2021-11-15, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kanske exvis Björ*n Wallber*g om man ska namnge en tänkbar kandidat för mig. Han har kännedom om vart Helena brukade gå osv. Han kan få det att se ut som om hon gått utmed den vägen. Han kan behöva det eftersom han vet att han synts med henne utanför stängning även om ingen sett honom ge henne skjuts exempelvis. Så tänker jag.
Han har varit på plats dessutom och figurerar mycket i inledande fas utan att vilja prata om det och utan att någon annan verkar vilja prata om det. Det är för hemligt kring honom. Han stod ju Helena jättenära. Honom vill inte de nära omkring beskylla, misstänka, ifrågasätta, då han ju också skulle ha stor sorg och gått crazy över detta. Han utmärker sig.
Bara spekulationer men jag tycker inte det är långsökt.
Du har rätt Bratis...mkt skumt kring B.W...hans alibi först och främst🤔
Citera
2021-11-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
BW är ett riktigt bra förslag. Problemet är bara det att BW varit tydlig med sitt möte med Helena och att hon lämnat honom gåendes.

Nu har Exists vid något tillfälle föreslagit att BW ändrat sig och kört efter Helena och erbjudit henne skjuts, så helt omöjligt är det inte.

Men å andra sidan, om det är BW som gjort det, var har han i så fall mördat Helena?
Om han skulle fört bort henne för det så vem vet. Med en bil kan man ju ta sig lite lättare. Bara en tanke att det är ju inte något som är helt omöjligt ändå. Vi vet så lite.

Gällande att han varit klar om att hon lämnade honom gående där, så kan jag väl tillägga att om han skulle var skyldig så är det inget konstigt med det heller egentligen.

Om han vore vår gm så innebär det med största sannolikhet att han är en väldigt störd individ. Tänk om han berättar om hur det verkligen var, fram tills de tar avsked där, på eller vid trappen, men mörkar resten på grund av att han kan klara sig undan den delen och dessutom låta uppriktig och ärlig genom att berätta öppet om det som andra kunde bevittnat.

Människor som ljuger konstant, så som exvis personlighetsstörda, de skapar en viss strategi för att klara sig undan sina lögner. En strategi är halvsanningar som att berätta första delen men inte andra.
Om de blir påkomna så slirar de bara till det genom att bekräfta det de avslöjat, i detta fall att Helena och Björn träffades och talades vid, för att slira iväg och töja på gränserna med repliker som "jag kan ha följt henne en bit till efter det, men jag minns inte riktigt och ville inte säga något jag inte kan stå för" typ etc.
Så håller ju dessa människor på och tänjer på gränserna. Manipulativa sorten.

Vill tillägga att jag hoppas att Björn är oskyldig och att det är en Cla*estyp som är skyldig. Ör hennes näras skull.
Citera
2021-11-15, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Om han skulle fört bort henne för det så vem vet. Med en bil kan man ju ta sig lite lättare. Bara en tanke att det är ju inte något som är helt omöjligt ändå. Vi vet så lite.

Gällande att han varit klar om att hon lämnade honom gående där, så kan jag väl tillägga att om han skulle var skyldig så är det inget konstigt med det heller egentligen.

Om han vore vår gm så innebär det med största sannolikhet att han är en väldigt störd individ. Tänk om han berättar om hur det verkligen var, fram tills de tar avsked där, på eller vid trappen, men mörkar resten på grund av att han kan klara sig undan den delen och dessutom låta uppriktig och ärlig genom att berätta öppet om det som andra kunde bevittnat.

Människor som ljuger konstant, så som exvis personlighetsstörda, de skapar en viss strategi för att klara sig undan sina lögner. En strategi är halvsanningar som att berätta första delen men inte andra.
Om de blir påkomna så slirar de bara till det genom att bekräfta det de avslöjat, i detta fall att Helena och Björn träffades och talades vid, för att slira iväg och töja på gränserna med repliker som "jag kan ha följt henne en bit till efter det, men jag minns inte riktigt och ville inte säga något jag inte kan stå för" typ etc.
Så håller ju dessa människor på och tänjer på gränserna. Manipulativa sorten.

Vill tillägga att jag hoppas att Björn är oskyldig och att det är en Cla*estyp som är skyldig. Ör hennes näras skull.
Absolut...det hoppas jag med, men framförallt hoppas jag att KallaFall får ordning på torpet. Trots att det snart gått 30 år. Jag tror att det handlar om flera inblandade som ”halkat” in i denna mordgåta...de ingick en pakt och B.W vet nog nånting...P.U oxå eventuellt, trots att P.K är en mytoman. C.L körde nog. Pilot kanske har varit med, passivt eller aktivt!
Det srartsde nog med fri skjuts hem men någon berusad/påtänd började flirta/stöta/tafsa på Helena som var nära hemmet! Då händer nånting fysiskt och Helena blir medvetslös/skadad/mördad!
Kartlägg de potentiellt misstänktas förehavanden mellan 02.00-04.00. Det kan ju inte vara så svårt? Ta DNA...”masstopsa”!
Förhör misstänkta under hypnos (även om metodens tillförlitlighet är omdiskuterad).
Buss på 🥸
Citera
2021-11-15, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Absolut...det hoppas jag med, men framförallt hoppas jag att KallaFall får ordning på torpet. Trots att det snart gått 30 år. Jag tror att det handlar om flera inblandade som ”halkat” in i denna mordgåta...de ingick en pakt och B.W vet nog nånting...P.U oxå eventuellt, trots att P.K är en mytoman. C.L körde nog. Pilot kanske har varit med, passivt eller aktivt!
Det srartsde nog med fri skjuts hem men någon berusad/påtänd började flirta/stöta/tafsa på Helena som var nära hemmet! Då händer nånting fysiskt och Helena blir medvetslös/skadad/mördad!
Kartlägg de potentiellt misstänktas förehavanden mellan 02.00-04.00. Det kan ju inte vara så svårt? Ta DNA...”masstopsa”!
Förhör misstänkta under hypnos (även om metodens tillförlitlighet är omdiskuterad).
Buss på 🥸
Tillägg: Höll på att glömma en viktig detalj!
Korsförhör alibina som finns..B.Ws alibi...P.Us likaså...(tjejer som har ljugit kanske)...det var det hela🎅🏿
Citera
2021-11-15, 03:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag har svårt att tro att man skulle fly in i skogen. Fast man kanske agerar konstigt vid panik?

Har man någon efter sig så springer man nog där man tror sig kunna hålla högst fart, dvs på en stig om stigen dessutom leder hem så ökar sannolikheten att man tar den. Med utgångspunkt från Ekuddenvägen är stigen också genaste vägen till en plats där andra människor finns, dvs hon springer mot hjälp.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-15 kl. 03:30.
Citera
2021-11-15, 03:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tror definitivt att ryggsäcken hängde med Helena, den hade hon nog troligen hängandes på ryggen, som man ju gör med ryggsäckar.
Tror H tog av ringarna, då hon förstod att hon var i fara? Kanske även slängde skorna, så de skulle hittas om hon blev bortförd, eller vad hon nu tänkte om hon försökte fly? Ev. att ringar ramlat av under tumultet? Skorna finns det några troliga scenarion om i tråden.
Men vad gäller dem, har jag svårt att hitta någon bra förklaring att de är slängda som de var.

Tror definitivt ingen föbiserande tagit ryggsäcken, alldeles för långsökt och hon hade ju inte ens med sin plånbok. Knappast något av värde att ta, och om så hade de ju kunnat skylla på att de hittat den och var på väg att lämna den till polisen, ja varför hålla inne i att man tagit en värdelös ryggsäck, när en ung kvinna försvunnit, knappast som någon normal person skulle hålla inne med, för en sån sak. Jag gillar logik och logik är det enda vi kan utgå från, då vi vet så lite.

Leif GW hävdar att Helena tagit av sig ringarna då hennes fingrar svullnat under kvällen och då lagt dem i ryggsäcken. Ringarna skall sedan ha trillat ur ryggsäcken när hon drogs in i bilen.

Att fingar kan svullna en festkväll är en erfarenhet en överviktig äldre man med högt blodtryck kan göra. I Helenas fall är det snarare så att hon tagit av sig ringarna pga att hon gått ned ganska kraftigt i vikt, vilket kan ses på diverse foton. Hon har velat ha ringarna på sig som prydnad men tagit av dem för att inte riskera tappa dem på vägen hem.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-15 kl. 03:34.
Citera
2021-11-15, 03:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Finns det någon närmare beskrivning på exakt var grejerna hittades och var de låg?

Finns det uppgifter om att de var svårfunna? Det kan ju också vara dumt att plantera föremål som om det vore uppenbart att de var planterade....

Leif GW:s teori är att ringarna trillat ur ryggsäcken precis när Helena dras in i bilen. Bilens placering antas vara där spåren efter rivstarten fanns i asfalten.

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Så här sa UA på frågan om vad hon gjorde när hon upptäckte att HA inte kommit hem.

"Då började jag ringa runt till vänner till Helena och frågade...
Camilla K: ringde du polisen?
UA: inte direkt på morgonen, jag trodde nog att hon kommer och alla sa till mig att hon kommer..
Hennes kompisar kom hem till mig.
De gick ut och letade för att se om de kunde hitta henne. Jag ville hela tiden vara hemma för jag ville inte missa att hon skulle ringa till mig.
Camilla K: Sen kom dina föräldrar hem..
Ua: Ja, de var lite senare än vad de brukar vara de här söndagseftermiddagarna. och vi möttes på trappat. och de förstod direkt att något var jättefel så vi åkte till polisstationen direkt."

---

Man har alltså gått ut och letat efter Helena med utgångspunkt från hennes hem. Eftersom Ulrika är klar över vilken väg Helena skulle ha gått så måste ett antal av hennes vänner ha gått just via lekplatsen och då gått precis över den plats där bilen rivstartat eftersom stigen börjar där.

Att de inte fäster sig vid cerat är uppenbart, men de har missat guldringarna och skorna har de inte sett för att de varit kastade åt sidan.

Med andra ord så leker du med tanken att sakerna är utplacerade som villospår samtidigt som just det faktum att det tagit tid att hitta sakerna visar att de varit svårfunna. Du hittar då på en stödteori: att den som placerat ut dem gjort det lite lurigt så att det inte skall vara uppenbart att de är utplacerade. Men då försvinner ju vitsen med villospåret. Vill man försäkra sig om att polisen letar just i Kohagen så gäller det att åtminstone en påtaglig sak ligger fullt synlig.

Det logiskt rimliga är att ringarna trillat ur när hon baxades in i bilen, precis som Leif GW säger, och att rivstarten som sådan bidragit till att täcka ringarna helt eller delvis.
Citera
2021-11-15, 04:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Har man någon efter sig så springer man nog där man tror sig kunna hålla högst fart, dvs på en stig om stigen dessutom leder hem så ökar sannolikheten att man tar den. Med utgångspunkt från Ekuddenvägen är stigen också genaste vägen till en plats där andra människor finns, dvs hon springer mot hjälp.
Jo jag förstår ju att hon då springer hemåt.
Men menar att hon inte borde springa mot/in skogen igen om hon var nästan hemma.
Ifrågasatte detta till den jag citerade.

Som du skrev, man borde ju springa mot civilisationen, inte in i skogen.
Citera
2021-11-15, 04:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Buss på 🥸
Ja pilot kanske verkligen var helt utslagen och minns inget av natten som han sa, så visst kan han varit med i bilen, antingen så full att han inte minns eller sovandes i bilen? Jag tror faktiskt de var 3 eller 4 personer i bilen och så Helena.
C.L, PU, pilot?
C.L, PU, BW, pilot?
Citera
2021-11-15, 04:33
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag har full förståelse för att man vill leka med tanken att spåren efter Helena är villospår. Men det betyder inte att diskussionen delas upp i två lag som inte kan diskutera med varandra.

Tvärtom är både Sonja och LoVi inne på att Helena förts bort.

Dessutom behövs en gärningsman. Vill man t.ex. diskutera BW så går det utmärkt att göra oavsett om Helena bragts om livet i Kohagen eller på annan plats.

Med andra ord skulle vi ha kunnat diskutera i tråden på ett bra sätt om Helenas vänner hade varit närvarande och försett oss med information. Men tyvärr har de valt att hålla sig borta.
Citera
2021-11-15, 04:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
En liten gåta klarnade nyss...

Jag vet via källa att den lägenhet som Loudamus kopplar till Helenas försvinnande (Bråtenvägen 70 3tr) bebotts av två danskar efter varandra. Innan dess skall den ha bebotts av JöLa, men min källa har skarpt förnekat att JöLa någonsin bott där, detta trots att JöLa bor där enligt mantalslängden 1990-11-01.

En jämförelse med en annan man i telefonkatalogen 1990 ger dock lösningen: telefonkatalogen baseras på uppgifter senare än 1990-11-01. JöLa har då flyttat till Lockerudsv. 39 där han sammanbor med en kvinna född 1972.

Den troliga lösningen är därför att JöLa köpt lägenheten men knappt hunnit bo där innan han flyttar samman med en tjej på Lockerudsvägen. I enlighet med lagstiftning kan han då ha hyrt ut sin lägenhet i andra hand till den förste dansken. Så småningom kan han ha sålt eller hyrt ut (om bostadsrättsföreningen är snäll) lägenheten till sin plastkusin RoBr som var sambo med den andre dansken. Till sist tog PeNi över lägenheten med MaPa.

Skälet till att jag kollade upp detta är att Lockerudsvägen 39 är detsamma som Insekten 22 som idag är södra änden av Mariegärdes väg.

LoVi kan därför ha helt rätt i att den vita bilens mål kan ha varit nedre änden av Mariegärdes väg. PeNi och JöLa kan ha stannat där tillfälligt när PeNi övertygade JöLa om att köra ned honom till Bråtenvägen 70 där de bytte till PeNi:s bil. Loudamus vittne såg PeNi åka till stan i en vit bil och återvända på natten efter två för att byta bil till sin egen, en ljusbeige bil som kan ha varit den som vittnena på Hällristningsvägen såg.

Jag har fram tills nu felaktigt antagit att JöLa och tjejen flyttade isär hösten 1990 och därmed inte vetat var JöLa bodde 1992. Någon gång mellan 1991 och 1992 har JöLa övergått till hemligt telefonnummer.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-15 kl. 05:00.
Citera
2021-11-15, 09:57
Medlem
Rena uppslagsverket, hoppas du hör av dig till polisen om du har bra information.

Svårt att få grepp om tråden om man bara skummar igenom den och hoppar över delar.
Info som någon gett har plötsligt ändrats efter några år utan förklaring.
Har personen själv ändrat sig eller är det andra som återger det fel för att få in biten i ett nytt pussel.

Nä jag får nog börja med någon kortare tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in