Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Precist, så det ÄR inte omöjligt att människan kan bli 950 år gammal.
Det skrev jag inte. Var fick du det ifrån? Jag skrev bara att jag inte har några bevis på att det inte skulle kunna gå att göra. Det är inte alls samma som att jag säger att det skulle kunna gå att göra.
Jag har heller inga bevis på att det inte finns något Loch Ness-odjur. Men det innebär inte att jag anser det vara möjligt att det finns ett Loch Ness-odjur.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Varför är det "ytterst osannolikt"?
Därför att allt levande har en gräns för hur länge det lever och vissa celler bildas inte på nytt – det handlar alltså inte bara om att stoppa åldrandet, utan om att börja skapa celler på nytt som egentligen inte skapas naturligt på nytt.
I allt som finns förekommer det slitage med tiden, så det går inte att förlänga livet hur långt som helst och kroppen börjar med tiden att få allt svårare att vara i fungerande skick eftersom cellerna efter varje gång som de delar sig kan förlora något av sin funktion (de nya cellerna är inte alltid exakta kopior). Vetenskapen anser idag att gränsen för hur långt det skulle kunna gå att förlänga livet är till högst 150 år.
Därför säger jag att det är ”ytterst osannolikt” att vetenskapen ska komma på hur människor ska kunna bli 850 år, men jag kan inte säga att det skulle vara omöjligt. Jag kan heller inte säga att det är omöjligt att du skulle bli ateist nästa år, men jag kan säga att det är "ytterst osannolikt".
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är önskvärt av mig att inte behöva försvinna, dö och icke existera längre.
Ja, det är en vanlig önskan.
Men evighet leder till uttråkning. Det går inte att hitta på något nytt att göra hur länge som helst och till slut så blir inget längre roligt alls. Samma gamla rutiner, dag ut och dag in, och ännu värre om era broschyrer om evigheten skulle stämma. Det skulle kanske vara trevligt de första 50-100 åren, men om inga nya personer föds och det är samma personer där hela tiden så blir det oundvikligt långtråkigt till slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Eftersom W.S. påstod att "950 år är något från sagornas värld", vilket du nyss dementerade.
Det gjorde jag inte alls. Jag påstod vare sig att vetenskapen faktiskt skulle kunna lyckas att göra det eller att det gick att göra på Adams tid.