2021-11-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Enligt PW i boken.

“Ulrika kom ut till Töreboda och hämtade plånboken.”

“Jag fortsatte att ringa runt, bland annat till min lillasyster som bodde i Mariestad, och sedan åkte jag hem till Ulrika.”
Åter igen, vad är det med den där plånboken?
Den behövde hon ju knappast hämta, dels för att den inte skulle gå någonstans utan den låg ju tryggt där, dels för att Hitta Helena borde ligga i fokus. Inte hennes plånbok.
Dessutom så kom ju Pernil*la dit senare så då hade hon kunnat ta med den.
Någon är väldigt konstigt med det där tycker jag.
Citera
2021-11-13, 13:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Åter igen, vad är det med den där plånboken?
Den behövde hon ju knappast hämta, dels för att den inte skulle gå någonstans utan den låg ju tryggt där, dels för att Hitta Helena borde ligga i fokus. Inte hennes plånbok.
Dessutom så kom ju Pernil*la dit senare så då hade hon kunnat ta med den.
Någon är väldigt konstigt med det där tycker jag.
Jag förstår heller inte varför det var så bråttom med plånboken?
UA borde komma in i tråden och förklara vissa konstiga beteenden.
Citera
2021-11-13, 16:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du har verkligen inte koll alls! Polisen kanske inte upptäckte några spår efter ett överfall eller efter en "släpning" eftersom ingen vettig brottsplatsundersökning gjordes? Och kanske ägde en "släpning" inte ens rum? (Hon kanske bars?) Däremot ska spår efter en "lega" ha hittats! Inte ens GW Persson anser att den förmodade brottsplatsen gavs den minsta uppmärksamhet.

I det första stycket tänker du däremot rätt!
Du förnekar dig inte med din trista ton som gör att du fastnat i konflikter med 90% av tråden.

I det här fallet säger du att jag inte har koll när jag påtalar ett uppenbart faktum: man hittade inget spår av överfall eller transport av kropp. Att detta kan ha berott på dålig BP-undersökning är en rimlig hypotes, men inget faktum. Man hittade bevisligen både skor, ringar och cerat, men inte nämnda spår efter det överfall som allmänt antas ha skett.

Poängen är att ajnoshort har helt rätt: vi vet inte var HA tog vägen efter att hon lämnade torget. Ingen har (säkert) sett henne. Det öppnar för att hon hoppade in i en bil, mördades på okänd plats och att hennes tillhörigheter placerades i närheten av stigen. Om så skedde så har det visat sig vara ett genidrag för utredningen har såvitt jag kan se inte tagit något märkbart steg framåt sedan 1992.
Citera
2021-11-13, 20:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: att ”utplacering” av bevisföremål har skett i någon form kan vi vara närmast 100% säkra på för skorna kan inte gärna ha hamnat på ett naturligt sätt på var sin sida av stigen. Redan detta är uppseendeväckande för om GM hade tagit med sig skorna skulle han kunnat tro sig ha fått bort alla spår (jag utgår då från att GM inte visste om ringarna och ceratet vid lekplatsen). Så varför slänga ut spår vid den verkliga BP?

Det är givet av Occam att trolig BP är just skogsstigen eller kanske lekplatsen, men nog är det lite konstigt att det inte tycks finnas några spår efter vare sig ett överfall (med blodstänk på skon?) eller att man släpat kroppen.

Citat:
Du har verkligen inte koll alls! Polisen kanske inte upptäckte några spår efter ett överfall eller efter en "släpning" eftersom ingen vettig brottsplatsundersökning gjordes? Och kanske ägde en "släpning" inte ens rum? (Hon kanske bars?) Däremot ska spår efter en "lega" ha hittats! Inte ens GW Persson anser att den förmodade brottsplatsen gavs den minsta uppmärksamhet.

I det första stycket tänker du däremot rätt!

Citat:
Du förnekar dig inte med din trista ton som gör att du fastnat i konflikter med 90% av tråden.

I det här fallet säger du att jag inte har koll när jag påtalar ett uppenbart faktum: man hittade inget spår av överfall eller transport av kropp. Att detta kan ha berott på dålig BP-undersökning är en rimlig hypotes, men inget faktum. Man hittade bevisligen både skor, ringar och cerat, men inte nämnda spår efter det överfall som allmänt antas ha skett.

Poängen är att ajnoshort har helt rätt: vi vet inte var HA tog vägen efter att hon lämnade torget. Ingen har (säkert) sett henne. Det öppnar för att hon hoppade in i en bil, mördades på okänd plats och att hennes tillhörigheter placerades i närheten av stigen. Om så skedde så har det visat sig vara ett genidrag för utredningen har såvitt jag kan se inte tagit något märkbart steg framåt sedan 1992.

Första fetningen: Återigen missar du den bristfälliga brottsplatsundersökning som genomsyrar fallet. Det som hade gått att hitta, hittade man inte därför att ... Och här har jag sällskap av GW Persson! (Men du vet säkert bäst.)

Andra fetningen: Hur vet du att Helena mördades? Och vilka anser du oddsen vara på att Helena "mördades" på okänd plats och att gärningsmannen sedan begav sig till skogsstigen och lekplatsen för att "placera ut föremål"? Men vem vet, kanske var det så Palmes mördare agerade?! Först mördade han Palme, sedan - försäkerhets skull - återvände han till platsen för att lägga ut ett par kulor i rännstenen för att få polisen att leta efter en .357 Magnum när han egentligen sköts med vanlig 9 mm. Ja, varför inte.

Om det inte vore för främst regel 1.06, är det några saker som jag bara vill skrika ut i tråden!
Citera
2021-11-13, 21:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Första fetningen: Återigen missar du den bristfälliga brottsplatsundersökning som genomsyrar fallet. Det som hade gått att hitta, hittade man inte därför att ... Och här har jag sällskap av GW Persson! (Men du vet säkert bäst.)

Andra fetningen: Hur vet du att Helena mördades? Och vilka anser du oddsen vara på att Helena "mördades" på okänd plats och att gärningsmannen sedan begav sig till skogsstigen och lekplatsen för att "placera ut föremål"? Men vem vet, kanske var det så Palmes mördare agerade?! Först mördade han Palme, sedan - försäkerhets skull - återvände han till platsen för att lägga ut ett par kulor i rännstenen för att få polisen att leta efter en .357 Magnum när han egentligen sköts med vanlig 9 mm. Ja, varför inte.

Om det inte vore för främst regel 1.06, är det några saker som jag bara vill skrika ut i tråden!
Du håller dig sysselsatt med dina halmgubbar.

Var har jag påstått att BP-undersökningen inte var bristfällig? Vad vi vet är att man inte hittade några spår efter överfallet eller släpande av en kropp. Det kan bero på att man letade dåligt, eller att sådana spår aldrig fanns. Du vet inte, jag vet inte.

Sedan roar du dig med att märka ord. Vi vet inte om HA mördats, helt riktigt. Men om åklagare begär häktning för mord så kan vi alla kanske ta oss friheten att använda ”försvinnande” eller ”mord”, eller hur tycker du? Halmgubben om MOP kan du väl ta i den tråden.

Redan i mitt inlägg igår så skrev jag att det mest sannolika är att HA mördades eller i vart fall överfölls nära stigen. Men det betyder inte att iden om mord på annan plats följd av utplacering av hennes ägodelar är orimlig. Den leder dessutom till helt andra möjligheter och förklaringar till de observationer som finns.

Till sist så skall du väl inte låta 1:06 hindra dig att basunera ut dina vanliga konspirationsteorier. Alla som inte tycker som du är naturligtvis inblandade. Självklart.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-11-13 kl. 21:15.
Citera
2021-11-13, 21:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du håller dig sysselsatt med dina halmgubbar.

Var har jag påstått att BP-undersökningen inte var bristfällig? Vad vi vet är att man inte hittade några spår efter överfallet eller släpande av en kropp. Det kan bero på att man letade dåligt, eller att sådana spår aldrig fanns. Du vet inte, jag vet inte.

Sedan roar du dig med att märka ord. Vi vet inte om HA mördats, helt riktigt. Men om åklagare begär häktning för mord så kan vi alla kanske ta oss friheten att använda ”försvinnande” eller ”mord”, eller hur tycker du? Halmgubben om MOP kan du väl ta i den tråden.

Redan i mitt inlägg igår så skrev jag att det mest sannolika är att HA mördades eller i vart fall överfölls nära stigen. Men det betyder inte att iden om mord på annan plats följd av utplacering av hennes ägodelar är orimlig. Den leder dessutom till helt andra möjligheter och förklaringar till de observationer som finns.

Till sist så skall du väl inte låta 1:06 hindra dig att basunera ut dina vanliga konspirationsteorier. Alla som inte tycker som du är naturligtvis inblandade. Självklart.

Åklagaren har bara en möjlighet att komma framåt i fallet och den är att försöka åtala för just mord - som inte ens polis eller åklagare vet har skett.

Jag tror inte att du förstod vad jag menade med 1.06.
Citera
2021-11-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nja, vi har som sagt bilen på cykelvägen vid ca 02.30 (o ca 15min senare) som med största säkerhet är inblandad, I kombination med Helenas prylar i Kohagen så är det ändå klart större sannolikhet att detta faktiskt är brottsplatsen än att den skulle vara annorstädes. Fanns även bilspåren på lekplatsen o ev. spår efter en kropp i vegetationen.

Att GM redan vid ca 02,30 skulle ha dräpt H på ett annat ställe o redan vid denna tid vara i Kohagen för att placera ut föremålen i någon sorts förvillningssyfte, med den risk det skulle innebära, känns väldigt osannolikt. Det är givetvis inte omöjligt men det är verkligen att gå över ån efter vatten.

Det har sedan tidig början varit fokus på bilars inblandning, sedda i nära hemmiljön och det har gått många år utan framgång.
Samt scenarion som kopplas ihop med diverse tvivelaktiga vittnesmål. Att som gm välja överfallsställe som detta borde visa vad man letar efter. Det är dessutom ont om tid att allt ska ske där och då. Kanske lättare om Helena varit kanon full eller om hon varit ett barn men så var inte fallet.

Att bilar överhuvudtaget syntes där var inget udda. Det har framkommit att de boende i området använde genvägen frekvent som bilburna. Även syster UA och PR gjorde det, då de var ett par.
På den tiden åktes mkt bil runt centrum med omnejd på helger, ända till morgonkvisten under sommartid.

Eventuell utplacering av fynden vid genvägen behöver inte vara knuten till en bil just då 02.30.
Betänk att ena skon återfanns under sen eftermiddag/kväll på söndagen. Det är många timmar från det att Helena var i samspråk utanför stadt på lördagen.

Det blev känt för fler att Helena skulle promenera hem. Då är det kanske bäst att befästa det med utplacering av fynden efter den självklara kända vägen hem. För att på så vis övertyga att hon verkligen gjort det och försvunnit genom överfall. Alla tankar på annat raderas och den verkliga brottsplatsen är dold tillsammans med gm.

Fritt att testa och kasta om allt när det ändå är tok rörigt....Är övertygad om att spåren på skon inte heller matchade den senaste misstänkte och därmed förvandlades indicier till fantasier.
Citera
2021-11-14, 02:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det har sedan tidig början varit fokus på bilars inblandning, sedda i nära hemmiljön och det har gått många år utan framgång.
Samt scenarion som kopplas ihop med diverse tvivelaktiga vittnesmål. Att som gm välja överfallsställe som detta borde visa vad man letar efter. Det är dessutom ont om tid att allt ska ske där och då. Kanske lättare om Helena varit kanon full eller om hon varit ett barn men så var inte fallet.

Att bilar överhuvudtaget syntes där var inget udda. Det har framkommit att de boende i området använde genvägen frekvent som bilburna. Även syster UA och PR gjorde det, då de var ett par.
På den tiden åktes mkt bil runt centrum med omnejd på helger, ända till morgonkvisten under sommartid.

Eventuell utplacering av fynden vid genvägen behöver inte vara knuten till en bil just då 02.30.
Betänk att ena skon återfanns under sen eftermiddag/kväll på söndagen. Det är många timmar från det att Helena var i samspråk utanför stadt på lördagen.

Det blev känt för fler att Helena skulle promenera hem. Då är det kanske bäst att befästa det med utplacering av fynden efter den självklara kända vägen hem. För att på så vis övertyga att hon verkligen gjort det och försvunnit genom överfall. Alla tankar på annat raderas och den verkliga brottsplatsen är dold tillsammans med gm.

Fritt att testa och kasta om allt när det ändå är tok rörigt....Är övertygad om att spåren på skon inte heller matchade den senaste misstänkte och därmed förvandlades indicier till fantasier.

Mycket snack nu igen om "utplacering" av föremål ... Några användare lyfter då och då fram idén att Helena inte skulle ha kommit fram till Kohagen utan "mördats" på annan plats och att gärningsmannen skulle ha tagit sig till Kohagen för att placera ut hennes tillhörigheter. (Enligt mig är detta totalknas.) Däremot kan jag gå med på en annan variant (som jag har tagit upp tidigare), nämligen den att Helena mycket väl kan ha "mördats" på annan plats, men att hon först faktiskt kom fram till Kohagen - för jag är nämligen inte helt säker på att hon var död när hon togs därifrån.
Citera
2021-11-14, 03:18
Medlem
Jag har faktiskt börjat kunna tänka mig att Helena ev aldrig ens kommit i närheten av sitt hem den där natten. Det har jag uteslutit i tänket i alla år konstigt nog. Det är ju fullt möjligt att gm placerat sakerna där just för att vilseleda, som det ju isåfall lyckats väl med.
Att det är en gm som känner Helena är ju troligt och denne skulle ju då veta vart hon bor.
Det är bra att bolla med varandra.
Citera
2021-11-14, 07:22
Medlem
Ursäkta om jag blandar mig i,men som någon skrev bp undersökning var ju under all kritik, ta bara en sån grej att inte kolla upp vad han som var så berusad att han inte kommer i håg nåt egentligen höll på med utan man godtar att skulle det vara jag borde jag komma ihåg nåt!
Citera
2021-11-14, 09:22
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Om vi antar att föremålen är utplacerade. Vad är motivet till att placera ut föremålen? Vad är det detta "genidrag" fått oss att blunda för?
Citera
2021-11-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om vi antar att föremålen är utplacerade. Vad är motivet till att placera ut föremålen? Vad är det detta "genidrag" fått oss att blunda för?
Om någon såg när Helena hoppade in i bilen eller följde med någon hem. Så är det rätt smart och lägga ut saker så det ser ut som att hon gått hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in