Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Idag är skattekvoten 42% i Sverige, genomsnittet för EU är 41% så vi sticker inte ut. Däremot har vi en så välskött ekonomi med en av de allra lägsta statsskulderna, så våra skattekronor räcker betydligt längre och till mer välfärd än nere på kontinenten.
Sant.
Sverige är däremot ett större skatteparadis för dollarmiljonärerna/överklassen som är ekonomiskt oberoende än nere i EU (och även USA).
Obefintlig fastighetsavgift för stora lyxvillor, ISK konton med under 10% skatt på aktier och ingen arv eller förmögenskatt.
Brytpunkten för statlig skatt skruvas upp hela tiden också med 1700 kr/år, mycket snabbare än löneökningarna på 2% i offentlig sektor och industriavtalt.
2017-2018 var brytpunkten för statlig skatt typ 39000 kr, nu är den 44700 kr, år 2022 är den 46500 kr!. Om 3 år kommer höginkomstagarna med 50 000 kr löner inte betala någon statlig skatt och därmed under 25% inkomstskatt och få ut 38000 netto i Stockholm. En väldigt låg skatt för en så pass hög inkomst. 38000 netto lever man lyxliv på ifall man spenderar allt varje månad. Värnskatten är även slopad. Borgarklassen har det riktigt bra närmaste åren. Jag kommer själv tjäna 50 000 kr/mån inom 2 år men jag tycker inte såhär låg skatt är ok alltså och fattar inte vad jag ska med så mycket pengar till och lägga 270 000 kr på hög varje år.
Utan arvsskatt, fastighetsskatt och kapitalskatt knappt så ackumuleras kapitalet i överklassen genom aktier och fastigheter och i generationerna och bygga upp en hyffsat stor elit närmaste decennierna, som inte skådats sen 1800-talet.
Såhär förmånliga villkor inom fastighetsskatt, kapitalbeskattning och arvsskatt för överklassen finns inte i något annat EU-land och det var det jag menade att liksom-fb kommer få betala rejält med skat nere i i Europa.
Jag tycker inte det är ok och förstår inte varför Sverige blivit såhär bara under min korta livstid sen början av 2000-talet.