Citat:
Det är väl snarare stört att det är så dyrt att bo i storstäderna som det är.
För övrigt lite underhållande med dina svar i denna tråd, som lyser lite troll.
Känns som du på ett roligt sätt belyser precis den frågeställningen TS har genom att envist hävda att alla som tjänar märkbart sämre än din påstpådda inkomst har dålig lön. Det är ju din verklighetsuppfattning som tycks vara lite skev, som jag uppfattar det.
Jag levde många år i utkanten av Stockholm med en lön runt 30, eller strax däröver. Det räckte långt... sen så bodde jag ju inte innanför tullarna eller spenderade mängder med pengar på fine dining. Eller... jag lagar fine dining själv iofs...
Sålde bostad med bra vinst och bor nu i Villa i en av alla de där delarna av Sverige som saknar utbud av fine dining som du nämner.
Jag äter dock bättre än de allra flesta ändå. Har genomlevt en period med sämre inkomst pga pandemin, men klarade mig ändå tack vara tidigare besparingar och vettig kontroll på fasta utgifterna. Nu tjänar jag klart bättre och kan stoppa undan/investera en hel del igen. Sen är nog en nyckel som några nämner att vara två som delar på boendet. Men till TS frågeställning så vill jag inflika att jag inte tycker det är lönt att känna sig stressad, och jämföra sig med vad folk uppger att de tjänar och har möjlighet att spara. Låt bli att jämför, jämför möjligen med dig själv istället. Man blir inte lyckligare av att jämföra. Jag skiter i vad grannar och andra tycker, och fokuserar på vad som ger glädje och livskvalitet för mig och min fru. Har vi råd med det, och att spara. Då är det bra!