2021-11-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Han kom för sent till mordplatsen, men han vet inte hur mycket. Han behöver veta det när han ska dra sina valser för polisen och för media.

Okej du gissar ju exakt som vi gör när vi ska förklara allt om Engström är GM..

Så det var nog lite det jag ville komma fram till ...
Citera
2021-11-12, 18:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag utgår från att både TP och polisutredarna har koll på hur det föreligger med detta. Det är såklart inte givet att hon själv berättat om så vore fallet. TP träffade henne ett antal ggr och borde väl ha märkt något kan man tycka isåfall men skitsamma, ME har ju inget med mordet att göra. OM hon ljuger om någon sak så kan det ju ha många orsaker.

Ja polisutredarna kanske faktiskt har lagt märke till just det. De har väl aldrig sagt att hon skulle ljuga eller ha konstiga minnesluckor?

TP skiter nog i vilket.
Citera
2021-11-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
För att komma in i själva huset, bortom receptionen, hade han behövt dra kortet både in och ut.

Men nu hade han för vana att bli insläppt genom de inre dörrarna.

På vägen ut hade det antagligen varit nödvändigt att dra kortet i alla fall. Men så har inte skett.

Alltså var SE inte upp och lämpade av någon puffra på sitt kontor. Ej heller var han in på måndagen.

Case closed!

Men vet vi att han inte drog kortet då ?
Citera
2021-11-12, 18:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja det är väl ingen på brottsplatsen som beskriver att Engström är i en sån chock..

Han har ju hjälpt vända Olof..
Han tar signalement från Lisbeth
Springer efter Poliser..
Vill prata med polisen för att lämna vittnesmål..

Men sen hamna i sån chock på Skandia 5min senare

Ingen skillnad annars? Det har inte blivit en annan situation när han väl är inne på Skandia? Det är lika stor risk ha en chock 23:22 som 23:40?
Citera
Medlem
Citat:
Inte om man får tro de befintliga dokumenten, där väktarna specificerar samtalets längd till "ett par minuter" respektive "en stund".

Det lutar mer åt en utpasseringstid på Sveavägen runt kl. 23:21.

23:21 :00 så krockar han ju rakt in i paret Palme som passerar just då utanför Skandiasutgång ..
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Ursäkta om jag lägger mig i er diskussion, är det verkligen så att han "blånekar"? Är det inte mer att han inte nämner samtalet? Får han någon följdfråga på detta. Han kanske helt enkelt har glömt samtalet med tanke på vad som senare inträffade (oavsett hans roll).
Han får en rak fråga, och detta är alltså i samband med att han vill veta utstämplingstiden, om han pratade med någon på vägen ut. "Nej, jag gick direkt ut." Och RB blev förvånad.

Som GM kan han inte ha glömt det.

Är han oskyldig och vill vara en viktig del i utredningen genom lögner, då är det logiskt.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-11-12 kl. 18:06.
Citera
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Men vet vi att han inte drog kortet då ?

Ja, det kollades grundligt av RB. Han hade bara dragit kortet två gånger den dagen: 8:10 och 23:19.
Citera
2021-11-12, 18:04
Medlem
sunrays avatar
En jävel på att springa iallafall. Usain Bolt ligger i lä.
Citera
2021-11-12, 18:04
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Bra fråga! Det går säkert att utläsa i förhören. Om han var in i huset ...

Men i så fall hade han behövt dra kortet vid de inre dörrarna på vägen ut till receptionen igen.

Var telefonen och kaffeautomaten i ett rum i anslutning till receptionen istället tro?

Där faller i så fall teorin om att han var upp och gömde vapnet på kontoret ...

Det här är intressant!

Är det klarlagt att det var kortläsare på de inre dörrarna ut i receptionen?

Var det inte bara en flextids/tidomat kortläsare som inte var tvingande?

Om det skulle sitta kortläsare för att komma ut i receptionen så skulle det finnas loggar från passerkortssystemet som exakt talar om när SE gick ut och in. Om det var kortläsare ut så är det helt ologiskt att det inte skulle vara det in. Jag tror att det inte var kortläsare på dessa dörrar utan bara tidstämplingsläsare.

Jag tycker det är MYCKET märkligt att det inte är vederlagt om SE var uppe i kontorsmiljön eller inte efter mordet. Det jag har läst om väktarnas vittnesmål så nämns det inte alls. Dock så är de mycket tydliga med att SE var "tokchockad" när han återvände. Lite osäker dock på om det var utskrivna förhör jag läst det i eller om det kommer från boken.
Citera
2021-11-12, 18:05
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Okej du gissar ju exakt som vi gör när vi ska förklara allt om Engström är GM..

Så det var nog lite det jag ville komma fram till ...
Ingen kan naturligtvis veta, men man bedömer ju vart saker pekar och vad som är rimligt. Min tolkning är logisk och begriplig. Det är inte din.
Citera
2021-11-12, 18:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej det är ju det som är det märkliga vi vet att det existerar och kan ses än idag stor underhållning onekligen. SE blir ju inte mer eller mindre sannolik som GM oavsett.

Så det är ju en märklig sak att ljuga om. Samtidigt är det väldigt osannolikt ( om hon inte lider av nån sorts demens) att hon inte skulle minnas) veta.

Gör ingen skillnad för hans skuld säger du. Men det är ju ni som tror SE är skyldig som lyfter det som konstigt. Det är väl bara att sluta med det då? Hoppas inte serien antyder att ME vet nåt på samma sätt som ni antyder.
Citera
2021-11-12, 18:07
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Han får en rak fråga, och detta är alltså i samband med att han vill veta utstämplingstiden, om han pratade med någon på vägen ut. "Nej, jag gick direkt ut." Och RB blev förvånad.

Som GM kan han inte ha glömt det.

Är han oskyldig och vill vara få en viktig del i utredningen genom lögner, då är det logiskt.

Håller med, blir svårt att se någon poäng att neka till det som GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in