Citat:
Ursprungligen postat av
Chrisma
Nja, nog har folk försökt bevisa att Bibeln inte är historiskt korrekt när det gäller sådana detaljer.
Det skulle nog vara intressant också att höra varför andra källor ska anses vara mer korrekta än Bibeln.
Jag har inte sagt att Bibeln alltid har rätt.
Det verkar ju å andra sidan som om vissa inte vill ge den någon chans alls som historisk källa.
Flyttar över det hit, trots att denna tråden är full med skit eftersom folk har svårt att ignorera trollet, så är det ändå här det hör hemma.
Nu vänder du på det och det blir inte samma sak. Om någon påstår att allt i en bok är sanning, så blir det motbevisat så fort man bevisar att en sak i den boken är falsk. Det blir inte samma sak åt andra hållet. Bara för att det finns sanna saker i en bok så säger det ingenting om resten av den är sann. I detta fallet var det en (inte du) som försökte bevisa att bibeln var sann genom att påpeka att det fanns några sanna saker och det funkar som sagt inte så.
Och anledningen till att Bibeln inte är någon pålitlig historisk källa är ju för att författarna av den har haft en agenda. Precis på samma sätt som en historisk beskrivning av kommunismen skriven av Stalin inte skulle vara en trovärdig källa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bensindriven
Bibeln tror jag bör ses som ett fundament om hur människor bör bete sig mot varandra. Jag är inte religiös, men de 10 guds bud känns ganska rimligt att följa i min vardag.
Fast det där om att gud tog ett revben från Adam och skapade kvinnan Eva?
Det låter milt sagt ganska oseriöst .

Jag är med på var du kommer från, men om du tänker ett steg till. Här är dom 10 guds bud (tagna från Svenska kyrkans hemsida, vet ej vilken bibelversion):
Citat:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
4. Visa aktning för din far och din mor.
5. Du skall inte dräpa.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla.
8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, eller hans slav eller slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
Så, dom 3 första handlar om att hylla gud på ett eller annat sätt. Är det verkligen så vettigt?
Om man skriver en top-10-lista så kommer "Visa aktning för mor och far" med, men inte ett ord om våldtäkt?
Slavar? Finns det verkligen inte viktigare saker att skriva om slavar än att man inte ska ha begär till kompisens slavar?