2021-11-11, 23:13
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Är han snurrig som i att han inte vet vad han gör, eller är han snurrig för att han håller på och medvetet obstruerar och är en tjurig gubbe?
Han kan bara inte förlika sig med att ful-Ebba snurrat upp honom. Han kommer att gräma sig ända in i graven. Så enkelt är det och Ebba har inga som helst problem med det.
2021-11-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Katrin uttalade sig väl i stil med att man som advokat inte ska uttala sig om förlikningsprocessen?

Men ja, det ligger säkert någon sanning i erbjudandet. Men intressant är att veta när i processen kom det budet? Hade Esbjörn, innan smutskastningen i media hände, personligen kommit med en önskan om att backa och ta alla Ebbas kostnader, så tror jag att hon hade tagit det. Men efter den kampanj Esbjörnsidan fört och de konsekvenser det fört med sig för henne som person, som partiledare och för partiet, så handlade det nog inte längre om pengar, utan om att visa att hon gjort rätt.

Hade Esbjörn sent i processen kommit med ett erbjudande att täcka Ebbas kostnader och offentligt be om ursäkt och tagit skulden för vad de ställt till med, så hade hon nog också backat.

Att godta ett monetärt bud från Esbjörn och bli av med fastigheten, hade fått ännu fler att tro att Esbjörn hade rätt och Ebba hade fel och därmed bidragit till mer skada för Ebba. Så varför ta det?
Jag har skrivit det förr till dig och jag skriver det igen, jag tror att Esbjörn varit lika mycket offer under Ebba Buschs övertalningskampanj som efterkommande påverkan från tanterna i området och ombudet. Jag tror att Esbjörn bara velat gå o gömma sig och trott att allt skulle lösa sig då samtidig som andra för kampanj i hans ärende och namn. Jag har svårt att tro att Esbjörn sitter och läser på Flashback eller annan internet utan det lär vara papperstidning och främst andra som berättar för honom. Stämmer hälften av det som Esbjörn påstår i sin överklagan så är det ju anmärkningsvärt och det skulle kunna bli ett brottsmål men i just det ser jag inte Ebba Busch som den huvudmisstänkte.
2021-11-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack. Nu bakom betalmur, dock. Stod det något om varifrån Brännström fått dessa märkliga uppgifter?

Jag skriver märkliga eftersom Esbjörn inte framstår som den personlighetstyp som skulle svälja förtreten och köpa tillbaka sitt ruckel med en förlust av 1,5 miljoner plus advokatkostnader. Har han överhuvud taget dessa pengar? Hade någon annan lovat att i så fall ersätta honom?

Om det finns någon substans bakom Brännströms påstående lutar jag snarare åt att detta var ytterligare en fint för att skjuta upp huvudförhandlingen och dra ut på affären in i valrörelsen.
Det är det ju ingen som vet, men Ebba Buschs team har ju inte dementerat det i varje fall.
Kan mycket väl ha varit så men jag tycker att det är för mycket konstigheter rent generellt i den här affären, för många söker en logik men jag anser utifrån det som framkommit att det inte finns någon som helst logik i den, i stort sätt allt från Ebba Buschs övertalningskampanj och affär fram till alla resor med domstolen och förlikning, överklagan, allt är väldigt ologiskt och icke normalt.
2021-11-11, 23:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Det är det ju ingen som vet, men Ebba Buschs team har ju inte dementerat det i varje fall.
Kan mycket väl ha varit så men jag tycker att det är för mycket konstigheter rent generellt i den här affären, för många söker en logik men jag anser utifrån det som framkommit att det inte finns någon som helst logik i den, i stort sätt allt från Ebba Buschs övertalningskampanj och affär fram till alla resor med domstolen och förlikning, överklagan, allt är väldigt ologiskt och icke normalt.

Jag håller med om att det är extremt mycket konstigheter i den här affären, vilket får mig att misstänka att det finns politiska intressen som drar i trådarna.
2021-11-11, 23:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Problemet med Esbjörn är ju att han har bytt inställning till det han under denna historia skrivit på lika ofta som jag byter kalsonger.

Ska en domstol verkligen hela tiden ifrågasätt vartenda papper som konstant kommer in?
"Är du säker på det här den här gången"
"Vi ser att du skrivit under, menar du verkligen det som du skrivit på"

Då skulle domstolarna aldrig komma framåt i ett enda mål, eller så skulle det ta ohemult lång tid med vartenda case.

Och OM Esbjörn anser att hans advokater lurat honom, varför har ingen anmälan inkommit till advokatsamfunder? Kan inte tänka mig att det är tillåtet för en advokat att lura sina klienter.

I vanliga fall ska domstolen naturligtvis kunna lita på att ombuden gör som klienten vill, men det här är inget vanligt fall. Esbjörn har skrivit till domstolen och påstått att ombuden inte gett honom den hjälp som han behövt och betalat för. Då är det korkat att fråga ombudet om Esbjörn menar allvar och nöja sig med ett nekande svar.

Självfallet kan Esbjörn både anmäla och stämma sina före detta advokater om han vill. Rättshaverister brukar göra så. Men frågan vi diskuterar är om det var rätt av tingsrätten att strunta i Esbjörns skrivelse och gå vidare med stadfästelsen av förlikningen, och om ombuden fortfarande kunde företräda honom i ärendet och driva igenom detta mot hans vilja.
2021-11-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med om att det är extremt mycket konstigheter i den här affären, vilket får mig att misstänka att det finns politiska intressen som drar i trådarna.
Har svårt att se det men värre saker har ju hänt.
Men om du tar det från början.
Ebba Busch kontaktar någon gemensam vän för att få kontakt med Esbjörn för att titta på huset.
Ebba Busch påbörjar en övertalningskampanj där hon kommer till Esbjörn med kaffe och bullar, sitter i huset och pratar om det, minnen och allt.
Efter några träffar börjar Ebba Busch prata med Esbjörn om vad man kan göra med huset för att återställa det i sin forna glans.
Ebba Busch börjar prata om att bo där i huset med barn, Esbjörn kan komma förbi när han vill för att äta och umgås och se barn som leker i ett levande hus igen.
Ebba Busch frågar om hon inte ska se över om det går att fixa till lite på huset.
Ebba Busch säger att hon kan kolla upp vad huset är värt och kontaktar två mäklare.
Ebba Busch säger att hon kan kolla upp var hur illa skick det är på huset och kontaktar en besiktningsman.
Ebba Busch förklarar för Esbjörn att huset bara är värt drygt 2,4 miljoner något han inte tror på.
Ebba Busch återkommer senare och säger att 3,9 är mer rättvist men då har jag dragit av 300 tusen kronor för att återställa trädgården.
Ebba Busch kontaktar själv en mäklare och tar fram ett köpeavtal och berättar att om han skriver under så ska hon se till att huset blir fixat och att han får hänga där som han vill.
Märkligt är det nog.

Notera att Esbjörn inte gjorde en enda aktiv sak för att sälja utöver att skriva på pappret hon stack in under näsan på han. Inte en enda aktiv sak! Inte ens ett samtal med sin bank! Total passivitet!!
2021-11-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Att som köpare skriva ett kontrakt som man kan använda för att tvinga en säljare att senare (på tillträdesdagen) sälja en fastighet trots att han inte vill göra det, det visar klart och tydligt att man inte bryr sig om att säljaren ska bli nöjd med affären, man bryr sig bara om att man själv ska bli nöjd. Ett sådant kontrakt är alltså väldigt dåligt för både köparen och säljaren att skriva.
Du måste drivs med oss? Hur tror de det går till när man köper och säljer bostäder egentligen? Självklart skriver man bindande kontrakt FÖRE tillträdesdagen, så går alla fastighetsaffärer till. Både köpare och säljare vill naturligtvis göra upp affären i god tid innan tillträde, hur skulle det annars gå att göra bostadsaffärer överhuvudtaget om du inte vet förrän på tillträdesdagen om det verkligen blir en affär???

Edit: du har ju uppenbarligen aldrig köpt en bostad själv, men du har kanske hyrt? Då har du först tecknat ett avtal, och sedan på ett senare datum flyttat in, eller hur? Skulle du tycka att det var OK om hyresvärden när du kommer med ditt flyttlass då plötsligt har ändrat sig?
Senast redigerad av apa123456 2021-11-11 kl. 23:38.
2021-11-11, 23:41
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
På vilket sätt skulle det gjort en skillnad menar du?

Skulle mäklaren sett till att priset blev ett annat än det som säljare och köpare kommit överens om? Denne skulle då inte accepterat det utan själv justerat till rätt pris?

Invändning mot avtal kan man göra om de är upprättade av advokater, mäklare eller vad som.

Att stoppa innan kanske varit möjligt, men när väl första avtalet var skrivet blir det komplicerat med vem som gör vad i vilket läge och vad det innebär i ansvar. Säger man då att det är väl bara att komma överens så är saken löst blir ju det komiskt när man säger att man inte borde ingått en förlikning! vilket ju just är en överenskommelse. Den överklagades och risken är väl stor att även en överenskommelse om återgång av köpet överklagats med krav på att handpenningen skulle kvarstå hos säljaren eller något.

Det rätta i läget hade antagligen varit för EB att framstå som hård och driva det till rättegång i första läget så hade man fått utreda där vad som gäller och med det som grund hade hon SEDAN kunnat visa sig vara den större och erbjuda något extra.

Du är lika dum som resten av Ebbaklanen.
Givetvis kan väl priset trissas upp om det blir fler intressenter än en om en fastighet!
Dessutom med detta läge knappa milen från Uppsala invid en sjö, givetvis hade inte Ebba blivit ensam om att vilja komma över denna fastighet.
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2021-11-11 kl. 23:48.
2021-11-11, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Du måste drivs med oss? Hur tror de det går till när man köper och säljer bostäder egentligen? Självklart skriver man bindande kontrakt FÖRE tillträdesdagen, så går alla fastighetsaffärer till. Både köpare och säljare vill naturligtvis göra upp affären i god tid innan tillträde, hur skulle det annars gå att göra bostadsaffärer överhuvudtaget om du inte vet förrän på tillträdesdagen om det verkligen blir en affär???

Då kan jag fråga: Hur ska man kunna skriva kontrakt om man inte vet förrän på kontraktskrivningsdagen om det verkligen blir något kontrakt?

Man kan strunta i kontraktskrivning innan tillträdesdagen och istället göra allt juridiskt på tillträdesdagen. Varför skulle det inte gå att göra så?
2021-11-11, 23:45
Medlem
Passepartouts avatar
Kan Ebba, i det läge som uppkommit, yrka på att hon vill häva köpet och att Esbjörn betalar henne för alla utlägg hon gjort i denna affär? Kan det bli en Lex Ebba?

Edit: Om säljaren trilskas så till den milda grad ..
Senast redigerad av Passepartout 2021-11-11 kl. 23:48.
2021-11-11, 23:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Sanningen är att det inte framgår att han skulle vara missnöjd med förlikningen. Han känner sig orättvist behandlad, en granne har ljugit och han har inte fått den hjälp av sina advokater som han önskade. Förlikningen nämns inte alls.

Att Esbjörn inte var nöjd med förlikningen är uppenbart även om han inte uttrycklingen skriver att han vill stoppa stadfästelsen. Han skriver ju:

Jag fick enbart avtalet med Ebba uppläst för mig och både advokaten och en till sa att jag var tvungen att skriva på och godkänna.

När en lekman skriver till en domstol och klagar över en pågående process och sina egna ombud bör domstolen försöka klarlägga vad han egentligen vill, särskilt om det finns oklara formuleringar.
2021-11-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Då kan jag fråga: Hur ska man kunna skriva kontrakt om man inte vet förrän på kontraktskrivningsdagen om det verkligen blir något kontrakt?

Man kan strunta i kontraktskrivning innan tillträdesdagen och istället göra allt juridiskt på tillträdesdagen. Varför skulle det inte gå att göra så?
Ja, varför gör ingen någonsin så? Vad tror du? Är att köpa en bostad ungefär som att köpa en liter mjölk, något man gör i förbifarten på väg till hämtning på förskolan?

Bara en sådan sak som att det tar åtminstone flera dagar (ofta betydligt mer) att ordna det rent praktiska med betalning, exempelvis. Utan ett påskrivet köpeavtal kan du inte få ett bolån. Sedan kanske säljaren kan behöva ett par dagar på sig att flytta ut, tror du inte det? Med mera, med mera…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in