Citat:
I och med deltavariantens intåg så behövs en högre vaccineringsgrad, tveksamt om vi kommer dit. FHM vill gärna skryta med att vi har hög vaccinationsgrad och visar alltid upp siffran vaccinerade över 12 år, 81,5%. Men tittar man på befolkningen som helhet så ser det inte så lysande ut vad gäller vaccinationsgraden, 67,2%, med det sagt säger jag inte att vi ska vaccinera barnen.
Det enda som verkar ha effekt är naturlig immunitet, det ser bra ut för Sverige nu. Men det kan ändras, vi kanske får en våg till.
Men du bekräftade vad jag skrev, vaccinen har inte påverkat smittspridning. Vilken mutation det handlar om är irrelevant, vaccinen funkade inte på Gamma heller.
Bred naturlig immunitet är enda vägen ut, naturligt immuna har 99% skydd och det finns inte ett enda dokumenterat fall där någon fått återinfektion och sedan smittat någon annan. Därför har jag hela tiden sett det som positivt med den massiva smittspridning vi haft i Sverige, varje smittad är ytterligare en som inte kan bli sjuk eller smitta någon annan. Det tar stopp efter infektion, och det håller i sig. Däremot vaccinerade har ett övergående svagt skydd som innebär att de kommer bli smittade, fast senare. Det betyder att vaccinen förlänger pandemin. Utan restriktioner och vaccin så hade detta varit över nu, till ett pris givetvis.
Om det visar sig att vaccinen och viruset ger original antigenic sin, så kan inte vaccinerade få stark naturlig immunitet. Då kommer detta bli en ”pandemic of the vaccinated” som aldrig tar slut. De enda som då inte kan bli immuna på riktigt är de som vaccinerats med mRNA. Kanske är därför som Pfizer kommer med sin proteashämmare nu.
An individual’s first exposure to influenza virus biases their responses to subsequent exposures and vaccinations — a phenomenon called original antigenic sin — and researchers want to know if this occurs with SARS-CoV-2.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02795-x