2021-11-15, 07:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Han kan säkert också hitta en "lösning" på "problemet" med att Adam och Eva skulle ha levt för evigt om dom inte åt av frukten:

"Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid." (1 Mose 3:22 Bibel2000)

Fast det svarar fortfarande inte på frågan om hur man kan vara så säker på att vetenskapen inte kan förlänga människors liv med 950 år? Har du bevis på att det är omöjligt och är "något från sagornas värld"?

Ni svarar inte på frågan, utan i vanlig maner låtsas som att det regnar, eftersom ni inte kan bevisa detta. Istället för att erkänna detta så försöker ni flytta fokus från frågan.

Nej, jag har inga bevis för att det inte skulle gå att göra på vetenskaplig väg någon gång i en mycket avlägsen framtid, men jag ser det som ytterst osannolikt och knappast ens önskvärt av någon.

Varför envisas du med att vi ska bevisa att det inte skulle gå att göra med vetenskapens hjälp när du inte själv har bemödat dig att komma med ens något enda som tyder på att det gick att bli så gammal "på Adams tid"? Ta din egen bevisbörda först innan du kräver bevis av andra.

Och, bara så du vet det, frågan här gäller inte om det skulle gå att göra på vetenskaplig väg, utan om det som står i Bibeln är sant eller inte.

Vilka bevis har du t.ex. för att det träd som du nämner över huvud taget har existerat annat än i fantasin hos den som skrev texten? Vi kan ju börja där, om du vill.
Citera
2021-11-15, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, jag har inga bevis för att det inte skulle gå att göra på vetenskaplig väg någon gång i en mycket avlägsen framtid,

Precist, så det ÄR inte omöjligt att människan kan bli 950 år gammal.

Citat:
men jag ser det som ytterst osannolikt

Varför är det "ytterst osannolikt"?

Citat:
och knappast ens önskvärt av någon.

Det är önskvärt av mig att inte behöva försvinna, dö och icke existera längre.

Citat:
Varför envisas du med att vi ska bevisa att det inte skulle gå att göra med vetenskapens hjälp

Eftersom W.S. påstod att "950 år är något från sagornas värld", vilket du nyss dementerade.
Citera
2021-11-15, 08:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Jag är skälv icke-religiös. Man jag uppskattar dit svar och åsikter.
Tack. Bra att du uppskattar det.

Citat:
Men när jag läser dig låter du som en robot.. är det nåt fel med dig?
Det tror jag inte. Du har inget att säga i ämnet?
Citera
2021-11-15, 08:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du skulle definiera termen, inte rapa ur dig annat.
Varför ska jag definiera termen åt någon som redan vet vad den betyder? Det är jättelätt att slå upp den på Wikipedia annars.
Citera
2021-11-15, 08:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du kallar något befängda fantasier och kräver i samma veva anledning att tro på det.
Robotum.
Ja.
Citera
2021-11-15, 08:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har inte ens börjat följa den gyllene regeln.
Det vet du ingenting om och jag är fortfarande inte ämnet.
Citera
2021-11-15, 08:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Precist, så det ÄR inte omöjligt att människan kan bli 950 år gammal.
Det skrev jag inte. Var fick du det ifrån? Jag skrev bara att jag inte har några bevis på att det inte skulle kunna gå att göra. Det är inte alls samma som att jag säger att det skulle kunna gå att göra.
Jag har heller inga bevis på att det inte finns något Loch Ness-odjur. Men det innebär inte att jag anser det vara möjligt att det finns ett Loch Ness-odjur.

Citat:
Varför är det "ytterst osannolikt"?
Därför att allt levande har en gräns för hur länge det lever och vissa celler bildas inte på nytt – det handlar alltså inte bara om att stoppa åldrandet, utan om att börja skapa celler på nytt som egentligen inte skapas naturligt på nytt.
I allt som finns förekommer det slitage med tiden, så det går inte att förlänga livet hur långt som helst och kroppen börjar med tiden att få allt svårare att vara i fungerande skick eftersom cellerna efter varje gång som de delar sig kan förlora något av sin funktion (de nya cellerna är inte alltid exakta kopior). Vetenskapen anser idag att gränsen för hur långt det skulle kunna gå att förlänga livet är till högst 150 år.
Därför säger jag att det är ”ytterst osannolikt” att vetenskapen ska komma på hur människor ska kunna bli 850 år, men jag kan inte säga att det skulle vara omöjligt. Jag kan heller inte säga att det är omöjligt att du skulle bli ateist nästa år, men jag kan säga att det är "ytterst osannolikt".

Citat:
Det är önskvärt av mig att inte behöva försvinna, dö och icke existera längre.

Ja, det är en vanlig önskan.
Men evighet leder till uttråkning. Det går inte att hitta på något nytt att göra hur länge som helst och till slut så blir inget längre roligt alls. Samma gamla rutiner, dag ut och dag in, och ännu värre om era broschyrer om evigheten skulle stämma. Det skulle kanske vara trevligt de första 50-100 åren, men om inga nya personer föds och det är samma personer där hela tiden så blir det oundvikligt långtråkigt till slut.

Citat:
Eftersom W.S. påstod att "950 år är något från sagornas värld", vilket du nyss dementerade.

Det gjorde jag inte alls. Jag påstod vare sig att vetenskapen faktiskt skulle kunna lyckas att göra det eller att det gick att göra på Adams tid.
Citera
2021-11-15, 09:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Varför duckar du?
Är det att ducka att tydligt definiera sina invändningar? Är det kanske så att du bara blev besviken att dina retoriska knep inte fungerar då?
Citat:
Ev. sanningshalt avgörs väl ändå bäst genom undersökning av sådant som KAN undersökas.
Exakt, och sånt som inte kan undersökas då? Ska man anta det som sanning tills det kan undersökas eller vad gör man med det?
Citat:
Ja det är viktigt med transparens och att veta vad man tror på. I frågan om ifall Bibeln är sann är metoden i fråga ett mörkande så att folk lätt kan tro att metoden ger en objektiv bedömning.
Det beror på om man anser att extraordinära påståenden kan stå kvar endast på merit av att de blivit påstådda.
Citat:
Motbevis är inte knutna till sådant som anses bevisat. De kan gälla för redogörelser eller påståenden i allmänhet.
Hur skulle du förhålla dig till om jag säger att det finns en osynlig och orörbar enhörning i din garderob? Den är fullständigt otestbar men ändå där. Hur motbevisar du den?
Citat:
Som om det är rationellt att undersöka Bibelns sanningshalt genom att se hur bra den stämmer med förklaringar som utgått från att dess grundpremiss är falsk.
Så ska man istället utgå och arbeta utifrån att alla påståenden är sanna tills motsatsen bevisats? Även det ofalsifierbara och ogreppbara?

Citat:
Om man metodiskt utgår från att bara ACCEPTERA förklaringar till observationer i naturen i termer av naturliga förlopp och förklaringar utgår man hela tiden från vad som praktisk taget är ateism. Det är en sorts grundläggande antagande, en tro man utgår från.
Så verkligheten är ateistisk? Väl sagt.

Citat:
För att undersöka Bibelns sanningshalt måste man naturligtvis se hur den kan förklara observationer utifrån hur världen faktiskt ser ut. Fullständigt självklart!
Bibeln HAR en fantastisk förklaringskapacitet.
Fantastisk? Jämfört med vad?
Citat:
Jag förespråkar förhållning till verkligheten, inte magi eller fantasier.
Ändå försvarar du det senare i dina inlägg.
Citera
2021-11-15, 09:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
De lunde äta av Livets träd i Eden (Gen 2:9). Människor kunde leva längre då
Fast enligt ttsp så gjorde inte frukten något. Fast kanske han anser att livets frukt fungerade?
Citera
2021-11-15, 09:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jo, och det är intressant att de inriktar sig på att få personen att verka mindre trovärdig i stället för att faktiskt diskutera med argument.
Om de skulle kunna ge faktiskt hållbara motargument så skulle ju det vara det bästa sättet att få ett argument att framstå som inte trovärdigt. Men istället så apar de sig bara och får sig själva att framstå som oförmögna att svara ordentligt.
För att de inte har någonting alls.
Det är därför förespråkare av gudomlig kreations enda argument handlar om att kritisera evolutionsteori. Man har INGENTING själv.
Inte nyheter för oss, men värt att uttala.
Citera
2021-11-15, 09:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Absolut även GT. Rubbet.
Hur vet du det?
Citera
2021-11-15, 09:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och deras "motdebattörer" spelar med och hjälper till att fördärva tråden så att ingen debatt faktiskt sker.

Det finns ett uttryck, "Mata inte trollen." som ett antal skribenter här borde lära sig att följa.
Själv tycker jag det är ganska talande att se trollen trolla. Då vet man att de inte har någonting faktiskt att tillföra. Kanske det inte är tydligt för alla läsare men jag hoppas ju det syns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in