Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
Angående att ha slut på kontot kan det ju vara så att man faktiskt sparar en del, tom ganska mycket, och har som princip att inte ta av de pengarna. Då kan det ju vara rätt tomt på lönekontot på slutet av månaden, och man hellre väntar tills lön än tar "tillbaka" av det man sparat.
Men huvuddelen har säkert slut "på riktigt"
Flextid håller jag helt med om. Har samma förmån, kan nästan alltid ta ut ledigt när jag vill (och på kort varsel) , får vara något bra viktigt för att bli nekad det. Och det glömmer man ibland när man ska planera saker med andra, att långt ifrån alla har den möjligheten
Helt rätt. Det jag lärde mig tidigt var att betrakta eget sparande som en fast utgift, dvs att de pengarna dras från kontot innan hyran, försäkringar osv. Ska man spara när man får något över så blir det oftast inget sparande. Jag har en barndomsvän levde i en tvårummare till han var ca 30. Han hade alltid samma vita skjorta på sig när det var fest som han hade under gymnasietiden. Han cyklade till jobbet osv. Han gjorde rent bord på sitt lönekonto varje månad och satte in i sparande och han såg det som en lek. Det gällde att slå sig själv varje månad. Vet inte hur mycket pengar han lyckades spara ihop men det måste varit miljoner. En smart och disciplinerad kille.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
Det är precis min pensionsplan också (ev låter jag huslånet ligga kvar om det är mer förmånligt att ha pengarna placerade, men kommer att se till att jag har den summan tillgänglig, så skulle räntorna sticka iväg, då är det bara att betala av lånet.)
När ungarna flyttat ut öppnar sig nya möjligheter att spara, vi kommer att klara oss på ca 1/3 av våra inkomster när vi bara är 2 hushållet, så förhoppningsvis har man ett rejält sparande som kan ge en hygglig passiv inkomst.
Räknar med att kunna fortsätta spara även som pensionär, fast inte för mycket dock, tänkte göra lite roligt också innan man dör.
Samma här.
Har ni inte unnat er roliga saker så planera in det medan ni är friska och rörliga. Vet mer än en som väntat till pension att göra allt roligt och sedan åker på sjukdom och blir fast.
Har en bekant som väntade till pension med att göra allt. MC-semestern på Route 66 i USA gick om intet i och med pandemin. Nya bilen som han tänkte köpa blev plötsligt över ett års väntetid på.
Citat:
Ursprungligen postat av
SYSTEMexe
Att låna 1 miljon kostar ca 750 kr / mån, förutsatt 1,3% ränta.
Jag betalar netto ca 2000 kr i mån för en brf jag delar med en sambo i en större svensk stad.
Har varken ärvt eller haft ett högavlönat jobb.
Så ni har lån på ungefär 2,6 miljoner? Går räntan upp till 13% kommer det kosta er ca 26.000 per månad, netto om jag inte räknat helt fel. Går räntan upp så mycket så tänker många att det ska nog gå om man drar in svångremmen, men den stora faran som jag ser det med så höga räntor är att all konsumtion i samhället avstannar och det som kan knäcka en är - kommer jag ha jobbet kvar?
Jag har en bekant som är pilot. Han tjänade ca 175.000 per månad. När pandemin kom så blev han uppsagd och gick från 175.000 till 30.000 per månad. Han skrattade och sa
att det går ingen nöd på oss, vi har låga utgifter och alla andra klarar sig på 30.000 i månaden, men jag har många kollegor som satt sig själva duktigt i skiten med enorma fasta utgifter.