2021-11-13, 22:17
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Är inte det viktigaste att PG isoleras helt ifrån samhället? Fängelse eller vård är underordnat.

Det viktigaste är väl ändå att han inte kan orsaka mer olycka, död, förtvivlan och elände.

Mannen är inte kapabel ta ta hand om sig själv.

Oerhört tragisk figur.
Citera
2021-11-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Är inte det viktigaste att PG isoleras helt ifrån samhället? Fängelse eller vård är underordnat.

Det viktigaste är väl ändå att han inte kan orsaka mer olycka, död, förtvivlan och elände.

Mannen är inte kapabel ta ta hand om sig själv.

Oerhört tragisk figur.
Nja. Underordnat är det ju inte påföljdsmässigt om jag får vara petig. Anses han ha allvarlig psykisk störning så innebär det att han bör ha vård tills han anses frisk, dvs på obestämd tid tid. Då är han inte ansvarig för sina handlingar.
Citera
2021-11-14, 09:13
Medlem
Stackars PG som mår så dåligt av det han råkat göra. En så ruskig olyckshändelse som han kommer få leva med resten av livet.

...men att göra anspråk på den beslagtagna hammaren går bra. Synd att låta ett så fint verktyg gå till spillo, antar jag. Skitsamma att han minns hur den gick igenom Elins skallben.
Citera
2021-11-14, 11:39
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nja. Underordnat är det ju inte påföljdsmässigt om jag får vara petig. Anses han ha allvarlig psykisk störning så innebär det att han bör ha vård tills han anses frisk, dvs på obestämd tid tid. Då är han inte ansvarig för sina handlingar.

Så är det ju. Men ärligt talat, är det någon som tror att allvarlig psykisk störning (APS) skulle kunna bli aktuellt i detta fall? PG är ju inte Mihailo Mihailovic precis.
Mitt intryck är att det blivit oerhört mycket svårare att nå upp till APS nuförtiden.
Är det någon som känner till ett liknande fall de senare åren där APS dömts ut?
Citera
2021-11-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Så är det ju. Men ärligt talat, är det någon som tror att allvarlig psykisk störning (APS) skulle kunna bli aktuellt i detta fall? PG är ju inte Mihailo Mihailovic precis.
Mitt intryck är att det blivit oerhört mycket svårare att nå upp till APS nuförtiden.
Är det någon som känner till ett liknande fall de senare åren där APS dömts ut?
Personligen tror jag bara han har ett begåvningshandikapp och möjligen alkoholskada. I stunden var han dessutom skitfull. Men en ruspåverkad psykos, om det nu var en sådan, räknas inte. Så jag tror på fängelsepåföljd. Men RPUn kanske visar annat. Vi får se.
Citera
2021-11-15, 06:54
Medlem
Nu börjar rättegången mot 27-åringen. Under dagen ska Elins anhöriga vittna i rätten om saknaden och sorgen över att ha förlorat Elin.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/i-dag-vittnar-mordade--elins-familj-om-sorgen/
Citera
2021-11-15, 07:00
Medlem
Nu börjar det hemska för P för han kan ju inte spola tillbaka tiden. Lär li intressant o se om han bara sitter o hulkar i rätten eller om han får fram något ord
Citera
2021-11-15, 08:14
Medlem
någon som vet var man kan följa rättegången med live uppdatering, hittar inget??
Citera
2021-11-15, 08:57
Medlem
Verkar kunna gå att följa rättegången genom denna länk som nyligen postades.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/i-dag-vittnar-mordade--elins-familj-om-sorgen/
Citera
2021-11-15, 09:55
Medlem
Undrar om någon av PG's anhöriga finns på plats. Vågar de visa sig
Citera
2021-11-15, 11:06
Medlem
Beck86s avatar
Någon som har fupen?
Citera
2021-11-15, 11:35
Medlem