2021-11-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det här inlägget beskriver väldigt bra det TS ville lyfta. Medianen ligger runt 30 så det är därikring de flesta ligger och precis som du konstaterar är marginalskatten ingen man behöver oroa sig för då. Det är också därför int är mer debatt kring detta då majoriteten inte har något problem med nuvarande ordning.

Lever man i en bubbla kan jag förstå att man tycker det är konstigt att det ser ut så här och att inte alla röstst pä M och infört platt skatt.

Om du vänder på myntet är det få som förstår hur jobbigt det är för oss höginkomsttagare som betalar 66 procent marginalskatt och se skiten ätas upp av ett svart hål. Hade pengarna används till något vettigt hade det iallafall känts lite bättre.

Jag kan iallafall ta ut utdelning då jag är företagare. Tycker synd om anställda VDs och andra med höga löner som får skatta bort det mesta.
Senast redigerad av CyberVillain 2021-11-07 kl. 10:38.
Citera
2021-11-07, 10:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Angående att ha slut på kontot kan det ju vara så att man faktiskt sparar en del, tom ganska mycket, och har som princip att inte ta av de pengarna. Då kan det ju vara rätt tomt på lönekontot på slutet av månaden, och man hellre väntar tills lön än tar "tillbaka" av det man sparat.

Men huvuddelen har säkert slut "på riktigt"

Flextid håller jag helt med om. Har samma förmån, kan nästan alltid ta ut ledigt när jag vill (och på kort varsel) , får vara något bra viktigt för att bli nekad det. Och det glömmer man ibland när man ska planera saker med andra, att långt ifrån alla har den möjligheten

Helt rätt. Det jag lärde mig tidigt var att betrakta eget sparande som en fast utgift, dvs att de pengarna dras från kontot innan hyran, försäkringar osv. Ska man spara när man får något över så blir det oftast inget sparande. Jag har en barndomsvän levde i en tvårummare till han var ca 30. Han hade alltid samma vita skjorta på sig när det var fest som han hade under gymnasietiden. Han cyklade till jobbet osv. Han gjorde rent bord på sitt lönekonto varje månad och satte in i sparande och han såg det som en lek. Det gällde att slå sig själv varje månad. Vet inte hur mycket pengar han lyckades spara ihop men det måste varit miljoner. En smart och disciplinerad kille.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är precis min pensionsplan också (ev låter jag huslånet ligga kvar om det är mer förmånligt att ha pengarna placerade, men kommer att se till att jag har den summan tillgänglig, så skulle räntorna sticka iväg, då är det bara att betala av lånet.)

När ungarna flyttat ut öppnar sig nya möjligheter att spara,
vi kommer att klara oss på ca 1/3 av våra inkomster när vi bara är 2 hushållet, så förhoppningsvis har man ett rejält sparande som kan ge en hygglig passiv inkomst.

Räknar med att kunna fortsätta spara även som pensionär, fast inte för mycket dock, tänkte göra lite roligt också innan man dör.

Samma här.

Har ni inte unnat er roliga saker så planera in det medan ni är friska och rörliga. Vet mer än en som väntat till pension att göra allt roligt och sedan åker på sjukdom och blir fast.

Har en bekant som väntade till pension med att göra allt. MC-semestern på Route 66 i USA gick om intet i och med pandemin. Nya bilen som han tänkte köpa blev plötsligt över ett års väntetid på.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Att låna 1 miljon kostar ca 750 kr / mån, förutsatt 1,3% ränta.

Jag betalar netto ca 2000 kr i mån för en brf jag delar med en sambo i en större svensk stad.

Har varken ärvt eller haft ett högavlönat jobb.

Så ni har lån på ungefär 2,6 miljoner? Går räntan upp till 13% kommer det kosta er ca 26.000 per månad, netto om jag inte räknat helt fel. Går räntan upp så mycket så tänker många att det ska nog gå om man drar in svångremmen, men den stora faran som jag ser det med så höga räntor är att all konsumtion i samhället avstannar och det som kan knäcka en är - kommer jag ha jobbet kvar?

Jag har en bekant som är pilot. Han tjänade ca 175.000 per månad. När pandemin kom så blev han uppsagd och gick från 175.000 till 30.000 per månad. Han skrattade och sa att det går ingen nöd på oss, vi har låga utgifter och alla andra klarar sig på 30.000 i månaden, men jag har många kollegor som satt sig själva duktigt i skiten med enorma fasta utgifter.
Citera
2021-11-07, 10:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Om du vänder på myntet är det få som förstår hur jobbigt det är för oss höginkomsttagare som betalar 66 procent marginalskatt och se skiten ätas upp av ett svart hål. Hade pengarna används till något vettigt hade det iallafall känts lite bättre

Helt galet. Hade aldrig jobbat de timmarna när man vet att "allt" skattas bort och framför allt skattas bort för att främst läggas på andra länders folk som parasiterar i Sverige. Bättre då att vara ledig och njuta av saker som är gratis eller kostar lite pengar.
Citera
2021-11-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Helt rätt. Det jag lärde mig tidigt var att betrakta eget sparande som en fast utgift, dvs att de pengarna dras från kontot innan hyran, försäkringar osv. Ska man spara när man får något över så blir det oftast inget sparande. Jag har en barndomsvän levde i en tvårummare till han var ca 30. Han hade alltid samma vita skjorta på sig när det var fest som han hade under gymnasietiden. Han cyklade till jobbet osv. Han gjorde rent bord på sitt lönekonto varje månad och satte in i sparande och han såg det som en lek. Det gällde att slå sig själv varje månad. Vet inte hur mycket pengar han lyckades spara ihop men det måste varit miljoner. En smart och disciplinerad kille.

Samma här.

Har ni inte unnat er roliga saker så planera in det medan ni är friska och rörliga. Vet mer än en som väntat till pension att göra allt roligt och sedan åker på sjukdom och blir fast.

Har en bekant som väntade till pension med att göra allt. MC-semestern på Route 66 i USA gick om intet i och med pandemin. Nya bilen som han tänkte köpa blev plötsligt över ett års väntetid på.

Så ni har lån på ungefär 2,6 miljoner? Går räntan upp till 13% kommer det kosta er ca 26.000 per månad, netto om jag inte räknat helt fel. Går räntan upp så mycket så tänker många att det ska nog gå om man drar in svångremmen, men den stora faran som jag ser det med så höga räntor är att all konsumtion i samhället avstannar och det som kan knäcka en är - kommer jag ha jobbet kvar?

Jag har en bekant som är pilot. Han tjänade ca 175.000 per månad. När pandemin kom så blev han uppsagd och gick från 175.000 till 30.000 per månad. Han skrattade och sa att det går ingen nöd på oss, vi har låga utgifter och alla andra klarar sig på 30.000 i månaden, men jag har många kollegor som satt sig själva duktigt i skiten med enorma fasta utgifter.

175k som pilot är helt galet. Snittet ligger på 70k. Han får dock bara behålla 97k. Över 75k i skatter (ej inräknat Soc)
Mys
Citera
2021-11-07, 10:48
Medlem
Citat:
Helt galet. Hade aldrig jobbat de timmarna när man vet att "allt" skattas bort och framför allt skattas bort för att främst läggas på andra länders folk som parasiterar i Sverige. Bättre då att vara ledig och njuta av saker som är gratis eller kostar lite pengar.

Skulle jag jobba upp till statlig inkomstskatt skulle jag få gå hem före lunch. Vad ska man göra resten av dagen personligen behöver jag mental stimulans.
Citera
2021-11-07, 10:52
Medlem
Citat:
30k är väldigt låg lön 2021. Men se det från den positiva sidan, du slipper vara bitter över marginalskatt.

När man börjar tjäna mot 100k så skattar man bort det mesta, det är faktiskt påfrestande psykiskt då det samtidig är tak på all välfärd så man måste ändå ha privat sjukförsäkring, privat tjänstepension osv. Jag säger som Leif Östling, vafan får jag för pengarna. Och Leif har nog bra skattejurister som gör att han skattar mindre procentuellt än många högavlönande tjänstemän.

35k på en soffa blir det inte så ofta men på sommarmånaderna lägger jag ungefär så mycket i månaden på fine dining och krogbesök. Ibland kan det bli mer tom. Men jag älskar mat och dryck så tycker det lätt är värt det. Enda tråkiga är att man vet hur mycket moms och löneskatt man får betala på de 35k. Och så är jag egen så jag har utdelning vilket är en förmån inte alla har. Tycker synd om anställda högre chefer som har norr om 100k. Blir inte mycket kvar när staten tagit sitt.
Du sätter fingret på vad TS menar nu när du skriver att 30K är väldigt låg lön 2021. Det är nämligen ungefär vad snittet ligger på i Sverige. Man kan lätt bli lurad om man kollar på SCB som anger 36100, de har nämligen räknat upp alla deltider till heltid.

Kort sagt finns det fruktansvärt många människor som tjänar mindre än 30K i månaden.
Citera
2021-11-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Du sätter fingret på vad TS menar nu när du skriver att 30K är väldigt låg lön 2021. Det är nämligen ungefär vad snittet ligger på i Sverige. Man kan lätt bli lurad om man kollar på SCB som anger 36100, de har nämligen räknat upp alla deltider till heltid.

Kort sagt finns det fruktansvärt många människor som tjänar mindre än 30K i månaden.

Här i Stockholm klarar man sig inte på en sådan lön iallafall inte innanför tullarna.
Citera
2021-11-07, 10:59
Medlem
Citat:

Samma här.

[/i]

Ja, absolut ska man inte vänta med att leva livet tills man är pensionär, har sett alldeles för många trilla av pinn innan de ens blir pensionärer. En bra balans mellan planering för framtiden och leva i nuet är det jag eftersträvar.

Kommer tom att ta lite av det jag har i pensionsspar för att köpa en entusiastbil, pengar kommer jag att kunna spara ändå så det räcker och blir över.
Citera
2021-11-07, 11:00
Medlem
Citat:
Här i Stockholm klarar man sig inte på en sådan lön iallafall inte innanför tullarna.
Inte i Monaco heller.

Alla måste inte bo innanför tullarna i Stockholm.
Citera
2021-11-07, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Inte i Monaco heller.

Alla måste inte bo innanför tullarna i Stockholm.

Visst är det så. Men ändå stört att det är så låga löner. Det är inte konstigt det är så lite fine dining utanför storstadsregionen.

I somras gjorde vi en road trip i Sverige pga Corona. Ibland fick vi åka 10 mil omväg för att få äta på ett White guide ställe.
Citera
2021-11-07, 11:08
Medlem
Citat:
Visst är det så. Men ändå stört att det är så låga löner. Det är inte konstigt det är så lite fine dining utanför storstadsregionen.

I somras gjorde vi en road trip i Sverige pga Corona. Ibland fick vi åka 10 mil omväg för att få äta på ett White guide ställe.
Fast nu är det ju inte heller någon mänsklig rättighet att äta på White Guide-restauranger.

Lönerna är generellt sett rätt bra i Sverige i de flesta yrken.
Citera
2021-11-07, 11:11
Medlem
Citat:
Om du vänder på myntet är det få som förstår hur jobbigt det är för oss höginkomsttagare som betalar 66 procent marginalskatt och se skiten ätas upp av ett svart hål. Hade pengarna används till något vettigt hade det iallafall känts lite bättre.

Jag kan iallafall ta ut utdelning då jag är företagare. Tycker synd om anställda VDs och andra med höga löner som får skatta bort det mesta.

Jag har inte lagt någon värdering i detta bara konstaterat att det inte det som TS ville att tråden skulle handla om. Vad gäller anställda VDar så är ju förutsättningarna kända, det är ju inget som kommit nyligen. Det är en relativt öppen värld för den som är duktig att söka sig någon annanstans. Det är inget som kommer ändras på översådlig tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in