2021-11-14, 12:30
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man behövde inte använda passerkort för att gå ut till receptionen från husets inre, således blir det inte någon registrering på individ vid passage.

Utstämplingen sker via en stämpelklocka.

Genom de yttre dörrarna kunde man passera genom att använda ett vred, det gav inte heller en registrerad passage på individ.

Väktarna kunde släppa in via de yttre dörrarna utan att man använde passerkort, det gav inte heller en registrering av passage på individ.

Första två styckena går som sagt emot det PH och RB säger. Går det att få källhänvisning även på dessa?
Citera
2021-11-14, 12:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Jag såg Netflix filmatisering av teorin med Skandiamannen.
Han helt klart en mystisk person som verkar inblandad på något sätt, tveksam till att han är mördaren.
En sak som är underlig om nu Skandia mannen är mördaren.
Varför stämplade han ut och mördade Palme?
Varför gick han inte ut genom källardörren som han påstås gjort när han rekognoscerade inför mordet?
Då kunde han ju gå tillbaka in där efter mordet och stämpla ut senare och ha ett vattentätt alibi?
Han var ju bevisligen ingen dumskalle.
Serien är fiktion och håller sig inte till sanningen i avgörande delar. SE:s personlighet är enligt folk som kände honom i princip den motsatta från vad som skildras i serien. Anledningen till att man behövt ljuga så mycket i serien beror på att teorin inte går ihop annars.
Citera
2021-11-14, 12:36
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Kan det finns fler personer som gick ut och in genom Skandias bakdörr?
Det är väl bevisat att Stay Behind rörelsen höll till i Skandiahuset för möten.
Kan kopplingen till SE vara att han rekryterats eller använts av Stay Behind för medhjälp?
Agerandet från vissa poliserna straxt före och efter mordet är minst sagt underliga.

Bakdörren användes av personal i butiken La Carterie, för intag av varor, varför den ibland stod uppställd. Detta framkommer i förhören av väktarna. Mycket riktigt var butikspersonalen där aktuell dag och tid.
Citera
2021-11-14, 12:38
Bannlyst
Citat:
Kan det finns fler personer som gick ut och in genom Skandias bakdörr?
Det är väl bevisat att Stay Behind rörelsen höll till i Skandiahuset för möten.
Kan kopplingen till SE vara att han rekryterats eller använts av Stay Behind för medhjälp?
Agerandet från vissa poliserna straxt före och efter mordet är minst sagt underliga.

Det kan finnas flera alternativ till att Skandias bakdörr stod öppen 22:35 till 23:22. Det troligaste är väl att Lennart (eller någon medarbetare till honom) på La Carterie höll på och stökade i grannlokalen, slängde skräp eller hämtade prylar där ibland? De använde väl just den dörren och de utrymmena kvällstid ibland? Dock blir ju så klart lite "speciellt" att dörren larmas av just 23:22. Men det kan ju vara en i raden av märkliga sammanträffanden bara.

Jag har dålig koll på Stay Behind. Men de lär ju som sagt ha huserat i byggnaden. De hade väl ett kontor på markplan, som vette ut mot Luntmakargatan om jag fattat rätt, rent av mot hörnet mot Tunnelgatan?
Citera
2021-11-14, 12:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Exakt. Det har ältats i flera år. Visst kan det påminna lite om SE, men tycker mycket visar att det inte är han.

Man kan ju fråga sig. OM det nu är SE på bilden, med tanke på att kortet lär vara taget 01:10, varför ljuger han i så fall om att han gick mot nattbussen 00:00, säger sa ha tagit bussen 00:10 vid Odenplan och var hemma vid villan 00:50 och lyssnade på den första radiosändningen (om MOP) 01:10? Som vittne, är det ju inga "konstigheter" att vara nyfiken i en strut och stå vid mordplatsen och kika?

I så fall är det förstås omöjligt att peka ut en mördare, för det kan ha varit en annan person med liknande utseende.
Citera
2021-11-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det kan finnas flera alternativ till att Skandias bakdörr stod öppen 22:35 till 23:22. Det troligaste är väl att Lennart (eller någon medarbetare till honom) på La Carterie höll på och stökade i grannlokalen, slängde skräp eller hämtade prylar där ibland? De använde väl just den dörren och de utrymmena kvällstid ibland? Dock blir ju så klart lite "speciellt" att dörren larmas av just 23:22. Men det kan ju vara en i raden av märkliga sammanträffanden bara.

Jag har dålig koll på Stay Behind. Men de lär ju som sagt ha huserat i byggnaden. De hade väl ett kontor på markplan, som vette ut mot Luntmakargatan om jag fattat rätt, rent av mot hörnet mot Tunnelgatan?

Dörren låstes igen 23:22.
Då är dörren på larmad men larmar inte längre.
Citera
2021-11-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Det är väl utrett för länge sedan att det är en kriminaltekniker på bilden.

"Väl"

Var finns de uppgifterna?
Seriös fråga.
Citera
2021-11-14, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I så fall är det förstås omöjligt att peka ut en mördare, för det kan ha varit en annan person med liknande utseende.

Det är sant. Men fotot (eller i den upplösningen vi har sett), är ju sa pass oskarp och dålig, att det inte går att klubba, att det är (eller inte är) SE. Fotot visar en halvrisig profilbild på en farbror i rock och keps. Hade varit lättar om bilden var skarpare, och framifrån.
Citera
2021-11-14, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Dörren låstes igen 23:22.
Då är dörren på larmad men larmar inte längre.

Exakt, det var det jag menade, uttryckte mig fel.
Citera
2021-11-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Men nu fabricerar du ju hejvilt. Det du beskriver är verkligen inte ett snitt av vittnesmålen. En person sade att vapnet har lång pipa. Flera talar om GM som kraftig/satt. Spänstig och atletisk är verkligen inte vad alla som säger. Vittnesmålen om ansiktet är vaga.

Du har knappast den professionella kompetens som krävs för att ta fram ett sådant ”snitt” eller ens full insyn i källmaterialet.

Det är fler som anger det jag nämner än att GM var satt. De vittnena satt också på första parkett så att säga.

Angående professionell kompetens så har jag inte åtalat CP och fabricerat bevis.
Så att det skulle finnas de inom polisen som är bättre än vad jag är får du gärna tro på. Men polisens arbete med CP, bilderna på GM som "Skuggan" och "Fantomen" som polisen gick ut med, samt fabricerade bevis, ledande frågor, vittneskonfrontation där kronvittnet får veta att den misstänkta är känd alkoholist från Norrort talar sitt tydliga språk.

Att inte låta vittnen prata ihop sig och ställa ledande frågor är ABC.

De vittnen som haft bäst uppsikt beskriver GM som 180-195 cm lång, smal, spänstig, vältränad och som AH säger "snygg kropp".
Det finns ett vittne som ser GMs ansikte i profil och det vittnet anger att GM hade en kraftigt markerad näsa = stor näsa.

Ingen från mordplatsen pekar ut SE. Det är fakta.

Inte heller LJ eller YN pekar ut SE.
Citera
2021-11-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Jo det är som Netflix miniserie.

Många "ledtrådar" och antydningar som ska leda i bevis kan precis lika gärna i samma grad vara motbevis.

Problemet är när man utgår från att SE är GM och sedan plockar ut subjektiva bedömningar som bevis ur precis allt.

Jag tror mest på LLs, JAs och AH vittnesuppgifter. De var nära och agerade balanserat.
Citera
2021-11-14, 13:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Det var som jag anade, JÅS pratar skånska! Den som på LAC-bandet hörs säga "Han vart skjuten!" är alltså inte JÅS. Det är inte heller AB, LL eller JA. Mannen som säger detta är i medelåldern eller äldre och befinner sig intill LL:s bil en minut efter mordet. JA har pekat ut SE som varande intill LL:s bil strax efter skotten.

Finns det någon annan tänkbar man som säger "Han vart skjuten" än SE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in