2021-11-13, 11:07
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rep0904
Sjukt hur vänstern fortfarande kan ligga så högt, speciellt sossarna

Ja det är synnerligen obegripligt. Tror det handlar om att folk är fast i gamla tankebanor och hänger inte med i nutiden och verkligheten. Bara i min släkt finns det flera som tror att S fortfarande är som på 1900-talet. De har även gemensamt att de är väldigt lättlurade, de går på snacket från sossarna om att "högern raserar Sverige med skattesänkningar".
Senast redigerad av catforwardpower 2021-11-13 kl. 11:09.
Citera
2021-11-13, 11:14
Medlem
gummihajens avatar
SD tappar stort i Demoskops senaste mätning.
Citat:
Aftonbladet/Demoskop
Vänsterpartiet. 8,1 procent - 0,5 %.
Socialdemokraterna. 27, 0. + 0,3
Miljöpartiet. 3,4. + 0,4
Centerpartiet. 9,7. + 0,2
Liberalerna. 3,2. + 0,5
Kristdemokraterna. 5,3. - 0,2
Moderaterna. 23,6. + 1,4
Sverigedemokraterna. 18,7. - 2.2
Övriga. 1,0. + 0.2
Citera
2021-11-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Ja det är synnerligen obegripligt. Tror det handlar om att folk är fast i gamla tankebanor och hänger inte med i nutiden och verkligheten. Bara i min släkt finns det flera som tror att S fortfarande är som på 70-talet. De har även gemensamt att de är väldigt lättlurade, de går på snacket från sossarna om att "högern raserar Sverige med skattesänkningar".
Samma människor som dina släktingar brukar oftast vara helt omedvetna om att Sveriges befolkning ökat med 500.000 människor sedan migrationskrisen 2015 började. Inte ens när USA hade som störst invandring växte landet så fort! Sverige är det enda I-landet som haft en så stor befolkningsökning av icke kompatibla kulturer.

Istället tror de precis som dina släktingar att allt i Sverige är som vanligt men att de elaka borgarna sänkte skatterna och skapade friskolor.

Det är mest akademiker som röstar på MP, V och C som faktiskt förstår var som hänt i Sverige men tycker det är positivt. Sossar brukar inte ha en aning, fick de svart på vitt veta exakt hur det står till, hur Sveriges befolkning ökat rekordsnabbt drivet till 100% av invandring som inte ens var flyktingar till stora delar, att fortfarande 2020 och 2021 när flyg knappt går pga Covid delar Sverige ut uppehållstillstånd till 30-40.000 människor per år från Afghanistan, Iran, Irak, Eritrea, Somalia, Syrien, Statslösa, Palestina, Turkiet, Jordanien och Etiopien tillsammans. Trots att Sossarna hävdar Europas minimi-nivå. Hur det finns skolor där minst hälften av klassen kan ingen svenska och andra halvan bara hjälplig etc. Ja om någon förklarade för dem hur det faktiskt ligger till, uppmanade dem att börja räkna hur många de möter i köpcentret eller i tunnelbanan/bussen, på badhuset etc som inte är svenskar så skulle många nog bli rätt förtvivlade och sossarna skulle tappa flera procent till.

Jag har med viss social finess (dvs inte skrikit om befolkningsutbyte när släkten sitter ner och äter tårta på födelsedagskalas) lyckats omvända 3-4 släktingar och någon vän att rösta SD eller i alla fall lämna S. Gäller bara att låta det ta tid ibland månader och förklara vettigt. Det är så SD kan växa som mest. Männen som redan röstar SD får kvinnor i deras närhet (mammor, systrar, partners etc) att ta steget över. Det är inte lika stigmatiserat idag att rösta SD så när någon som står dem nära och som de litar på (tex deras son) är öppen med att han tänker rösta SD för det här är inte hållbart pga xxxxxxx så kommer många att lyssna.
Citera
2021-11-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummihajen
Teist men verkar mest vara interna förflyttningar inom blocken. M hade bra partidagar och lockade nog tillbaka lite moderater som gått till SD. Förhoppningsvis blir SDs landsdagar lyckade och välbevarade.

Det som är positivt är att S inte fått någon Maggan Andersson-effekt trots att allt media pratat om senaste tiden är henne, sossarnas kongress och deras påstådda nyfunna kamp mot segregationen. Också positivt att MP ökar så pass lite trots allt prat om klimathot.

Negativt är att SD verkar tappa inte bara till M utan även till L. Hade hoppats att L skulle ligga runt 2% vid det här laget.

Tillägg: Det stora tappet för SD får de förhoppningsvis att vakna till, bli skarpare och jobba hårdare. Bättre att det sker nu än i juni.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-11-13 kl. 11:38.
Citera
2021-11-13, 11:59
Medlem
Intressanta kommentarer från Demoskop:
https://demoskop.se/news/valjarbarometern-november-2021/
Citat:
I kommentarerna från väljarna i undersökningen kan vi se att flera uttrycker förväntan på den nya partiledaren, att hon ska ge ny energi och ha förmåga att fatta tuffa beslut, men också på att det sker en vänstersväng i politiken.
Boy o boy vad lättlurade sossar är och vad besvikna de kommer att bli när de får samma mesiga politik och krypande för invandrare, gäng, MP och C.

Citat:
I politiken har frågan om klimat och miljö varit i fokus med anledning av COP-mötet i Glasgow. Frågan har också varit i fokus i och med ökade elpriser, liksom ökat pris på drivmedel. Detta tycks inte ha gynnat Miljöpartiet som ligger kvar under fyraprocentsspärren även i denna mätning. Senast vi noterade MP över spärren var i maj månad med 4,1 procent.
Positivt, allt fler har sett igenom MP och deras skadliga politik samt att de inte har några lösningar alls. Tror även många tappar sugen på att bidra till omställning och att Sverige ska vara bror-dukig när priserna går upp som en direkt följd. Vi får hoppas på fortsatt ökande drivmedels och elpriser fram till valet samt att inflationen på livsmedel tar fart.

Citat:
Den senaste månaden har mordet på rapartisten Einár fått stor uppmärksamhet. SD och M är de partier som väljarna uppfattar ha bäst politik inom området. SD backar 2,2 procentenheter till 18,7 procent i denna mätning och tappar framför allt till M, som ökar 1,4 procentenheter till 23,6 procent. Vi ser bland väljarnas kommentarer att krafttag efterfrågas och en oro kring utvecklingen. Vi ser också att frågan om klimat och miljö ligger högt upp på väljarnas agenda och att SD– och M-väljare bland annat ser kärnkraften som en bidragande lösning till klimatkrisen och till de höga elpriserna.
Har varit uppenbart att SD tappat bollen rörande kriminaliteten. SD måste dels höras och synas mer samt gå tillbaka till att länka problemen till invandringen, förklara det omöjliga med att integrera dessa dryga miljonen människor samt hamra in att Sverige fortfarande om man inkluderar anhörig och arbetskraftsinvandringen tar emot mellan 30.000-50.000 per år från MENA. En mellanstor svensk stad per år trots sossarnas ljugande och löften. Kriminaliteten måste länkas ännu tydligare till invandringen, med hårdare krav på assimilering, invandringsstopp och viss återvandring, då börjar SD vinna röstar igen.
Citera
2021-11-13, 12:04
Medlem
Citat:

Från artikeln:

Citat:
140 000 väljare har lämnat partiet på en månad.

I min enfald så trodde jag "once a sd-väljare, always a sd-väljare". 140k väljare är en hel del. Vad har hänt?
Citera
2021-11-13, 12:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Från artikeln:

I min enfald så trodde jag "once a sd-väljare, always a sd-väljare". 140k väljare är en hel del. Vad har hänt?

SD är katalysatorn som tvingar de andra partierna att uppgradera sin politik helt enkelt.

Nu börjar ju S svänga på allvar, visserligen under galgen men ändå, den retorik och åsikter som börjar framföras hade varit helt bannlysta för ett par år sedan, M har ju stulit allt från SD, listan kan göras längre men jag tror alla fattar.
Citera
2021-11-13, 12:27
Medlem
Citat:
Från artikeln:

Verkar snarare var så att när man lämnat S för SD går man aldrig tillbaka... Sedan valet 2018 har det rört sig väljare fram och tillbaka mellan M och SD. Det är därför M skruvat upp retoriken och det med framgång. Skulle inte förvåna mig alls om M efter valet 2022 börjar prata återvandring. Det är därför vänstermedia och woke-politilerna i C och MP försöker få M att ta avstånd från SD för då skulle M tappa till 15% och vänstern anser helt klart att M är en svårare motståndare (kanske för att de gett upp att försöka återta SD-väljare?).
Citera
2021-11-13, 12:58
Medlem
Aftonbladet tar i så de kissar på sig när de fulvinklar rubriksättningen till dagens Demoskop.

Först ”Jättetappet för SD - väljare flyr till annat parti”. Bild på besviken Åkesson och en röd pil som pekar neråt.

Direkt därefter: ”Efter skiftet - högsta siffran på över ett år” Bild på nöjd Andersson och en röd pil som pekar uppåt.

När en objektiv rubriksättning alltså egentligen skulle vara:

”Moderaterna fortsätter ta väljare från SD.

Ingen mätbar effekt av partiledarbytet i S”
Citera
2021-11-13, 13:18
Medlem
Citat:
Från artikeln:

Jag tror inte alls det har med brott och straff att göra, utan att många hoppar ett parti som bevisligen innehåller så många vaccinmotståndare. Nu vill jag inte starta en debatt om vaccinet här, men jag har i flera andra trådar hävdat att detta kommer att drabba SD hårt och jag tror vi ser detta nu.
Citera
2021-11-13, 13:26
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Intressanta kommentarer från Demoskop:
https://demoskop.se/news/valjarbarometern-november-2021/

Boy o boy vad lättlurade sossar är och vad besvikna de kommer att bli när de får samma mesiga politik och krypande för invandrare, gäng, MP och C.

Positivt, allt fler har sett igenom MP och deras skadliga politik samt att de inte har några lösningar alls. Tror även många tappar sugen på att bidra till omställning och att Sverige ska vara bror-dukig när priserna går upp som en direkt följd. Vi får hoppas på fortsatt ökande drivmedels och elpriser fram till valet samt att inflationen på livsmedel tar fart.

Har varit uppenbart att SD tappat bollen rörande kriminaliteten. SD måste dels höras och synas mer samt gå tillbaka till att länka problemen till invandringen, förklara det omöjliga med att integrera dessa dryga miljonen människor samt hamra in att Sverige fortfarande om man inkluderar anhörig och arbetskraftsinvandringen tar emot mellan 30.000-50.000 per år från MENA. En mellanstor svensk stad per år trots sossarnas ljugande och löften. Kriminaliteten måste länkas ännu tydligare till invandringen, med hårdare krav på assimilering, invandringsstopp och viss återvandring, då börjar SD vinna röstar igen.

Precis vad jag tänker. SD har tappat allt. Verkar som de tappat all motivation också. De är mesiga nu. Inte bra alls. Helt knäpptyst om SD. Såklart sviker väljarna då. M har tagit över och visar på beslutsamhet å är väldigt taggade. SD är ett sovande parti numer. Misstänker att Jimmie avgår efter valet. Han är nog färdig. Inte så konstigt. Jag bryr mej inte så mycket längre. Jag orkar inte. Jag kommer fortsätta rösta på SD iaf.
Citera
2021-11-13, 13:33
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:

Ja Jag såg det där hahahahaha och sedan kallas jag landsförrädare av vissa när jag flyttar från svärje efter pension men det stärker mitt beslut ändå mer bara.

https://omni.se/matning-sd-backar-rejalt-tappar-valjare-till-m/a/jawxj0

– Det är anmärkningsvärt att trots att frågan om miljö och klimat varit i fokus så gynnar det ändå inte Miljöpartiet, säger Nelsson- är en klen tröst tyvärr och alldeles för sent.

svärje är förlorat , "ur askan (S V MP) i elden (M)" bara, det tar aldrig slut !
Eller ser ni det inte komma?

Men naturligtvis kommer jag i trygghet försöka följa "framgångssagan svärje" via internet de få ögonblick jag har fritid bland all kvalitetstid!
Senast redigerad av Erik Öst 2021-11-13 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in