2021-11-13, 23:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men än en gång, det där var ju JÅS. Mattias Göransson täppte till truten på "Hasse-en-synnerligen-välgjord-och-grundlig-utredning-Aro" (som HA sa om utredningen av Kevinfallet i Arvika 1998)

Här
https://www.youtube.com/watch?v=cOLf3en8N7o

(ca en minut från slutet)

Det är kan snarare vara Göransson som är ute och cyklar. Beskrivningen är förvisso av JÅS, men det är SE som pekas ut på bild. Där hade man velat ha ett bandat förhör. Inte säkert att de som bedrev fotovisningen och skrev protokollet uppfattade att det handlade om två personer.

Varför då?

1. I tingsrätten pratar JA om två olika personer. Där går samma beskrivning av JÅS igen, men han beskriver också ytterligare en person. Händelsevis den person han pekade ut på bild 3 år tidigare.

2. Lägg rekonstruktionsbilden på JÅS jämsides med dito på SE (den från polishuset). Är det ens möjligt att ta fel på de två? Däremot hade SE keps och såg yngre ut än på polishus-fotot, den aktuella kvällen. På bilderna i Expressen, till exempel, ser han yngre ut än på polishus-fotot.
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-13 kl. 23:15.
Citera
2021-11-13, 23:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ja, LL minns plötsligt vid rättegångarna 1989, att han såg SE "Kila in i gränden", på vidare frågor om när SE kom till platsen., får LL däremot tunghäfta På övriga frågor om SE, hur han kom dit eller vad han senare gjorde, är han helt svarslös. Men LL hänvisar till ett "facit", dvs Rapport-inslaget. De flesta anser väl även att det är JÅS JA pratar kort med vid bilen, och inte SE. SE får ju även frågan av polisen om han pratat med någon omkring bilarna 25 april, men svarar tvärt nej. Oklart varför.

Det mesta verkar nog ha handlat om att ha någonting att "berätta till dem hemmavid", vilket han han försökte med, ändå in i kaklet. Storyn höll överlag i närmre 30 år, men idag står SE med rumpan bar - oavsett om han överdrev sin vittnes roll eller var GM. Men sannolikt stod han knäsvag i någon dunkel vrå och iakttog under alla minuter, tyst som en mus, förlamad avskräck.

Är det inte detta samtal som man kan höra i bakgrunden på LAC-bandet. Vilken är då den andra rösten?

Han kommer inte ihåg att han pratade med väktarna heller. Allt som ger honom alibi har han glömt bort. Hur passar detta in i den snillrika media-strategi som han uppges ha bedrivit?

Vad kan detta bero på? Chock?
Citera
2021-11-13, 23:15
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Konstigt! Blir det sant bara för att du gissar dig till det? Menar du att JA ljuger? De som ljuger är oftast mördaren enligt logik i den här tråden.

Jag tror inte att JA ljuger, men jag är inte övertygad om att han har rätt.

Tror inte heller att LP ljög när hon pekade ut CP, men jag tror inte heller att hon hade rätt....
Citera
2021-11-13, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Visst är det så.

SE ville göra sig stor och viktig.
I realiteten stod han där livrädd.
Tror en del av hans lögner beror på att han skämdes för att han blev handlingsförlamad.

Ja, på pricken, faktiskt, varken mer eller minder.
Citera
2021-11-13, 23:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jag skulle säga att det med skräck som du försöker få det till att SE inte gjorde det. Varför?
Om nu enligt dig det inte är SE så vem är det. Fram med namnet

Överste Senap!

Det är inte ens säkert att gärningsmannens namn finns med i materialet ...
Citera
2021-11-13, 23:17
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man kan ana att SE glider lite på sanningen ibland, men några bevis finns inte.

Om han har hjälpt till att vända OP så är det häpnadsväckande att han inte får blod på sig, inget
toktätt bevis men ganska nära bevis.. dvs bevis på att han ljuger.
Senast redigerad av Snowsmile 2021-11-13 kl. 23:21.
Citera
2021-11-13, 23:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är kan snarare vara Göransson som är ute och cyklar. Beskrivningen är förvisso av JÅS, men det är SE som pekas ut på bild. Där hade man velat ha ett bandat förhör. Inte säkert att de som bedrev fotovisningen och skrev protokollet uppfattade att det handlade om två personer.

Varför då?

1. I tingsrätten pratar JA om två olika personer. Där går samma beskrivning av JÅS igen, men han beskriver också ytterligare en person. Händelsevis den person han pekade ut på bild 3 år tidigare.

2. Lägg rekonstruktionsbilden på JÅS jämsides med dito på SE (den från polishuset). Är det ens möjligt att ta fel på de två? Däremot hade SE keps och såg yngre ut än på polishus-fotot, den aktuella kvällen. På bilderna i Expressen, till exempel, ser han yngre ut än på polishus-fotot.
Jag har inte ändrat uppfattning sedan vi senast hamnade på det här stället

(FB) Skandiamannen
Citera
2021-11-13, 23:20
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Jag skriver motsatsen.
Det är en person som kallar mig för rövhål och påstår att hen vet allt om passagesystem som hävdar det.

Det är jag som kallar dig för det och du kallar mig för spermahink, du får själv fundera vilket som är mognast...

Jag har aldrig sagt att ett passerkontroll system inte talar om när en person gick genom en viss dörr det bla det de facto är till för.

Det kan dock inte tala om vilka som är i huset, men kan kan visa vem som varit i huset försök förstå skillnaden om du kan.....

Fortfarande tycker jag det är anmärkningsvärt att att dessa loggar inte blivit utredda....
Citera
2021-11-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jag skulle säga att det med skräck som du försöker få det till att SE inte gjorde det. Varför?
Om nu enligt dig det inte är SE så vem är det. Fram med namnet

En sak jag inte förstår med många i denna tråd. Man tar det personligt när någon klär av utpekandet av SE och blir sur.

Sedan kommer nästan alltid frågan: vem tror du att det var?

För mig handlar det inte om att jag vet vem utan om att kunna få en hållbar hypotes presenterad.

Vem? Jag vet inte.

Den eller de som vet (om de lever) är GM och de eventuella medbrottslingarna.

Vad jag däremot vet är att det inte var CP eller SE.
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-11-13 kl. 23:31.
Citera
2021-11-13, 23:23
Bannlyst
Citat:
Är det inte detta samtal som man kan höra i bakgrunden på LAC-bandet. Vilken är då den andra rösten?

Han kommer inte ihåg att han pratade med väktarna heller. Allt som ger honom alibi har han glömt bort. Hur passar detta in i den snillrika media-strategi som han uppges ha bedrivit?

Bra fråga. Jag tror man ska passa sig för, att tillskriva honom extraordinära förmågor som ett mastermind (oavsett som vittne eller GM), han snubblande in i saker, hade fräckheten att "ta för sig" dagen efter och framåt. Möjligt att det saknades någon spärr i honom, eller att han bara gick bananer, tänkte med arslet och gick all-in. "vem misstänker mig för att skarva/överdriva/ljuga som vittne", "jag är ju en kostymnisse på Skandia från en fin släkt, som umgås med gräddan i Täby, vem fan skulle våda ifrågasätta mina ord?", en fräck fan, var ha oavsett, en pajas.
Citera
2021-11-13, 23:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

JÅS bodde i Malmö vid tiden för mordet. Om han pratade skånska är det inte han på LAC-bandet. Men det vet jag inte om han gjorde.
Citera
2021-11-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har inte ändrat uppfattning sedan vi senast hamnade på det här stället

(FB) Skandiamannen

Så JA säger i TR 1989 att han pratade med en herre i 50-årsåldern med keps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in