2021-11-13, 00:32
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astro-z
"Emellertid förekom hos oss endast det mest oskyldiga, sympatiska, äkta ryska glada liberala kallprat."

Vad betyder meningen när man använder kommatecken som ovan?

Vilken betydelse hade meningen istället fått om kommatecken hade använts så här: äkta, ryska, glada, liberala ...?
Om jag hade läst detta på ryska så skulle jag sagt att 'liberala' i detta sammanhang betyder att glatt och gärna prata om olika även icke PK ämnen precis som vi gör här på Flashback. Håna kungen Putin, kalla negrer för svartstjärtar , klaga på jävla viruset och uttrycka sig mot dumma vaxxers... ni vet
Citera
2021-11-13, 11:05
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trodde det var deras frimodighet.

Kan det väl också vara. Eller ”direkthet”.
Poängen är att ryssar säger vad de tycker, men inte nödvändigtvis är ”liberaler”. Tror inte många ryssar skulle rösta på Centerpartiet.
Citera
2021-11-13, 11:06
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Om jag hade läst detta på ryska så skulle jag sagt att 'liberala' i detta sammanhang betyder att glatt och gärna prata om olika även icke PK ämnen precis som vi gör här på Flashback. Håna kungen Putin, kalla negrer för svartstjärtar , klaga på jävla viruset och uttrycka sig mot dumma vaxxers... ni vet

Ja, dvs ”frispråkighet”.
Citera
2021-11-13, 18:57
Medlem
Letar efter exempel på ryy visst talfel med svenska r
för att kunna träna bort det
(antar att det finns olika talfel)
Påminner lite biten efter 2:30
https://youtu.be/-ZOM3Yh_Spo?t=147

Stämmer med att juggar och andra europeiska invandrare har problem med det svenska r men även svenskar

kolla gärna r-tråden som jag skrivit i

länka gärna ett skorrande r för är osäker om det är vad jag är ute efter
Senast redigerad av djvlad 2021-11-13 kl. 18:59.
Citera
2021-11-14, 17:06
Medlem
Idag hörde jag någon säga "Han ställer upp på mig till 100%" vilket förvånade mig då jag alltid har trott att man säger "ställer upp FÖR" någon. Är det korrekt att säga "på"?
Citera
2021-11-14, 19:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meood
Idag hörde jag någon säga "Han ställer upp på mig till 100%" vilket förvånade mig då jag alltid har trott att man säger "ställer upp FÖR" någon. Är det korrekt att säga "på"?

Det är givetvis inte korrekt. Man ställer upp för någon och något:

Han ställer upp för mig (ger stöd åt), men han ställer naturligtvis inte upp på vad som helst (deltar inte om det är något som ogillas).
Citera
2021-11-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är givetvis inte korrekt. Man ställer upp för någon och något:

Han ställer upp för mig (ger stöd åt), men han ställer naturligtvis inte upp på vad som helst (deltar inte om det är något som ogillas).

Ja jag tyckte att det lät så himla konstigt. Hon var en etnisk svensk dam i 50 års åldern så jag tänkte att det kanske är en dialektgrej för inte kan man väl ha så fel.
Citera
2021-11-15, 16:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja jag tyckte att det lät så himla konstigt. Hon var en etnisk svensk dam i 50 års åldern så jag tänkte att det kanske är en dialektgrej för inte kan man väl ha så fel.

Folk snubblar på orden och säger fel när de pratar, men språkkunskaperna sviktar också hos landets invånare. Björn Ferry sade igår på tv att man inte ska dra för stora växlar »av«... Alla borde ju veta att det heter dra för stora växlar .
Citera
2021-11-15, 18:00
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Svenska Akademiens ordbok tar upp varianten med som vardaglig, med första belägg från 1972.
Citera
2021-11-15, 20:03
Medlem
Vägen svänger

Kan man verkligen säga så?

Om man t.ex läser betydelsen av 'tvärt' på synonymer.se (https://www.synonymer.se/sv-syn/tv%C3%A4rt) så står det (som betydelse av tvärt, med exempel) "plötsligt, häftigt: vägen svänger tvärt".

Kan inte förklara varför, men det känns fel på något sätt att säga att vägen svänger.

En chaufför kan svänga, eller t.o.m. en opinion.... men en väg?

Kanske har jag fel i min känsla...

Vad säger ni?
Edit: Hur ska man annars säga?
Senast redigerad av Knightor 2021-11-15 kl. 20:31.
Citera
2021-11-15, 20:09
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Vad säger ni?
Vägen svängde men inte jag.
Citera
2021-11-15, 20:13
Medlem
Vägen kurvar?