2021-11-10, 21:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det enda jag bryr mig om i det kommande valet är att L åker ur.
De är bara i vägen för en omvandling av den svenska politiska övergången till gal-tan-skalan.
Sen är jag trött på deras extrema globalistvurm.
Kanske efter 4 år utanför Riksdagen kan de reformera sig till något vettigare. Men då får folk göra en ny bedömning utifrån läget.
Vi har för många partier i Riksdagen och det är osannolikt att KD och MP åker ut, då eventuella stödröster skulle gå till dem från höger respektive vänster.
Just nu vill jag bara punktmarkera L och se till att så absolut få som möjligt röstar på dem.

Jag tror L är borta för alltid om de åker ur. De har väldigt få medlemmar och de få de har är koncentrerade till några kommuner; stora delar av landet har inga L-partister. De är också helt oeniga och de saknar pengar. De som berikat sig med ambassadörsposter kommer inte ge en krona till sitt parti eftersom egoism är liberalt.
Citera
2021-11-11, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror L är borta för alltid om de åker ur. De har väldigt få medlemmar och de få de har är koncentrerade till några kommuner; stora delar av landet har inga L-partister. De är också helt oeniga och de saknar pengar. De som berikat sig med ambassadörsposter kommer inte ge en krona till sitt parti eftersom egoism är liberalt.
Folkpartiet borde åkt ur riksdagen redan för 20 år sedan men då lyckades de lura i väljarna att de brydde sig om skolan och det räckte för att hålla sig över riksdagsspärren.

Idag är det ingen som tror att L bryr sig om skolan mer än någon annan och någon annan fråga har de inte. Jag tror det är helt kört.
Citera
2021-11-11, 08:36
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Stockholm styrs av Moderaterna. Där har du förklaringen.

Stockholm styrs av MP, bara att titta på hur det byggs cykelbanor och cykelparkeringar överallt i innerstad och närförort på bekostnad av bilismen som MP hatar.
Citera
2021-11-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Folkpartiet borde åkt ur riksdagen redan för 20 år sedan men då lyckades de lura i väljarna att de brydde sig om skolan och det räckte för att hålla sig över riksdagsspärren.

Idag är det ingen som tror att L bryr sig om skolan mer än någon annan och någon annan fråga har de inte. Jag tror det är helt kört.
Och hur gick det med skolan efter att folkpartiet engagerade sig? Det gick rätt åt helvete.

Jag hoppas innerligt att L åker ut så vi kan förpassa det där partiet till historiens soptipp tillsammans med miljöpartiet.
Citera
2021-11-11, 08:47
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Det är sant att L inte har så värst många medlemmar, de är inte fler än att de ryms i en skolaula. Åker L ut vilket är mycket troligt, så är det för gått. Sen har L ett ungdomsförbund som för en ytterst märklig politik där ett av deras förslag är att avkriminalisera nekrofili. Knulla lik är inte min grej, så dom går bort direkt när jag väjer parti.

Det gamla Folkpartiets medlemmar bestod i huvudsak av folkskolelärare, missionsförbundare och helnykterist, ett utdöende släkte.
Citera
2021-11-11, 12:02
Medlem
Flaklypans avatar
Institut S V MP M L C KD SD Övriga
Demoskop 26.7% 8.6% 3% 22.2% 2.7% 9.5% 5.5% 20.9% 0.9%
Sifo 26.6% 10.5% 3.7% 21.9% 2.8% 8% 5% 19.9% 1.6%
Skop 24.3% 11.5% 4.4% 22.1% 3.1% 9.5% 3.7% 19.9% 1.5%
Ipsos 26% 11% 5% 20% 4% 8% 4% 20% 2.0%
Sentio 22.1% 11.9% 3.5% 22.7% 2.2% 5.3% 6% 23.9% 2.4%

Vem ligger närmast sanningen?

siffror enligt https://val.digital/

EDIT: Oj det där blev klottrigt sry! Gå in på länken och kolla istället
Senast redigerad av Flaklypan 2021-11-11 kl. 12:04.
Citera
2021-11-11, 12:22
Medlem
Sjukt hur vänstern fortfarande kan ligga så högt, speciellt sossarna
Citera
2021-11-11, 14:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det är sant att L inte har så värst många medlemmar, de är inte fler än att de ryms i en skolaula. Åker L ut vilket är mycket troligt, så är det för gått. Sen har L ett ungdomsförbund som för en ytterst märklig politik där ett av deras förslag är att avkriminalisera nekrofili. Knulla lik är inte min grej, så dom går bort direkt när jag väjer parti.

Det gamla Folkpartiets medlemmar bestod i huvudsak av folkskolelärare, missionsförbundare och helnykterist, ett utdöende släkte.

Ja L verkar inte direkt ha några "trogna" väljare som många partier har. Det är stödröstare för att gynna borgerliga blocket, eller allmän-borgerliga väljare som växlar lite mellan de fyra borgerliga partierna. De har inte den envisa bonden som röstar C trots att C blivit vänsterliberaler och alla gamla arbetare som röstar S trots att de tar bort arbetarnas rättigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Institut Vem ligger närmast sanningen?
siffror enligt https://val.digital/ EDIT: Oj det där blev klottrigt sry! Gå in på länken och kolla istället

Jag tror Sifo ligger bra till numera.

Hur skall vi få situationen innan Corona där luften gick ur S och SD skenade? Alla problem som ledde till det då finns kvar nu. Är enda skillnaden att gammelmedia lyfte fram sådant som gynnade SD då? Att de lät SD uttala sig om olika frågor? Känns som de nu försöker lyfta M hela tiden som "opposition" och det verkar inte leda till samma väljarrörelser för sossar vill inte gå till M. Så är det medias taktik; att lyfta M istället för SD för att S inte skall tappa? Två flugor i ett slag; gynnar S och missgynnar SD.
Citera
2021-11-11, 18:46
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vithals
En text väl värd att läsa, för alla som fortfarande har något förtroende av dessa sk "opinionsundersökningar"

https://carlnorberg.se/2012/01/22/att-bero-pa-vad-andra-uttrycks-tycka-i-sak/
Det förekommer absolut. Och störst chans för dom att komma undan med nästan vad som helst är direkt efter valen och därefter i fallande grad.
Men var fjärde år dras byxorna ned. Och finns där då inte ens nära vad man påstått så tappar man ansiktet. Dock så bryr sig de flesta inte så mycket om det då de är ointresserade och oinsatta.
5-10% skulle jag uppskatta tillhör den andra delen.
Det minst dåliga vi har är att gå efter är institutens resultat vid föregående facits.
Och i ärlighetens namn så brukar vi generellt inte ha några enorma avvikelser.
Så ta ett snitt mellan de två tre bästa så stämmer det förmodligen rätt bra.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2021-11-11 kl. 19:32.
Citera
2021-11-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Finns ingen vettig förklaring till varför S, C, V och MP alla skulle öka samtidigt som Stockholm går allt mer åt helvete.
Du har redan svaret, stockholm går åt helvete och de styrs av borgarna.
Citera
2021-11-12, 16:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag är rädd för att KD behövs?
Om inte KD fanns så kanske vi hade sett kristna väljare gå till Tro och Solidaritet inom S?
Nej, inte en chans.

Det finns konservativa kristna vilka tror på Bibeln, och sedan finns det sossar som tror att Jesus är Messias men tror att Bibeln är skriven av människor/ har förvanskats osv (dvs de freestylar).

KD- frikyrkliga
S- "nya SvK"

I grova drag då....

KD tappar till SD om de tappar kristna väljare, eller möjligen (förhoppningsvis) till Afs nu när vi kan påvisa vilken kyrkopolitik vi vill ha.
Citera
2021-11-12, 16:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Intressant!

Dock skiljer sig Nouvus undersökning ganska kraftigt från vad SCB kommer fram till.

Från den senaste SCB-mätningen (maj 2021)

Sthlms kommun följt av Sthlms län exkl Sthlms kommun.
M 19,4% ----31,3%
C 9,8% --- 6,9%
L 4,2% --- 2,7%
KD 1,9% --- 5,8%
MP 6,0% --- 4,9%
S 27,7% --- 23,9%
V 18,8% --- 6,8%
SD 10,5% --- 16,8%
Övr 1,3% --- u.s.

Antal intervjuade: 485 --- 593

(I Sthlms kommun bor ca 0.96 milj, i Sthlms län 2,34 milj, Sthlms län exkl Sthlms kommun 1,38 milj. Eller om man så vill ca 41% av Sthlms läns invånare bor i Sthlms kommun.)

Med detta tagit i hänsyn borde de sammanslagna siffrorna för Sthlms län bli ca:
M 26,4%
C 11,7%
L 3,3%
KD 4,2%
MP 5,4%
S 25,5%
V 11,7%
SD 14,2%
Övr ?
Vi kan i vilket fall konstatera att Stockholms län gör en rejäl gir åt grönt/ rött. Är det nya medborgare kanhända? Eller vad händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in