inte sett uppgifter om det förrän Dalgaards bok kommit ut, är jag MYCKET intresserad av referenser till när det officiellt har uttryckts tidigare att kontakter togs med polisen från UAs sida FÖRE föräldrarnas hemkomst. Finns det också dokumenterat från Polisens håll att dessa kontakter förekommit är det ännu bättre.
Citera
2021-11-15, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men HA är väl inte framme vid resmålet om hon är på Ekuddenvägen? Det är flera hundra meter kvar.

Det är klart att GM först kan ha släppt av henne där, sedan parkerat bilen, jagat efter henne, mördat eller slagit henne medvetslös, återvänt till bilen, kört runt skogen via cykelvägen till lekplatsen, släpat kroppen in i bilen, gått tillbaka en bit och av okänd anledning slängt ut skorna, kört tillbaka med bilen norrut.

Det sist nämnda scenariot hörs ju väldigt krystat.
När det gäller ekuddenvägen känner jag en möjlighet som finns är buskörning, påkörning, vållande till annans död, hannavittnet hör en annan kvinna än Helena och två män ilastning på ekuddenvägen och sedan plantering av föremål. Detta är en fantasi om ett scenario, en spekulation, men det ger en möjlighet att Hannavittnet är korrekt, trots alla tveksamheter man kan ställa kring det ur vittnespsykologisk synvinkel, osv.
Citera
2021-11-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Dessutom har inte ringarna varit så placerade att de upptäckts av folk som gått på stigen. Först har man hittat en sko, gått till Hällristingsvägen och sedan fortsatt leta. Det tyder på att ringarna legat på ett sätt som gör dem lite svårfunna.

Finns det någon närmare beskrivning på exakt var grejerna hittades och var de låg?

Citat:
Varför lägga ut villospår i snår och på ett sätt som gör dem svårfunna om man är rädd att polisen skall leta på en annan plats? Då vill man ju åtminstone placera en sak tydligt men så tycks inte vara fallet här.

Finns det uppgifter om att de var svårfunna? Det kan ju också vara dumt att plantera föremål som om det vore uppenbart att de var planterade....
Citera
2021-11-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men systern berättade att de pratat om att lämna saker efter sig, för att ge ledtrådar om liknande scenario skulle hända.
Det vore bra om du kunde utveckla Rubin22. Jag har nämligen ett minne av att ha läst eller hört att UA har sagt att efter greklandsresan, där någon ring köptes, så hade de pratat om att slänga av sig ringarna som spår om något skulle hända dem. Men det finns inga referenser till det i tråden och jag har inte material att kolla det själv. Känt ganska länge att det är konstigt att ett så långsökt påstående försvunnit helt från de senaste 20 årens rapportering i fallet.
Citera
2021-11-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Tre frågor rörande dessa berömda sandaler:

Återfanns dom på klart olika avstånd mätt från gångstigen ? Alltså till exempel den ena 10 meter in och den andra 15 meter in.

Återfanns dom på skilda delar av själva stigen ? Alltså inte på rakt motsatt sida utan ett avstånd i längdled.

Var HA höger eller vänsterhänt ?

Vad jag är ute efter är att det är krångligt att springa i sandaler. Om man blir jagad så tar man av sig vänster sandal med höger hand, kastar den. Sedan höger sandal med vänster hand och kasta. Eller vice versa, en vänsterhänt person kan ta höger sandal först. Den dominanta handen kommer att kasta längre i sidled. Och det kommer att vara ett avstånd i längdled beroende på hur fort man springer. Ergo, placeringen/fyndplatserna kan berätta sin historia.
Intelligent frågeställning.
Min minnesbild är att det ganska tidigt finns en beskrivning av exakt hur de var placerade.
Men sedan har det ju betydelse vilket håll hon sprang på stigen ifrån. Kom hon från ekuddenvägen för att fly hem, eller kom hon från cykelvägen för att missleda sina banepersoner från huset där hon visste att systern fanns. Första åren efteråt fanns det ju spekulationer om att hon hoppat ur en bil på cykelvägen och sedan försökte fly in i skogen.
Citera
2021-11-15, 00:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det vore bra om du kunde utveckla Rubin22. Jag har nämligen ett minne av att ha läst eller hört att UA har sagt att efter greklandsresan, där någon ring köptes, så hade de pratat om att slänga av sig ringarna som spår om något skulle hända dem. Men det finns inga referenser till det i tråden och jag har inte material att kolla det själv. Känt ganska länge att det är konstigt att ett så långsökt påstående försvunnit helt från de senaste 20 årens rapportering i fallet.
Jag har för mig att det var UA som sa det i någon av hennes intervjuer, ska kolla.
Citera
2021-11-15, 00:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Intelligent frågeställning.
Min minnesbild är att det ganska tidigt finns en beskrivning av exakt hur de var placerade.
Men sedan har det ju betydelse vilket håll hon sprang på stigen ifrån. Kom hon från ekuddenvägen för att fly hem, eller kom hon från cykelvägen för att missleda sina banepersoner från huset där hon visste att systern fanns. Första åren efteråt fanns det ju spekulationer om att hon hoppat ur en bil på cykelvägen och sedan försökte fly in i skogen.
Jag har svårt att tro att man skulle fly in i skogen. Fast man kanske agerar konstigt vid panik?
Citera
2021-11-15, 01:06
Medlem
Citat:
Så här sa UA på frågan om vad hon gjorde när hon upptäckte att HA inte kommit hem.

"Då började jag ringa runt till vänner till Helena och frågade...
Camilla K: ringde du polisen?
UA: inte direkt på morgonen, jag trodde nog att hon kommer och alla sa till mig att hon kommer..
Hennes kompisar kom hem till mig.
De gick ut och letade för att se om de kunde hitta henne. Jag ville hela tiden vara hemma för jag ville inte missa att hon skulle ringa till mig.
Camilla K: Sen kom dina föräldrar hem..
Ua: Ja, de var lite senare än vad de brukar vara de här söndagseftermiddagarna. och vi möttes på trappat. och de förstod direkt att något var jättefel så vi åkte till polisstationen direkt."

I den här intervjun finns ett jättehopp och man får lätt intrycket av att inget kontakt togs med polisen förrän vid 16-tiden när föräldrarna kommit hem. Eftersom användaren med rovfågelnamn antytt att det sedan länge är klart att kontakter togs med polisen INNAN föräldrarna kommit hem och jag inte sett uppgifter om det förrän Dalgaards bok kommit ut, är jag MYCKET intresserad av referenser till när det officiellt har uttryckts tidigare att kontakter togs med polisen från UAs sida FÖRE föräldrarnas hemkomst. Finns det också dokumenterat från Polisens håll att dessa kontakter förekommit är det ännu bättre.
När föräldrarna kommit hem från sommarstugan på söndag sen eftermiddag/tidig kväll så utbrast Modern: Det förstår ni väl att Helena kommer inte att komma hem igen!
Därefter begav de sig till Polisstationen för att upprätta en anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in