2021-11-12, 00:26
Medlem
Crapmagics avatar
Jag flashade min bedrövlige Cubot 7 Note telefon

Jag tvangs även använda mig av https://www.imobie.com/android-system-recovery/how-to-use-android-recovery-mode.htm
och genomgick Feature 5. Wipe data/factory reset Feature 6. Wipe cache partition

Jag installerade om telefonen och noterar felmeddelandet vid uppstart "SD-kort (sandisk stöds inte)"
sandisc+ultra+32+GB
Dödade just Android Recovery Modes wipe-data det isittande SD-kortet också?
Citera
2021-11-12, 13:37
Medlem
Crapmagics avatar
Bump
Citera
2021-11-12, 13:40
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jag flashade min bedrövlige Cubot 7 Note telefon

Jag tvangs även använda mig av https://www.imobie.com/android-system-recovery/how-to-use-android-recovery-mode.htm
och genomgick Feature 5. Wipe data/factory reset Feature 6. Wipe cache partition

Jag installerade om telefonen och noterar felmeddelandet vid uppstart "SD-kort (sandisk stöds inte)"
sandisc+ultra+32+GB
Dödade just Android Recovery Modes wipe-data det isittande SD-kortet också?

Varför inte prova med ett annat SD-kort, alternativt SD-kortet i en annan mobil? (Eller PC)
Då har du svaret.
Citera
2021-11-12, 13:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Bump
Är minneskortet formaterat som delat internt lagringsutrymme eller flyttbart media?
Det kan hända att du kommer åt innehållet om du har möjlighet att ta in kortet i en dator via adapter.
Citera
2021-11-12, 14:14
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Varför inte prova med ett annat SD-kort, alternativt SD-kortet i en annan mobil? (Eller PC)
Då har du svaret.
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Är minneskortet formaterat som delat internt lagringsutrymme eller flyttbart media?
Det kan hända att du kommer åt innehållet om du har möjlighet att ta in kortet i en dator via adapter.

Inga av mina två SD-kort kan läsas längre i Cubot efter att jag flashade den. Mitt backup-SD kort funkar däremot! i min Lenovo backup-telefon samt i en SD-kortläsare i datorn. SÅ man kan inte friskriva Cubot helt

Dock det primära SD-kortet som slutade funka i samband med flash/cache clean av Cubot telefonen går däremot inte att läsa av i en SD-kort läsare, därav min misstanke om att det kortet också har blivit wipat, misstankarna blir inte mindre när man ser hur diskhanteraren ser på kortet..den ser med ögonen i kors https://swedroid.se/forum/attachments/idiot-jpg.125443/ enda
När man högerklickar på volymen i datorhantering erbjuds ett enda alternativ "ta bort volym"

Jag följer just nu denna guide, och allt som återstår tycks vara att testa "SD card recovery software."
https://www.stellarinfo.com/article/sd-memory-card-wont-read-error-on-computer-and-phone.php

Men jag vill fortfarande veta vad som har hänt
Det kan väl inte vara meningen att Wipe cache partition inbegriper SD-kortet? bara för att det råkar vara i?
Citera
2021-11-12, 14:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Men jag vill fortfarande veta vad som har hänt
Det kan väl inte vara meningen att Wipe cache partition inbegriper SD-kortet? bara för att det råkar vara i?
Om kortet var formaterat som delat minne så var det anpassat för din Cubot och fungerar därför inte längre när kortet inte kan läsas från en anpassad enhet, kan vara samma sak även om du bara formaterade i mobilen som flyttbar.
Det kan också ha betydelse vad för slags minne du hade och klass t.ex gamla microSD, SDHC, SDXC, klass 4 eller 10 m.m. ...vissa av mina minneskort kan strula mer som var billigare med lägre klass och äldre modell.
Citera
2021-11-12, 15:43
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Den verkar vara ingendera.

I Cubot så följs meddelandet "SD-kort (sandisk stöds inte)" av 2 alternativ, där jag kan välja antingen "Använd för mer mobil lagring" samt "Använd för bärbar lagring"

(Formaterad som bärbar lagring kan den knappast varit med tanke på att jag har kunnat
öppna enheten i MTP-USB mode på datorn, eller vad tror du?)

Vilket av dom två inställnings-alternativen jag än väljer så står det att kortet kommer måste formateras innan, & detta är det onormala att det inte finns något rätt eller fel i förhållande till deafult (det ska formateras oavsett) gör att jag tror att det inte handlar om det du skriver här
Citat:
Om kortet var formaterat som delat minne så var det anpassat för din Cubot och fungerar därför inte längre när kortet inte kan läsas från en anpassad enhet, kan vara samma sak även om du bara formaterade i mobilen som flyttbar.
Hur omställer jag Cubot till att inte längre vara fel-anpassad? då?, eftersom jag nyss formaterat enheten borde den vara deafult snarare än anpassad? därför tror jag inte att någonting vitalt har kunnat ändras från förra gången?.

Det andra onormala är att SD-kortet i Windows 7 beter sig som om det inte finns någon data alls på kortet, i en micro-SD-adapter bör kortet vara neutralt avläsningsbart, eller hur?
Det skulle isåfall vara att skälet till att datorn inte känner av kortet vore att ett SDHC kort https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/minneskort/sandisk-microsdhc-ultra-32gb-98mbs/248665.8916/
krävde en speciell SDHC-Micro SD adapter, men så är det väl inte?

Citat:
Det kan också ha betydelse vad för slags minne du hade och klass t.ex gamla microSD, SDHC, SDXC, klass 4 eller 10 m.m. ...vissa av mina minneskort kan strula mer som var billigare med lägre klass och äldre modell.
Senast redigerad av Crapmagic 2021-11-12 kl. 15:54.
Citera
2021-11-12, 16:06
Medlem
Crapmagics avatar
Det är väl antagligen det här som jag lyckats med
https://www.quora.com/Can-I-reset-my-phone-with-an-SD-card-inserted-in-it-without-losing-any-data-on-the-SD-card
Citat:
If the SD card is set as “portable storage” and you are on stock yes a factory reset from settings will not format the card but if it is set as adopted storage it will be treated as internal memory and be wiped.
Frågan är om ett SD-card recovery program kan återskapa någor som är wiped?
Jag funderar på att sluta med datorer & data eftersom det alltid kommer sådana här nya oväntade slag i ansiktet med dataförlust som följd av att man försökt problemlösa
Senast redigerad av Crapmagic 2021-11-12 kl. 16:25.
Citera
2021-11-12, 17:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det andra onormala är att SD-kortet i Windows 7 beter sig som om det inte finns någon data alls på kortet, i en micro-SD-adapter bör kortet vara neutralt avläsningsbart, eller hur?
Det skulle isåfall vara att skälet till att datorn inte känner av kortet vore att ett SDHC kort https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/minneskort/sandisk-microsdhc-ultra-32gb-98mbs/248665.8916/
krävde en speciell SDHC-Micro SD adapter, men så är det väl inte?
Om SD har blivit anpassat till hur din Cubot varit tidigare med filer som blivit integrerade så kan inte kortet läsas på annat sätt, har själv haft minneskort som bara kan avläsas i en viss mobil men när jag tar in med diverse adaptrar i Windows 10 Pro så kommer man inte åt innehållet.
Med det sagt så är jag ingen expert på området, kolla om det finns guider på Youtube om du inte gjort det.
Citera
2021-11-12, 18:46
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Om SD har blivit anpassat till hur din Cubot varit tidigare med filer som blivit integrerade så kan inte kortet läsas på annat sätt, har själv haft minneskort som bara kan avläsas i en viss mobil men när jag tar in med diverse adaptrar i Windows 10 Pro så kommer man inte åt innehållet.
Med det sagt så är jag ingen expert på området, kolla om det finns guider på Youtube om du inte gjort det.
Okay, tack för hjälpen som vanligt, slutsatsen blir att man måste hela tiden gör backup på SD-kortet till datorn
Citera
2021-11-13, 21:45
Medlem
Crapmagics avatar
Det här var imponerande & värt pengarna från free-trial till retail,
432 kb hittade Disc Drill på mitt SD-kort https://www.cleverfiles.com/howto/best-sd-recovery-software.html
Kan jag ge upp eller ska jag pröva flera freewares tro?
Citera
2021-11-23, 18:22
Medlem
Crapmagics avatar
Repetition

Det här är värdelöst, hur kan det komma sig att just jag ska få "lost partition" status som det inte går att hitta nått på utöver shockwave-filer på 16 gb! (det fanns inga sådana filer ens) när dessa software t.o.m tycker att man ska betala för don https://www.cleverfiles.com/howto/best-sd-recovery-software.html

Det enda som återstår är väl att formatera om den här skiten? om inte någon annan
har något att tillägga?
Senast redigerad av Crapmagic 2021-11-23 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in