Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Detta är en intressant indikator som bekräftar att covid-19-sjukdomen i stor utsträckning är en livsstilsjukdom där personer med övervikt råkar mer illa ut än andra. Det är kanske ingen nyhet, men som sagt en bekräftelse på det man redan noterat.
Sköterskan nämnde ju att 90% av patienterna var överviktiga för att belysa att det är tungt att lyfta och hantera patienterna, men omedvetet avslöjade hon också sanningen om vilka personer det är som faktiskt hamnar på sjukhus.
Jag har en vän som beklagade sig över en gammal klasskamrat som hamnade i respirator efter att ha blivit corona-smittad: -Detta virus slår helt blint! Han är bara 45 år utan några underliggande sjukdomar! -Jaha, och hur mycket vägde han då? svarade jag, väl medveten om hur klasskamraten såg ut. -Jo, han var säkert uppe i över 130 kg, men han var helt frisk!
Jag behövde inte föra diskussionen längre än så, eftersom jag såg att mitt budskap sjönk in.
Jag ville göra ett inlägg efter tittat på klippet, just för att vi ofta diskuterat överviktens roll när det gäller covid. Nu är ju inte en undersköterskas uttalande obestridlig fakta, men helt på tok är det säkert inte.
För ett tag sedan kunde man läsa om att bra kondition skyddar mot covid och för rätt länge sedan nu att kost med mycket grönsaker (plantbaserad kost) och inget eller enbart lite animaliskt också skyddade (fisk var ok).
Helt klart kan man göra något med sin livsstil om man vill skydda sig mot covid. Om man nu lägger om sin livsstil och lever sundare så skyddar det mot andra sjukdomar också. Det skulle ju kunna hända att det är bättre för många en att vaccinera sig. Fast det kräver ju dok lite mer ansträngning.
Om man tittar på SIR kan man se att av de som vårdats på IVA enbart ca 10% haft extrem fetma. I klippet som påstår att 90% har övervikt speglar detta tråkigt nog verkligheten.
På IVA vårdas det många män i 50 och 60 åren, där är övervikt vanligt. Ca 70% av alla 50 och 60 åriga män har övervikt.
Det är inte konstigt att hjärtinfarkter och högt blodtryck är så vanligt bland män i denna ålder. Jag skulle vilja påstå att övervikt är mycket farligt för män i dessa åldrar oavsett. Kanske dags för staten att rikta in sig på denna grupp och försöka få de att träna och äta sundare.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/varannan-svensk-har-overvikt-eller-fetma/