2021-11-12, 17:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja dessutom är den väktaren virrig med tiden även vad gäller utpasseringstiden som hon säger är "20 över tolv" men den var en timme tidigare dvs 20 över elva

Väktaren börjar sitt pass på Skandia 20:45 så om hon var där 20:10 var hon ganska tidig...

Jag tycker man läser mellan raderna att Väktarna fuskar med tiderna. En väktare säger att ALG täckte upp för HO och att ALG därför började redan på eftermiddagen, men det stämmer ju inte. HO börjar runt kl 21 om jag inte missminner mig

Fuskar med tiderna? HO själv säger väl rakt ut att han kommit överens med den andra väktaren om att hon skulle ta några av hans timmar för han skulle spela bridge. Det var inte ALG,det var väl AK. Vet inte om det kan anses att fuska med tiderna.

Hur vet du att ALG började 20:45? Hon säger hon kom och började 20:10, i normala fall 20:20, men nu var hon tidig för att hon handlat. Hon baserar alltså sin tid på något. Uppgiften får mer tyngd av detaljerna.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-11-12 kl. 17:22.
Citera
2021-11-12, 17:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Omslaget till den första versionen av boken ska vara en bild från polisen: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/wRk101-qTk9jFge-GZahsdwWiydYBC2O27TO9TxPryEfkaZXt3PqqT-5nb3PE2FgoSeyJSOEdmwsRfiK

Den nya versionen är en av Expressens bilder. I intervjun från 1992 med Skydd och säkerhet ska han ha haft exakt samma kläder som på mordplatsen: https://static.cdn-expressen.se/images/ea/52/ea52d28c82df4bbbbe26bfa6d1a2bf48/annan/310@60.jpg
Det är halsduken som saknas ja. Det visste jag inte.
Citera
2021-11-12, 17:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hur kommer det sig att han inte såg mördaren

Andra reklampelaren är en bra bit ifrån korsningen. GM kan ha kommit fram efter att NF passerade.
Citera
2021-11-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Att blåneka till ett samtal med väktarna, som skulle kunna ge honom alibi, är omöjligt att förklara.

Har han blånekat till detta ?

Visste jag faktiskt inte ..
Citera
2021-11-12, 17:27
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
De förhörde personalen på Skandia om hans kläder, så jag tror inte han trodde att det skulle vara möjligt att uppge någonting annat för polisen. Min tolkning är att han initialt trodde att det var en tidsfråga innan han skulle bli avslöjad. Det var därför han återkom hela tiden till "Jag har blivit förväxlad med mördaren".

Svårt att säga givetvis. Om jag hade varit SE mördaren hade jag nog tagit på mig något snarlikt men inte samma. Sen är det svårt att veta om SE mördaren även förutsåg förhören med väktarna som inträffade efteråt. De hade väl ingen samstämmig bild av jacka/rock om jag minns rätt.
Citera
2021-11-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Uret där kortet drogs visade hela minuter.

23.19.00 = 23.19.00 - 23.19.59.

SE gick därefter genom en dörr och sedan fram till väktarna där han enligt HO pratade ett par minuter.

Sedan travade han ut på Sveavägen och påstår att han hörde ett skott.

Men han såg inget av värde, till sin egen sorg, och avfärdades snabb av spaningsledaren.

SE missde en historisk händelse med en hårsmån och det blev hans livs tragedi.
Men om ville vara ett stjärnvittne. Då borde han väl ha hittat på också att han såg mördaren istället för att han tittade på sin klocka då. Vad är hans anledning till att säga att han har blivit förväxlad med mördaren? Han säger till och med att han undrar varför polisen inte stoppar honom när han promenerar mot Odenplan med tanke på att det är hans signalement som har gått ut.

Varför uppger han att stämpelklockan gick en minut för sent (23:21) istället för en minut för tidigt? Varför säger han att den sista t-banan mot Mörby gick 23:30 när den gick 23:48 enligt tidtabellen?

De här uppgifterna stämmer inte överens med att han skulle vilja bli tagen på allvar som vittne.
Citera
2021-11-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är halsduken som saknas ja. Det visste jag inte.
Ja och att rocken på bilden från Expressen har ett finare tyg än den ursprungliga tror jag också.
Citera
2021-11-12, 17:31
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
De förhörde personalen på Skandia om hans kläder, så jag tror inte han trodde att det skulle vara möjligt att uppge någonting annat för polisen. Min tolkning är att han initialt trodde att det var en tidsfråga innan han skulle bli avslöjad. Det var därför han återkom hela tiden till "Jag har blivit förväxlad med mördaren".

Är han GM så ligger det ju väldigt nära tillhands att ana att han kommer att bli igenkänd och
att vakterna kommer att både tala om att han gick ut precis innan mordet sker. Att han sedan kommer tillbaka till vakterna och spelar/är totalt chockad är väl också ett bra sätt att placera sig som vittne och inte GM i väktarnas ögon.

Den rädslan kan mycket väl förklara just det faktum att han lever rövare med polis och media.

En sak att grubbla lite på OM det nu är så att SE har pratat med JA och har varit inne på Bohemia, var i ligger rimligheten att han fortfarande är så chockad så att han nästan inte är redig när han kommer tillbaka till Skandia efter 20 min?

Jag trodde först att han gick tillbaka till Skandia för att göra sig av med vapnet, men om jag minns rätt finns det inget stöd i väktarnas vittnesmål om att SE varit inne i huset efter mordet? OM han inte har kunnat använda bakdörren in och ut förstås.

Åkte SE in till Skandia på lördagen, någon som vet?

Är det någon som vet om det finns uppgifter på ett SE var "mytoman" dvs skarvade historier som
är lätt för en normalt tänkande människa att belägga som lögn?

I serien så uppges det ju att han tagit fram visitkort med SE som reklamchef, är detta vederlagt eller endast en dramaturgisk detalj som lagts till?
Citera
2021-11-12, 17:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Omslaget till den första versionen av boken ska vara en bild från polisen: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/wRk101-qTk9jFge-GZahsdwWiydYBC2O27TO9TxPryEfkaZXt3PqqT-5nb3PE2FgoSeyJSOEdmwsRfiK

Den nya versionen är en av Expressens bilder. I intervjun från 1992 med Skydd och säkerhet ska han ha haft exakt samma kläder som på mordplatsen: https://static.cdn-expressen.se/images/ea/52/ea52d28c82df4bbbbe26bfa6d1a2bf48/annan/310@60.jpg

Ja, det är en av bilderna från de foton som togs vid förhöret av SE den 25:e april, 1986.

Det är antagligen den som används i den här fotosamlingen som blir visad för bland annat JA.

(Medan de andra bilderna i den samlingen är från rekonstruktionen i dagsljus.)

JA säger ju att han tror att SE hade keps på sig också, vilket han väl annars har på de flesta bilder?
Citera
2021-11-12, 17:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har han blånekat till detta ?

Visste jag faktiskt inte ..
Jag skrev det till dig tidigare. När SE och RB pratar om utstämplingstiden frågar RB om han pratade med någon på väg ut. "Nej, jag gick direkt ut", svarade SE. Detta tyckte RB var förvånande, eftersom man tydligen brukade prata med väktarna.
Citera
2021-11-12, 17:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja och att rocken på bilden från Expressen har ett finare tyg än den ursprungliga tror jag också.
Hur kan du se det?
Citera
2021-11-12, 17:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hur kan han ha kommit ut försent om han stämplade ut 23:19? Det är två minuter före mordet och det är 60 meter från entrén till tunnelgatan.

Därför att båda väktarna minns ett samtal med SE efter att denne hade stämplat ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in