2021-11-11, 14:22
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ok, du fattar inte. Fortsätter att prata om det här ärendet om det förekommit forskningsfusk eller inte. Varför du citerar mig om det fattar jag inte.

Vi släpper det.

Får jag fråga dig en annan sak ? (det enda jag pratat om men ... men ...)
Tror du det att någonsin förekommer forskningsfusk inom läkemedelsområdet utan att en åklagare direkt blivit inblandad ?
Därför att DU menade att det förekommer forskningsfusk. Du drog paralleller till andra institut som drabbats av forskningsfusk. Du implikerar att det förekommer fusk och att läkare som försöker polisanmäla fusket blir polisanmälda. Kommer du inte ihåg vad du skriver? Är det så illa?

Citat:
Du menar ungefär som i fallet Paolo Macchiarini ?
När de läkare som försöker avslöja fusket blir polisanmälda av sin egen ledning.
Tror inte riktig du inser vilka enorma krafter som ligger bakom att vaccinet endast ska presenteras i god dager (oavsett vilka brister som eventuellt finns)
Citera
2021-11-11, 14:29
Medlem
Qaas avatar
FHMs representant från pressträffen idag säger att det lutar åt att befolkningen kommer behöva fler sprutor i framtiden.

Citat:
På frågan när den breda allmänheten får en tredje dos säger Sara Byfors att man ännu inte har tagit ställning till det.

– Vi ser att man kommer att behöva fler doser men när exakt har vi inget beslut på.
Senast redigerad av Qaa 2021-11-11 kl. 14:36.
Citera
2021-11-11, 14:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Faktiskt så är det ju ofta patienternas andra sjukdomar som lett till sjukdomsbesöket och ibland döden. Inte det. Virus som de flesta som får det knappt ens blir sjuka utav. Sen så är 15000 döda med ovid överdrivet eftersom många bland de även dött av morfinöverdoser, cancer och annat.

Ja du verkar tro att det är en konspiration och det är nog lika bra du fortsätter tro det för ditt eget välmåendes skull. Jag känner flera som haft covid och ingen av dem har "knappt varit sjuka", de var rejält sjuka och en del dog. Någon av oss har ju fel om den lilla snuvan du pratar om och jag vet att det inte är jag.

Edit:
Jo förresten, kom på det nu, känner en ungdom som bara fick lite feber och blev av med lukt och smak som fortfarande ett år senare inte har fått tillbaka lukt och smaksinnet. Det kanske är mild sjukdom i dina ögon?
Senast redigerad av revodneb 2021-11-11 kl. 14:37.
Citera
2021-11-11, 14:32
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sen kanske man ska tillägga att det skedde på 1 av 153 trial sites. All data kontrolleras och vägs samman, skulle det förekomma slarv på just den siten så blir avtrycket i det stora hela minimalt på slutsumman.
Jag har påpekat det tidigare, dessutom. Det rör sig om 1,000 personer av totalt 44,000 och en samlad bedömning är antagligen att det inte har någon betydelse för det slutgiltiga resultatet, ÄVEN om man skulle diskvalificera allt data från den aktuella siten (vilket inte är helt otänkbart att det sker).

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, jag tror inte det kommer göra något avtryck i den offentliga debatten. Personligen gissar jag dock att underleverantören gjort sitt inom den här industrin.

Vad gäller de brister som framkommit är det anmärkningsvärt att det överhuvudtaget förekommer. En uppskattning inom branschen är dock generellt att det finns brister i ungefär 10% av alla kliniska studier. I det här fallet rör det sig om ~1,000 personer av totalt ~44,000 som hanterats av den aktuella leverantören. Det är för lite för att helheten av studien skall störas, dessutom är det inte klarlagt i vilken grad bristerna resulterat i felaktigt data. Man kan endast konstatera att integriteten brustit.

Citat:
Min uppfattning är att det är för liten del av studien som är föremål för misstankar om brister (1,000/44,000). Notera att bristerna som påpekats MÖJLIGGÖR att det fuskas, inte att det de facto har fuskats med datat (det finns inga sådana bevis ännu). Vi kan nog vara säkra på att man redan nu granskar leverantörerna av de resterande 43,000. Om det uppdagas fler oegentligheter finns det flera möjliga utgångar, men vi är inte där ännu.
Citera
2021-11-11, 14:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag har påpekat det tidigare, dessutom. Det rör sig om 1,000 personer av totalt 44,000 och en samlad bedömning är antagligen att det inte har någon betydelse för det slutgiltiga resultatet, ÄVEN om man skulle diskvalificera allt data från den aktuella siten (vilket inte är helt otänkbart att det sker).

Precis, jag har missat det inlägget av dig.
Citera
2021-11-11, 15:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant att folk blir "äldre" av covid....

"it was shown here that individuals belonging to a group of COVID-19 survivors exhibited a significant acceleration of their biological age, occurring mainly in the younger individuals"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8201243/
Citera
2021-11-11, 15:05
Medlem
okok1s avatar
Kommer ni ihåg när nya fall dubblades efter 7-10 dagar (exponentiell tillväxt)? Det borde vara flera miljoner som har haft viruset nu.
Citera
2021-11-11, 15:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Vänta nu, nu drar du det för långt.
Det jag sagt är att de stora läkemedelsbolagen kommer göra allt i sin makt för att påvisa hur bra dessa vaccin är (oberoende av hur bra de är)
Och så har jag sagt att de har enorma resurser för det.
Människor och myndigheter påverkas, annars skulle lobbyverksamhet inte finnas.

Är det kontroversiellt ?
Knappast något jag kommit på, trodde det var allmän kunskap ?

Jo visst men det är därför Läkemedelsverket och motsvarande instanser i Eu länder noga granskar och följer upp alla prövningar kring läkemedel innan de får användas . Inom Sverige och Eu är detta strikt .

Så hade det nämnda forskningsfusket haft en koppling till vaccinets kvalitet eller säkerhet hade det agerats direkt . Även media hade ju fått klick av sådan nyhet ..
Citera
2021-11-11, 15:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kommer ni ihåg när nya fall dubblades efter 7-10 dagar (exponentiell tillväxt)? Det borde vara flera miljoner som har haft viruset nu.

Ja. 252,370,436 bekräftade fall. Tyvärr så börjar andra vågen nu (d.v.s de som blev sjuka första gången som återinsjuknar).
Citera
2021-11-11, 15:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Faktiskt så är det ju ofta patienternas andra sjukdomar som lett till sjukdomsbesöket och ibland döden. Inte det coronsvirus som de flesta som får det knappt ens blir sjuka utav. Sen så är 15000 döda med ovid överdrivet eftersom många bland de även dött av morfinöverdoser, cancer och annat.

Jag vet inte om du har koll på idrott . Men finalen i hockeyallsvenskan i våras mellan Timrå och björklöven fick pausas nästan tre veckor för flera spelare blev sjuka och vissa behövde vård. Unga friska. Hur ofta har det hänt pga av en ” vanlig förkylning ”
Citera
2021-11-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Du menar att dubbleringen skett i samma omfattning sedan dess? Var kan man läsa mer om detta?
Citera
2021-11-11, 15:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja. 252,370,436 bekräftade fall. Tyvärr så börjar andra vågen nu (d.v.s de som blev sjuka första gången som återinsjuknar).

Är det så? I början var det ju stort nyhetsstoff varje gång någon insjuknat två gånger. I själva verket var det väl så att man testat positivt flera gånger.

Har du källor på att folk som tidigare varit sjuka blir sjuka igen, svårt sjuka?
Om det verkligen är så borde FHM, eller någon motsvarighet i andra länder ha fångat upp det i sin övervakning och det bör bli stora rubriker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in