2021-11-12, 17:05
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är rätt intressant att du säger att det var bara 3år senare som han nämner 23:21...

Jag påstår att han mkt tydligt fick reda på 23:19 men han ogillade den tiden o ville komma överens om 23:20...

Skulle Engström vara oskyldig så köper jag att han enbart ville veta tiden för att vara duktig...

Men jag måste också kunna hitta en förklaring på det om jag misstänker honom som GM...

Jag har gett min förklaring på varför jag tror han gör som han gör som GM..

Är nyfiken på vad din förklaring hade varit om Engström är GM ..!

Köper du min teori eller hade du haft en annan teori då ?
Om han är GM har jag absolut ingen förklaring till att blåneka till samtalet med väktarna och att angeläget be RB att kolla upp utstämplingstiden. Särskilt det förstnämnda, det är omöjligt att förklara om han var GM, och det sistnämnda förstärker saken.

När jag läser hur RB uttrycker sig får jag intrycket att det är RB som föreslagit 23.20, inte SE.
Citera
2021-11-12, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Rätt kläder är alltså det han har på sig på omslaget till Den osannolika mördaren? Eller kan du länka till någon bild?
Omslaget till den första versionen av boken ska vara en bild från polisen: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/wRk101-qTk9jFge-GZahsdwWiydYBC2O27TO9TxPryEfkaZXt3PqqT-5nb3PE2FgoSeyJSOEdmwsRfiK

Den nya versionen är en av Expressens bilder. I intervjun från 1992 med Skydd och säkerhet ska han ha haft exakt samma kläder som på mordplatsen: https://static.cdn-expressen.se/images/ea/52/ea52d28c82df4bbbbe26bfa6d1a2bf48/annan/310@60.jpg
Citera
2021-11-12, 17:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Sitter inte LL, som är chauffören av bilen, i vänster säte och försöker nå fram till polisen? Till höger om honom sitter alltså JA som verkar konversera med två personer: "... håller på och ringer ...", är väl hans röst? Röst 2, som svarar på detta: "de e bra". Röst 3: "Han vart skjuten!"

Det här är alltså 60-80 sekunder efter skotten, med tanke på att det tog LL minst 45 sekunder att nå fram till 90 000. Det är också i det tidsintervallet som JA uppger att han pratade med en person, JÅS, vilken beskrivningen i fotokonfrontationen stämmer in på, samt pratade med ytterligare en person, en 50-årig man i keps. Detta utspelar sig strax innan polisen kommer till platsen, en 3 minuter efter skotten.

LL kanske i det skedet inte hade så mycket koll på höger sida av bilen eller var fokuserad på att ringa?

Synd att ljudupptagningen fick ett avbrott ...

Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Men JA har väl inte sagt att han pratade med SE.

1.
JA säger i tingsrätten, 1989, att han pratar med en 50-årig man i keps:

s. 5:
"JA: Ja, det kom väl fram någon äldre karl, litet mindre ... bastant karl och pratade väl också. Men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks."

s. 8-9:
"L: Kan du ta om det där, hur det var med den här mannen med keps?
JA: Ja, det var en äldre man mellan 50-60 årsåldern. Vad vi diskuterade och pratade om, det har jag svårt att komma ihåg. Det var väl mest vad som skulle göras så att säga.
L: I vilket skede såg du honom, fick kontakt med honom?
JA: Ja, det var väl innan polisen kom. Det hade väl gått säkerligen en tre minuter, någonting sådant där."

2.
3 år tidigare pekar han ut en 50-årig man i keps på bild, som varande på platsen efter skotten:

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad. Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot." (Torde vara det mörka fotot från polishuset, med SE utan keps.)

3.
I ljudklippet (https://www.youtube.com/watch?v=5_iIg3li9TQ) hörs det hur JA i bakgrunden har en ordväxling med två personer, antagligen på höger sida om bilen. En av dessa röster uppges av en barndomsvän till SE vara Skandiamannens röst. Detta är en 60-80 sekunder efter skotten.

Vem vet, kanske hänger de här tre sakerna (1-3) ihop? SE har i så fall hunnit se kroppen, och ungdomarna som utför HLR, uppfatta något som LP har sagt, tittat in i gränden och sett LJ, och sen vänder han sig mot bilarna som nyss har parkerat och kommunicerar med JA?
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-12 kl. 17:18.
Citera
2021-11-12, 17:12
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Han har fotograferats av polisen med de kläderna han hade på mordkvällen. Felet var att polisen använde sig av Expressens bilder istället där han inte hade blivit ombedd att ha samma kläder.

Om han är skyldig har jag svårt att se att han skulle haft på sig kläderna för mordnatten vid polisförhöret när han fotograferades. Om han mördade Palme var han givetvis fullt medveten om att YN sett honom eller?
Citera
2021-11-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den enda som hade sett SE:s ansikte var väl i så fall Nicola F, och det visste nog SE. Och Nicola F hade ju möjligen kunnat känna igen SE när han började visa sig i tidningar och TV. Men på vilket sätt skulle det ha skadat SE? Nicola F:s uppgifter bekräftar ju bara SE:s egen berättelse, dvs. att han gick några sekunder bakom makarna Palme fast på trottoarens ytterkant:
http://www.itdemokrati.nu/36d/mpv102.png

Hur kommer det sig att han inte såg mördaren
Citera
2021-11-12, 17:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Hon säger ju inte att det är fel hon säger att det är osäkert.

Ok. En väktare säger 21 men tar omedelbart tillbaka, förstår inte var hon fick det ifrån. Den andra kvinnliga väktaren säger 20:10 och kopplar till sin ankomst. Så osäker är hon inte.
Citera
2021-11-12, 17:14
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Hur kan han ha kommit ut försent om han stämplade ut 23:19? Det är två minuter före mordet och det är 60 meter från entrén till tunnelgatan.

Uret där kortet drogs visade hela minuter.

23.19.00 = 23.19.00 - 23.19.59.

SE gick därefter genom en dörr och sedan fram till väktarna där han enligt HO pratade ett par minuter.

Sedan travade han ut på Sveavägen och påstår att han hörde ett skott.

Men han såg inget av värde, till sin egen sorg, och avfärdades snabb av spaningsledaren.

SE missde en historisk händelse med en hårsmån och det blev hans livs tragedi.
Citera
2021-11-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om han är GM har jag absolut ingen förklaring till att blåneka till samtalet med väktarna och att angeläget be RB att kolla upp utstämplingstiden. Särskilt det förstnämnda, det är omöjligt att förklara om han var GM, och det sistnämnda förstärker saken.

När jag läser hur RB uttrycker sig får jag intrycket att det är RB som föreslagit 23.20, inte SE.

Så om Engström är GM så har du eg ingen teori alls o ingen aning på varför han agerar som han gjorde på morgonen?

Okej...

Kanske är det så att om man tror på Engström som GM så är man helt enkelt tvungen att försöka ge förklaringar på allt han gjorde o inte gjorde...

Tror eg att det är det som krävs också...

Sen är det ju såhär enkelt :

Om man ska förklara alla småsaker som en GM gör o inte gör så blir ju en del saker kanske inte otroligt logiska alltid...

Förstår du vad jag menar ?
Citera
2021-11-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Om han är skyldig har jag svårt att se att han skulle haft på sig kläderna för mordnatten vid polisförhöret när han fotograferades. Om han mördade Palme var han givetvis fullt medveten om att YN sett honom eller?
De förhörde personalen på Skandia om hans kläder, så jag tror inte han trodde att det skulle vara möjligt att uppge någonting annat för polisen. Min tolkning är att han initialt trodde att det var en tidsfråga innan han skulle bli avslöjad. Det var därför han återkom hela tiden till "Jag har blivit förväxlad med mördaren".
Citera
2021-11-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Uret där kortet drogs visade hela minuter.

23.19.00 = 23.19.00 - 23.19.59.

SE gick därefter genom en dörr och sedan fram till väktarna där han enligt HO pratade ett par minuter.

Sedan travade han ut på Sveavägen och påstår att han hörde ett skott.

Men han såg inget av värde, till sin egen sorg, och avfärdades snabb av spaningsledaren.

SE missde en historisk händelse med en hårsmån och det blev hans livs tragedi.

Innan denna tragiska händelse i hans liv så var Engströms liv otroligt bra med mkt kärlek

Sen så dog Palme o SE missade det o hela hans liv rasade som ett korthus
Citera
2021-11-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Du syftar på vad den gode Stig påstod sig ha sett, i omedelbar anslutning till påskjutningen??
Med start den 1mars ägnade sig SE enbart åt att babbbla om mordet.
Hans livs största tragedi var nog att han kom ut liite väl sent ur Skandiahuset, därför missade han Chansen att montera ner landets statsminister. MÖRDAREN hann före!
Därefter ägnade han 14 år , åt att skapa förvirring betr. vad som utspelade sig vid MOP.

Skall det verkligen vara fortsatt tillåtet, att utan några bevis utmåla SE som den sannolike GM?
Endast därför att karln babblade alldeles för mycket!

Nu var det så att ingen han före honom då det var SE som mördade Palme
Citera
2021-11-12, 17:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så om Engström är GM så har du eg ingen teori alls o ingen aning på varför han agerar som han gjorde på morgonen?

Okej...

Kanske är det så att om man tror på Engström som GM så är man helt enkelt tvungen att försöka ge förklaringar på allt han gjorde o inte gjorde...

Tror eg att det är det som krävs också...

Sen är det ju såhär enkelt :

Om man ska förklara alla småsaker som en GM gör o inte gör så blir ju en del saker kanske inte otroligt logiska alltid...

Förstår du vad jag menar ?
Att blåneka till ett samtal med väktarna, som skulle kunna ge honom alibi, är omöjligt att förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in