Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-11, 15:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Spekulation kring Palmeutredningens presskonferens den 10 juni 2020.

Hade KP målat in sig i ett hörn när han lovade en lösning på mop några månader innan presskonferensen?

Blev KP tvungen att ta till en nödlösning med SE som gm?

KP hade ju kontakt med regeringen innan PK 10 juni, blev han förhindrad att berätta vad man kommit fram till?

Det känns väl som det enda rimliga. Inte ens KP trodde ju på det han sa och det påpekade han också i direktsändning.

Står det inte i Lampers bok att NFC redan "nollat" vapenhandlarens vapen i februari 2020 då TP gick ut med att han skulle "lämna beslut i åtalsfrågan"?

Då kan ju andra spår, Sydafrika till exempel, vara intressanta!
Citera
2021-11-11, 17:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Hade KP målat in sig i ett hörn när han lovade en lösning på mop några månader innan presskonferensen?

KP hade ju kontakt med regeringen innan PK 10 juni, blev han förhindrad att berätta vad man kommit fram till?

Jag tror KP var hemmablind. Han förstod inte hur svagt hans case var. Jag tror att det blev en kalldusch när han började delge till folk och han märkte att det inte var övertygande på minsta sätt.

Han hade palmemordssjukan, kunde inte se klart. Det är väl enda förklaringen.

En sak är säker - KP skämde ut sig. Och själva presentationen, världen kollade, varför slänga ihop ett hafsverk? Pinsamt låg kvalité
Citera
2021-11-11, 18:53
Medlem
Precis sett Netflixfilmen om Skandiamannen. Det jag undrar över är varför SE, enligt filmen använder den mindre, eller kortare revolvern som mordvapen ist för 357 Magnum med lång pipa. De pratar ju bara, eller visar upp 357 magnum med lång pipa i princip som mordvapen, i media och tidningar. Trodde att det var uteslutet att det handlade om den mindre roevolvern som mordvapen.
Antar att det är Thomas Pettersson som anser detta? Han har ju skrivit boken.
Nu är det ju dock inte säkert att han är mördaren. Finns inget konkret på honom.
Senast redigerad av Intodebauchery 2021-11-11 kl. 18:56.
Citera
2021-11-11, 19:36
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Desinformationen i anslutning till MOP är en vinkel som är nästan lika intressant som MOP i sig självt. Av de stora elefanterna är Stasi/KGB bekräftade på ett tidigt stadium. .
Var kan man läsa mer om KGB:s desinformation rörande MOP?
Har tidigare läst en del om sovjetisk desinformation när det gäller mordet på JFK.

Är det förresten någon som vet vad "International Foundation for Contemporary Studies", för vilken Anders Larsson skrev sin ofta omnämnda "analys" rörande mordet, var för något?
Var det en tidskrift, en organisation? Jag har aldrig sett någon som kommenterar vad det var för en Foundation, är det någon som vet? Publicerades något annat där? Av vilka? Vilka låg bakom?

Och det någon som har Larssons artikel tillgänglig?
Citera
2021-11-11, 21:50
Medlem
Edit

Skriver ytterst sällan här, men har följt detta noga och läst det mesta som kan läsas under många år.
Fråga: Har några gånger sett uppgiften om att en Amerikan eller Syd-Afrikan ( A. White har t.ex föreslagits) skall ha blivit sedd i Säpos lokaler mordkvällen. Är det klarlagt vem detta skulle vara? Rose kanske? Eller ren desinfo?

För övrigt tycker jag att tråden har en vettig kurs mot WT/säk/span/SB och liknande. Man behöver inte vara en speciellt skicklig analytiker för att inse vilket avsnitt som behöver belysas.
Senast redigerad av asromacalcio 2021-11-11 kl. 21:56. Anledning: Edit
Citera
2021-11-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intodebauchery
Precis sett Netflixfilmen om Skandiamannen. Det jag undrar över är varför SE, enligt filmen använder den mindre, eller kortare revolvern som mordvapen ist för 357 Magnum med lång pipa. De pratar ju bara, eller visar upp 357 magnum med lång pipa i princip som mordvapen, i media och tidningar. Trodde att det var uteslutet att det handlade om den mindre roevolvern som mordvapen.
Nu är det ju dock inte säkert att han är mördaren. Finns inget konkret på honom.

Har inte sett serien men en revolver med sextumspipa hade inte fått plats i handledsväskan, vilket är lite besvärligt för de som hävdar att SE hade revolvern i den.
Citera
2021-11-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Var kan man läsa mer om KGB:s desinformation rörande MOP?
Har tidigare läst en del om sovjetisk desinformation när det gäller mordet på JFK.

Är det förresten någon som vet vad "International Foundation for Contemporary Studies", för vilken Anders Larsson skrev sin ofta omnämnda "analys" rörande mordet, var för något?
Var det en tidskrift, en organisation? Jag har aldrig sett någon som kommenterar vad det var för en Foundation, är det någon som vet? Publicerades något annat där? Av vilka? Vilka låg bakom?

Och det någon som har Larssons artikel tillgänglig?
Joel Haukka har skickat en mängd rapporter till PU och 2/10 1987 har åklagarna koll på att det är mest desinformation till exempel: Svd 2/10: En av åklagarna i Palmeutredningen säger till Svd: - 57-åringens rapporter och brev om den så kallade högerextremisten har enbart skapat förvirring inom Palmeutredningen. Fel personer har blivit misstänkta.
Personer då som säger att JH är KGB:
Alf Carlsson, Stig Johansson (dessa i Svd:s artikelserie) ,
Alex Milits ( i NWT),
Jüri Lina ( i förhör PU och i Contra 6/85 och här efter tryckfrihetsrättegången https://www.contra.nu/data/tidningen/Contra881.pdf),
Arvo Horm/August Rei har blivit varnade för JH vid kontroll hos brittiska säkerhetstjänsten.
Indrek Jürjo berättar om en VEKSA-aktivitet i Finland där bland annat JH var med (i boken Pagulus ja Noukogude Eesti )
Sen har vi Larouches tidskrift. https://larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n38-19870925/eirv14n38-19870925_044-find_soviet_moles_in_swedish_int.pdf

Bertil Wedin skriver ju också i Contra ett antal gånger men blev osäker på om han nämner Haukka. I alla fall pekar han ut Anders Larsson (Som han känner sedan Demokratisk Allians-tiden) som KGB-agent.
Ivan von Birchan samarbetar ju med Sovjet i första hand (i alla fall om man skall tro Haukkas utskick Samtal med Ivan von Birchan 4. April 1986)

mvagrippa skrev ovan om Hermanson/Wenanders bok och då kan man ju även läsa Stocklassas Stieg Larssons arkiv med KGB-ögon. Här varnar ju Stieg Larsson själv Hermansson att han är Trotskist och undrar om han fortfarande vill att Stieg skall göra researchen.

Sen har vi ju Viktor Gunnarsson som i sitt manifest skriver: "Under polisutredningen *lät jag förstå att* ifrågasatte jag om inte KGB har vitala intressen inom svenske polisen. "
https://www.leopoldreport.com/manifest.html

Jag tror faktiskt att han kan ha rätt med det överstrukna "lät jag förstå att" . Han nämnde KGB flera gånger i förhören. Han har sovit över hos Åke Wedin och Victor kan till och med ha blivit värvad av KGB själv när han åkte fast för bibelsmuggling runt 1978.

Stiftelsen är nog en enmansstiftelse påhittad av Anders Larsson
Senast redigerad av tsach 2021-11-11 kl. 23:23.
Citera
2021-11-11, 23:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror KP var hemmablind. Han förstod inte hur svagt hans case var. Jag tror att det blev en kalldusch när han började delge till folk och han märkte att det inte var övertygande på minsta sätt.

Han hade palmemordssjukan, kunde inte se klart. Det är väl enda förklaringen.

En sak är säker - KP skämde ut sig. Och själva presentationen, världen kollade, varför slänga ihop ett hafsverk? Pinsamt låg kvalité
Han är tydligen inte den enda:
– Att göra Palmeutredningen tillgänglig digitalt är direkt oansvarigt. Vi riskerar att förlora en hel generation, säger Lena Gustafsson, 54, från Västerhaninge.

När hon ertappade sin dåvarande make med att i slutet av 1990-talet provspringa gärningsmannens flyktväg istället för att fira parets femåriga bröllopsdag förstod hon att inför valet mellan äktenskap och Palmeutredning, skulle han alltid välja det senare. Det blev skilsmässa.

– Nog tror jag att han älskade mig, men kärleken till Sydafrikaspåret var starkare. Det är en sorg man får lära sig att bära genom livet, säger Lena.

Nu vill hon hjälpa andra. I rollen som ordförande för APS Haninge erbjuder hon råd och stöd till personer som förlorat en förälder, syskon eller ett barn till Palmespaningen.

https://www.arbetsvarlden.se/satir/fler-riskerar-att-bli-palmespanare/
Citera
2021-11-12, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han är tydligen inte den enda:
– Att göra Palmeutredningen tillgänglig digitalt är direkt oansvarigt. Vi riskerar att förlora en hel generation, säger Lena Gustafsson, 54, från Västerhaninge.

När hon ertappade sin dåvarande make med att i slutet av 1990-talet provspringa gärningsmannens flyktväg istället för att fira parets femåriga bröllopsdag förstod hon att inför valet mellan äktenskap och Palmeutredning, skulle han alltid välja det senare. Det blev skilsmässa.

– Nog tror jag att han älskade mig, men kärleken till Sydafrikaspåret var starkare. Det är en sorg man får lära sig att bära genom livet, säger Lena.

Nu vill hon hjälpa andra. I rollen som ordförande för APS Haninge erbjuder hon råd och stöd till personer som förlorat en förälder, syskon eller ett barn till Palmespaningen.

https://www.arbetsvarlden.se/satir/fler-riskerar-att-bli-palmespanare/

Fast den där artikeln är ju satir, humor. Även om det så klart finns ett korn av sanning i texten.
Citera
2021-11-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Har inte sett serien men en revolver med sextumspipa hade inte fått plats i handledsväskan, vilket är lite besvärligt för de som hävdar att SE hade revolvern i den.

Absolut, det går ju inte alls. Den får ju inte plats isf. Då passar den mindre bättre.
Att de inte tog SE på allvar från början är ju helt otroligt, kanske hade mordet varit löst då.
Citera
2021-11-12, 09:49
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intodebauchery

För att den ska gå plats i handlovsväskan.
Och det kan man i såfall undra varför en mördare försöker stoppa ned ett vapen i en sådan liten väska under flykten?
Hade inte varit bättre att ta en större väska till vapnet.
De tänker nog helt fel här.
Hela teorin verkar bara handla om att de vill tjäna pengar på boken och nu filmen på andras bekostnad. För det är inte en väl igenom tänkt teori.
Citera
2021-11-12, 13:58
Medlem
Citat:

De var frlinformerade vat de tekniska resultaten kom att bli och då föll allt fast han lovat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in