Citat:
Ursprungligen postat av
SithMaster
Jag håller med om att etnostaten Sverige aldrig kan komma tillbaka, och att den som inbillar sig att den kan det är djupt verklighetsfrånvänd. Men då återstår frågan, som ställts många ggr tidigare men som, mig veterligen, aldrig fått ett tillfredställande svar: Vilken kultur är det som ska bevaras? Den svenska skriver du, men är det inte den som lett till Sveriges undergång? Och representeras denna kultur på ett lämpligt vis av DFS?
Jag kan tillägga att jag har inte själv något bra svar på frågan.
Rent generellt borde kultur kunna definieras som något slags livsmönster baserat på exempelvis språk, konst och allmänna värderingar som socialt överförs från generation till generation, det vill säga själva levnadssättet hos ett samhälle i stort...
Sedan är ju de kulturella tolkningarna högst subjektiva och därmed betydligt svårare att definiera rent generellt, även i en intresseförening som Det Fria Sverige, som är öppen för många olika tolkningar av kultur och nationalism...
Personligen tror jag att det först måste bli mycket värre innan det kan bli bättre och vidare enligt mig är det faktiskt värt att beakta tiden innan 68-rörelsens radikala härjningar (med identitetspolitik och andra diverse styggelser som följd) som ett slags flytande kulturellt ideal...
Till den svenska kulturens ideal hör, enligt mig, också den fysiska bildningen vars kroppsideal har utmärkt Sverige genom tiderna, där historiskt förankrad heroism och ett upphöjande av ungdomen utgjorde dess agenda...
Men att ge en tillfredsställande beskrivning på vilken kultur som skall bevaras och hur tanken om kultur bör definieras rent generellt inom den nationella rörelsen är det mycket svårt att ge, då den så kallade nationella rörelsen av idag är allt annat än enhetlig...
/ Tiberius