2021-11-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
När behöver man greja med partikelfiltret?
Min förra bil ar en desel årsmodel 2013, var 3år och gått 6000mil när jag köpte den och var 8år och gått 17500mil när jag sålde den. Behövde aldtig ägna en tanke åt något partikelfilter. Jag körde dock mest längre sträckor.

Det beror på många faktorer. Korta sträckor, mycket start stopp, är döden. Långa motorvägsresor där de har en chans att sota ur är bra. Enligt min egen erfarenhet.

Partikelfilter är verkligen en sak man måste ta med i kalkylen om man ska köpa nyare dieselbil. Helt åthelvete dyrt att få det bytt. 10-40K sek är prisuppgifter jag sett. Som trådskaparen valde jag att plocka bort skiten tillsammans med EGR-komponenterna.
Citera
2021-11-11, 18:07
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Tänkte se om det är någon på Flashback som gjort sig av med diselpartikel-filtret i bilen och ändå fått igenom bilen i besiktningen?

Sitter i dessa tankar då jag bara ser fördelar förutom att det blir mer sot i luften bakom bilen. Ska man betala över 3000kr i skatt per år för en 7år gammal bil och 19kr/l för drivmedel kan jag gott förorena luften lite extra.
Jag bor och kör inte i centrum och ingen moral-kärring behöver komma och påpeka hur fel och dåligt det är att ta bort diselpartikel-filtret.

Även hur man gör verkar inte vara en större svårighet. Finns tydliga instruktioner till min bil dels hur man skall plocka bort Filtret och tömma det för att sätta dit ett tomt filter men även att avkoda sensorerna samt EGRn.

Läst lite på de svenska bilforumen men får inga raka svar. Eftersom de läser K-värde på besiktningen så bör bilen få ett högre sådant med avinstallerat filter, men samtidigt läste jag något att de inte torrvarvar bilen om den är automatare och att dem dessutom höjt gränsvärdena?

Någon som gjort/erfarenhet?

Men om det är så lätt å ta ut å sätta in, varför sätter du inte bara in det innan besiktningen.

Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Allt detta vill du göra enbart för att förorena luften mer eller har du ett faktiskt problem med bilen?

Han skriver varför han vill göra det, det står i första inläggget.
Citera
2021-11-11, 18:07
Medlem
Kloges avatar
Kör på hvo 100 det sotar mindre
Citera
2021-11-11, 18:16
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Han skriver varför han vill göra det, det står i första inläggget.

Nej, han gör ju inte det.
Citera
2021-11-11, 18:17
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Nej, han gör ju inte det.

"Sitter i dessa tankar då jag bara ser fördelar förutom att det blir mer sot i luften bakom bilen. Ska man betala över 3000kr i skatt per år för en 7år gammal bil och 19kr/l för drivmedel kan jag gott förorena luften lite extra."
Citera
2021-11-11, 18:38
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du kan välja på att "spola" filtret eller montera ett bättre begagnat från skroten. Men rekonditionerade filter kostar inte ens hälften av ett nytt. Köper man en bil med partikelfilter så måste man även ta med detta i kalkylerna för service. Hade själv en Hyundai diesel och jag gjorde en kalkyl på servicekostnader dels på 5 år och en på 10 år. Jag kom fram till att jag borde sälja bilen efter 7 år och det gjorde jag också.

Så att gnälla över att det är dyrt tyder på att du inte gjort en ordentlig kalkyl och förmodligen köpt grisen i säcken och begagnad bil. Lämna in bilen/filtret på rekond eller slit ut det själv och skaffa ett bra på skroten..

Man köper inte filter på en skrot. Period. Filter är, oavsett typ, förbrukningsvara och du kan aldrig veta om det gått 500 eller 25000 mil.

PF är ondska. Jag ägde själv en HDi för några år sen där detta började strula. Jag köpte olika medel och hällde i utan märkbar förbättring. Sen plockade jag bort det och löste upp allt klägg i en balja och det såg fan ut som tjära. Var ett rent h-e bara att få bort filtret och sen få tillbaka det och halva garaget blev nedsölat. Tog en hel julhelg och det blev bra i exakt 3 månader, sen var det likadant igen.

Hade man gjort filtren lättare åtkomliga och enkelt utbytbara hade det här inte varit nåt stort problem för det är ingen raketforskning att spola dom rena, bara lite grisigt.
Citera
2021-11-11, 19:03
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
"Sitter i dessa tankar då jag bara ser fördelar förutom att det blir mer sot i luften bakom bilen. Ska man betala över 3000kr i skatt per år för en 7år gammal bil och 19kr/l för drivmedel kan jag gott förorena luften lite extra."

Jag måste vara dum i huvet som fortfarande inte fattar anledningen till detta.
Bilen är gammal? Därför ska partikelfiltret bort?
Dieseln är dyr? Därför ska filtret bort?
Skatten är hög? Därför ska filtret bort?
Han ser bara fördelar? Men nämner inte en enda? Därför ska filtret bort?
Han vill förorena luften? Därför ska filtret bort?

Eller finns det en faktiskt orsak? Partikelfilterhelvetet är igensatt och bilfan går som en påse skit?
Citera
2021-11-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Tänkte se om det är någon på Flashback som gjort sig av med diselpartikel-filtret i bilen och ändå fått igenom bilen i besiktningen?

Finns något som är bättre än anekdoter och folks erfarenheter på ett forum - reglerna

Funktion på felindikator/varningslampa för motorelektronik och omborddiagnossystem med avseende på bekräftad felkod som registrerats i bilens omborddiagnossystem (OBD) ”Mode 3”, gäller
- bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av
högst 3 500 kg fr.o.m. 2002,
- dieseldriven personbil med högst 4 passagerare och
med en totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2004,
- dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler
och med en totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2006,
och
- dieseldriven personbil med en totalvikt över 2 500 kg
samt lastbil och buss med en totalvikt av högst
3 500 kg fr.o.m. 2007.

Metod Funktionskontroll av att felindikatorn/varningslampan tänds före start av motorn och att den släcks när motorn startat.

Funktionskontroll av bilens omborddiagnossystem ska
ersätta mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 för bilar av årsmodell angivna ovan. Har bilen inte genomfört samtliga självtester (rediness codes) ska mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 genomföras.
TSFS 2011_40

Att du läser olika erfarenheter på nätet kan alltså bero på att det är gammal info eller beroende på aktuell årsmodell på bilen. Har du bara tillräckligt ny bil ska det alltså räcka med att inga felkoder finns.
Citera
2021-11-11, 19:52
Medlem
Prostreet32s avatar
Kört över 12 000 mil med EGR och DPF borttaget. Gått igenom besiktningen varje gång utan problem.
Citera
2021-11-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Kanske inte bli kliniskt rent men jag tror nog det funkar ett antal tusen mil till med denna quickfix

Och sen efter en quickfix, när det slutar att fungera. Så svetsar man en förlängningsstång på en borr, och borrar upp ett hål rakt genom kärnan på filtret.

Även ett knep många märkesverkstäder använder sig av på äldre bilar, när man vill inte lägga ner pengar på nytt filter. Viktigt att tänka på att inte borra för stort hål så det börjar skrika felkoder att trycket är för lågt mellan sensorerna. 2cm kommer man långt med.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-11-11 kl. 22:36.
Citera
2021-11-11, 23:48
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Brukar skicka partikelfilter från kundbilar för rengöring till ecocleaner.se.
Brukar kosta några tusenlappar och löser alltid problemet med igensatta filter.

En del får problem redan efter 8000-10000 mil, speciellt när bilarna bara rullar korta körsträckor i maklig hastighet, medans andra kör 25000-30000 mil innan problemen uppstår.

Själv valde jag att köpa ny bensinbil istället för diesel, just för dessa jävla filterproblem.
Sitter visserligen partikelfilter i min nya bensinbil också, men sannolikt lär det inte ge samma bekymmer som på en diesel.

Har dock en VW Caddy 2,0 TDI 75Hk 2017 i företaget där jag har gjort DPF delete och EGR delete, tillsammans med en ny programvara lämnar han nu 208 kusar... och det har inte varit något problem hos bilprovningen, men dom har å andra sidan aldrig kollat K-värdet.

Okej märkligt att dem inte kollade K-värdet. för jag är bra säker på att dem gjorde de på min 2013.

Citat:
Men om det är så lätt å ta ut å sätta in, varför sätter du inte bara in det innan besiktningen.
.

Enligt min uppfattning är alltid permanenta lösningar bättre än temporära, men vad vet jag..
Bara för att något är enkelt betyder det inte att det går fort.

Får ju bli den lösningen om det inte går att smyga igenom med tomt filter.
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2021-11-11 kl. 23:53.
Citera
2021-11-11, 23:54
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Nu är det väldigt sällsynt att besiktningen gör avgastest på en diesel då det är väldigt omständligt.

Men vad jag hört kommer dom bli betydligt strängare med det nästa år och då kommer inte en bil utan filter klara testvärdena.

Bättre att skicka in det och få det fixat eller om det räcker med en urbränning som en verkstad kan göra för en billig slant.

Har du någon källa på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in