Citat:
Ursprungligen postat av
KarlKaviar
Hur kan man tro att inte även detta är en money-scam? - precis som beDrAgareNs tidigare projekt. Naturligtvis är hela syftet att vara en födkrok.
Jo det är väl den slutsats de flesta i tråden också kommit till, och det var väl en lite retorisk fråga från min sida. Men det uttalade syftet, som får människor att jobba gratis och donera pengar borde väl vara lite högre än så? Jag har svårt, efter många år, att sätta fingret på vad det är Dan & Co. egentligen vill (förutom att försörja sig själva alltså). Vad de är emot det har jag nog fattat, men vad är de - och DFS - FÖR?
Citat:
Ursprungligen postat av
skillnad
Ingen normal människa utan någon koppling till Expo eller liknande skulle frivilligt ägna dagarna i ända att övervaka en söndertrollad tråd på Flashback. Du kan inte seriöst tro att du gör någon skillnad?
Här slängs det epitet, förlöjligas, svartmålas och idiotförklaras för att flytta fokus och kväsa kritik, utan att komma med några som helst sakargument. Låter som typisk vänstertaktik
Det verkar vara många som inte förstår att Flashback är ett diskussionsforum. Den som inte tål hettan får väl hålla sig utanför köket. Ämnet är DFS, inte 50 nyanser av nationell ideologi.
Citat:
Ursprungligen postat av
SithMaster
Till skillnad från andra i tråden så kan jag se att husköpet är ett stort steg framåt för den s k rörelsen. Man kan hålla möten och konferenser där osv, och det har även ett stort signalvärde avseende målet att köpa tillbaka Sverige att man åtminstone köpt ett hus.
Frågan är vilket nästa steg, ett projekt som ämnar köpa tillbaka Sverige, bör ta. Många verkar vara emot att DFS tjänar pengar men hur ska man kunna köpa tillbaka Sverige utan pengar? Problemet är alltså inte att man är affärsmässiga, det borde alla vara. Problemet om inte nu, men iaf på sikt, kommer att vara att folk kommer att vilja vara delaktiga i ägandet av Sverige. Sverige kan inte ägas av endast de två grundarna av DFS. Två grundare som man måste hålla sig väl med eller riskera exkludering från projektet: Köpa tillbaka Sverige.
Nästa fråga i tråden: Hur löser DFS detta problem?
Husets oattraktiva läge har stötts och blötts många gånger i tråden. Likaså att det ska vara ett hus man "tillsammans äger." Men medlemmarna äger absolut noll och ingenting. Allt tillhör föreningen, d.v.s. Dan.
Men det här med att "köpa tillbaka" Sverige, det får jag inget grepp om. Vem ska äga Sverige då? Dan? DFS? Europa Terra Nostra? Belizefonden?
Cui bono? (vem gagnar det - inte föreningen Cui bono.) De individuella medlemmarna har inga andelar i allt som DFS köper in för deras pengar. Allt tillhör föreningen (=Dan), och vid en avveckling bestämmer föreningen (=Dan) vem tillgångarna ska tillfalla. En likasinnad förening, står det i stadgarna (ungefär). Så alla medlemmar och donatorer får stå där med rumpan bar när ballongen spricker.
Att "köpa tillbaka" antyder att man tidigare ägt någonting. Så är ju inte alls fallet. Här planeras det ett fastighetsimperium med lånta fjädrar.
Målet var väl, om jag fattat något, att skapa ett svenskt Orania. Men Orania bygger på att det kommer driftiga affärsidkare och hantverkare till orten för att bygga upp ett fungerande samhälle tillsammas. Men den kreti och pleti som utgör medlemskåren kan inte bygga ett samhälle. 100 år av socialsm har helt förstört folkstammen. Varför startas inte assistansbolag, friskola, fritidsgård, dagcenter, café med hembakt för lokalbefolkningen? De kan nog få in några turister också, nära E20 som de ligger. Man blev blåst på bibliotek och närbutik, ger man bara upp då? Svaret är förstås att både Magnus och Björn lider av svår och progressiv social fobi. De börjar bli gamla gubbar och vill bara sitta under sin korkek och lukta på blommorna. Dan sitter i Tyskland och leker Fuhrer.
Orania styrs dessutom demokratiskt, av folkvalda representanter. Rundmagarna tycker ju inte om demokrati. Dan vill inte tappa kontrollen.
För afrikanderna är hotet om våld och utrotning högst påtagligt och statligt sanktionerat, vilket givetvis motiverar dem mer. Så länge vi har tacomys och melodifestival på TV sitter svenne bara i soffan och lajvar nationalist på nätet. Möjligen hoppar groda runt den blomsterprydda gudapålen bakom staket i Älgarås på midsommar. Men det är en helt annan diskussion.
Slutligen: Jag tror på en sammanslutning av folket, för folket. Men det här pyramidspelet under falsk flagg får mig bara att må illa.