Citat:
Ursprungligen postat av
DerRoteBaron
Jag kan hålla med om det fetstilta. För frågan om självförsvar anser jag dock det vara irrelevant varför Rittenhouse befann sig på platsen. Då Rittenhouse sköt Rosenbaum, Huber och Grosskreutz var det inte för att försvara egendom, det var för att skydda sitt eget liv. Rittenhouse vänder sig om en gång och riktar vapnet mot Rosenbaum som för ett kort ögonblick saknar ner och kastar upp sina händer, Rittenhouse skjuter inte utan vänder sig om igen och fortsätter röra sig bort från Rosenbaum. Rosembaum väljer att återuppta jakten och det är först när Rosenbaum är alldeles intill Rittenhouse och som jag förstått det försöker ta vapnet som Rittenhouse skjuter. Huber blir skjuten efter att han attackerat Rittenhouse. Grosskreutz blir inte skjuten då han stannar upp och kastar upp sina händer, det är först efter när han riktar sitt vapen mot Rittenhouses huvud som det händer.
Rättegången handlar inte om huruvida Rittenhouse är ett helgon eller en hjälte. Den handlar om huruvida han agerat i självförsvar eller ej och på den punkten anser jag att han definitivt agerade i självförsvar.
Det är sant, rent tekniskt sett är det säkert korrekt men det är tragiskt att det händer från hela början. Att en peddo försvann är ju det enda bra som kom ur situationen.
Det är synd bara hur det blir lag mot lag, sida mot sida, helt i onödan..
Han borde inte varit där, och självklart inte idiotierna som förstörde heller, men det är ju lätt att säga härifrån..
Personligen tror jag inte att människor under 20 år borde hantera en AR speciellt inte i den situationen han var i, det var som gjort för att det skulle gå åt helvete.
En 17-årings hjärna är inte färdigutvecklad och borde inte var i kontroll över en mördarmaskin, det är ju perverst.
Än en gång - ja när han väl började skjuta så var det ju självförsvar, men det jag menar är att han placerade sig själv på platsen/i situationen.