• 1
  • 2
2021-11-11, 22:26
Medlem
Hej

Jag kritade nyss på en ny tillsvidareanställning på ett nytt företag.
Jag har inte sagt upp mig på nuvarande arbete än eftersom uppsägningstiden är så kort, att jag kommer stå utan jobb innan jag börjar på det nya. Därför väntar jag en månad med att säga upp mig så att jag "tajmar" det med nya jobbet så jag jobbar hela tiden, kanske 32-33 dagar innan.

Är det lagligt från min sida?

Fråga 2: Jag har 1 månads uppsägningstid. Jobbar på en konsultfirma och dom sa "du har en månads uppsägningstid. Sen får det gärna fungera för dom du sitter hos också"

Wtf är det för bullshit, "fungerar för dom". Har jag en månad så har jag.

Borde vara GRÖNT för mig att säga upp mig ca 32-33 dagar innan min nya anställning?
Citera
2021-11-11, 22:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför ska du vänta med att säga upp dig?
Citera
2021-11-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Jag har inte sagt upp mig på nuvarande arbete än eftersom uppsägningstiden är så kort, att jag kommer stå utan jobb innan jag börjar på det nya. Därför väntar jag en månad med att säga upp mig så att jag "tajmar" det med nya jobbet så jag jobbar hela tiden, kanske 32-33 dagar innan.

Fråga 2: Jag har 1 månads uppsägningstid. Jobbar på en konsultfirma och dom sa "du har en månads uppsägningstid. Sen får det gärna fungera för dom du sitter hos också"

Borde vara GRÖNT för mig att säga upp mig ca 32-33 dagar innan min nya anställning?
Ja, det är säkert lagligt. Det kan vara skönt också att ta en paus mellan jobben, en extra semester. Fundera på det.
Citera
2021-11-11, 22:52
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Hej

Varför skulle det vara olagligt att säga upp sig över huvud taget?
Citera
2021-11-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Varför ska du vänta med att säga upp dig?

Säger jag upp mig nu blir jag ju utan en månadslön
har råd med det men varför slösa pengar

har ett ostressigt jobb
Citera
2021-11-12, 00:41
Medlem
HarryManbacks avatar
Det är såklart lagligt att själv välja tidpunkt för uppsägning.
Citera
2021-11-12, 10:25
Bannlyst
När jag arbetade för länge sen på ett it-konsult företag så stod det 14 dagar eller 1 månads uppsägningstid men jag var tvungen att stanna uppdragstiden ut.
Så om jag hade sagt upp mig idag så hade sista dagen blivit 26 november men om avtalet mellan företaget och kunden sträck sig till 31 december så hade jag behövt stanna till 31 december. I alla fall på pappret. Sen om de verkligen hade tvingat kvar mig till 31 december är en annan historia.
Citera
2021-11-12, 14:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Säger jag upp mig nu blir jag ju utan en månadslön
har råd med det men varför slösa pengar

har ett ostressigt jobb
Du verkar inte förstå att uppsägningstiden är den minsta tiden mellan uppsägning och när du slutar. Du kan säga upp dig ett år i förväg om du vill, du sätter det datum du vill sluta. På så sätt har arbetsgivaren större möjlighet att hitta en ersättare för dig.
Citera
2021-11-12, 14:58
Medlem
Givetvis skriver man på först och säger upp sig sedan. Allt för att skydda sig själv. Men uppsägningstiden är också den kortaste tiden mellan uppsägning och avslut av tjänst, inte en tid skriven i sten. Jag har fått lämna både tidigare och senare beroende på vad som passat bäst för nuvarande och kommande arbetsgivare samt mig själv.
Citera
2021-11-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Givetvis skriver man på först och säger upp sig sedan. Allt för att skydda sig själv. Men uppsägningstiden är också den kortaste tiden mellan uppsägning och avslut av tjänst, inte en tid skriven i sten. Jag har fått lämna både tidigare och senare beroende på vad som passat bäst för nuvarande och kommande arbetsgivare samt mig själv.

Precis, när man förhandlar med den nya rbetsgivarrn kommer man överens om ett lämpligt startdatum baserat på uppsägningstidrn man har med nuvarande arbersgivare och sen skriver man på och sist säger man upp sig från nuvarande.
Citera
2021-11-13, 22:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Ja, man får säga upp sig när man vill så givetvis är det lagligt.

Citat:

Det de syftar på är att man ska hålla en god relation även om man slutar, om du rumlar in och står på dig att du ska dra blir ju intrycket av dig inte särskilt god, och man vet aldrig när man behöver en bra kontakt i arbetslivet.
Citera
2021-11-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, man får säga upp sig när man vill så givetvis är det lagligt.

Det de syftar på är att man ska hålla en god relation även om man slutar, om du rumlar in och står på dig att du ska dra blir ju intrycket av dig inte särskilt god, och man vet aldrig när man behöver en bra kontakt i arbetslivet.

Det är sant, därför borde jag meddela mitt företag där jag har uppdraget i förtid.
Däremot måste jag stå på mig eftersom jag skrivit kontrakt.

har landat ett grymt jobb och det är självklart att dom kan dra åt helvete om dom försöker stoppa mig från det.

Galet system imo, har jag en månads uppsägningstid så har jag
Jag kommer lämna på en god not, såvida dom inte försöker stoppa mig. Jag kommer helt enkelt inte dyka upp om dom vill hålla kvar mig längre än så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in