2021-11-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag tror fortfarande att det bästa för Ebba är att hon erbjuder Esbjörn att få tillbaka fastigheten. Men jag kan inte styra över henne.

Det är ju redan gjort men han avvek utan att anta erbjudandet!!
2021-11-11, 10:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Som vanligt är det du skriver mycket sunt och vettigt!

Det som nu i Esbjörngate är det intressantaste är att Esbjörn anklagar sin egen advokat och även en ”vän” för att ha utsatt honom för ”stark påverkan”. Esbjörn skriver: ”Jag anser att så kallade förlikningsavtalet skedde i verkligheten under stark påverkan” han skriver också: ”Jag fick enbart avtalet med Ebba uppläst för mig och både advokaten och en till sa att jag var tvungen att skriva på och godkänna. Detta eftersom de ansåg att det var enda utvägen och annars skulle advokaten avsäga sig uppdraget. Det skulle heller inte finnas någon annan advokat som skulle vilja ta över ärendet. Och jag fick inte ta med mig avtalet hem och läsa i lugn och ro innan jag skrev på. Man sa även att saken var sekretessbelagd, men 2 dagar senare fanns det publicerat i dagstidningar med överstrykningar av känsliga delar.” Dessa citat från aktbilaga 174.

Skall verkligen Esbjörn lyckas obstruera denna försäljning ytterligare genom att beskylla sin egen advokat och sin ”vän” för att ha pressat honom? Detta är helt absurt och fullständigt orimligt.

Det som framstår som märkligt är att tingsrätten ringer upp Esbjörns advokat och frågar om det som Esbjörn skriver är sant, och sedan nöjer sig med beskedet att Esbjörn nu ångrat sig. Om en part i en inlaga till domstolen hävdar att hans eget ombud lurat eller pressat honom stt göra något mot sin vilja bör domstolen kolla med parten själv om han står fast vid detta.
2021-11-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag tror fortfarande att det bästa för Ebba är att hon erbjuder Esbjörn att få tillbaka fastigheten. Men jag kan inte styra över henne.

För samma pris som Esb nuvarande ombud hävdar huset kostar?
2021-11-11, 10:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Kan de verkligen göra detta? Hon har ju alla dokument som behövs för lagfarten,De ska väl inte sitta och vänta på ev överklagande blir avslagit. Luktar illa detta.

Fastighetsinskrivningen måste ju pausa ärendet i och med att domen om förlikning inte hann få laga kraft, grisen från Göteborg överklagade ju sista dagen det var möjligt.

Hoppas Hovrätten tar beslut i frågan snabbt.
2021-11-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det som framstår som märkligt är att tingsrätten ringer upp Esbjörns advokat och frågar om det som Esbjörn skriver är sant, och sedan nöjer sig med beskedet att Esbjörn nu ångrat sig. Om en part i en inlaga till domstolen hävdar att hans eget ombud lurat eller pressat honom stt göra något mot sin vilja bör domstolen kolla med parten själv om han står fast vid detta.

Det är riktigt att tingsfiskal Samuelsson ringde advokat Berg för att fråga om Esbjörns brev var ett hinder för stadsfästelse, se aktbilaga172. Detta är helt korrekt handlat. Ombud vid en tvist (i detta fall adv Berg) finns till av en anledning. Det anmärkningsvärda är inte tingsfiskalens samtal till Berg utan att Esbjörn skickade sitt brev direkt till tinget. Detta borde ha skickats till Berg. Klagomålen skall ställas mot ombuden och inte blanda in en helt oskyldig part, köparen. Att Esbjörn ser sig lurad, bedragen och pressad av sina egna advokater kan aldrig vara köparen till hans tidigare fastighets fel! Läs gärna vad Esbjörn själv har skrivit under att hans ombud på Hestra advokatbyrå får göra i aktbilaga 68:

”Härmed befullmäktigas advokaten Monica Behm, advokaten Per-Hans Berg, advokaten
Stefan Grahl, advokaten Max Cederholm, advokaten Gabriella Behm, advokaten Fabian
Bergström eller jur kand Matilda Andersson eller den de i sitt ställe förordnar att vid
domstolar och övriga myndigheter - i Sverige och i utlandet - anhängiggöra, överklaga,
utföra och bevaka talan i mål”
2021-11-11, 11:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Kan de verkligen göra detta? Hon har ju alla dokument som behövs för lagfarten,De ska väl inte sitta och vänta på ev överklagande blir avslagit. Luktar illa detta.

Sannolikt förhåller det sig så att Esbjörn inte undertecknat köpebrevet, som han lovade att göra i förlikningen som han nu överklagat.
2021-11-11, 11:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Sannolikt förhåller det sig så att Esbjörn inte undertecknat köpebrevet, som han lovade att göra i förlikningen som han nu överklagat.

E*björn har undertecknat köpebrevet så där är inte problemet, alla papper är i sin ordning men domen hann inte få laga kraft, överklagades sista dagen.
2021-11-11, 11:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det är riktigt att tingsfiskal Samuelsson ringde advokat Berg för att fråga om Esbjörns brev var ett hinder för stadsfästelse, se aktbilaga172. Detta är helt korrekt handlat. Ombud vid en tvist (i detta fall adv Berg) finns till av en anledning. Det anmärkningsvärda är inte tingsfiskalens samtal till Berg utan att Esbjörn skickade sitt brev direkt till tinget. Detta borde ha skickats till Berg. Klagomålen skall ställas mot ombuden och inte blanda in en helt oskyldig part, köparen. Att Esbjörn ser sig lurad, bedragen och pressad av sina egna advokater kan aldrig vara köparen till hans tidigare fastighets fel! Läs gärna vad Esbjörn själv har skrivit under att hans ombud på Hestra advokatbyrå får göra i aktbilaga 68:

”Härmed befullmäktigas advokaten Monica Behm, advokaten Per-Hans Berg, advokaten
Stefan Grahl, advokaten Max Cederholm, advokaten Gabriella Behm, advokaten Fabian
Bergström eller jur kand Matilda Andersson eller den de i sitt ställe förordnar att vid
domstolar och övriga myndigheter - i Sverige och i utlandet - anhängiggöra, överklaga,
utföra och bevaka talan i mål”

Min poäng var att domstolen borde ha frågat Esbjörn om hans klagoskrift skulle tolkas som att han drog tillbaka fullmakten och ville ha nya ombud. Det är ju ganska anmärkningvärt att en part skriver direkt till domstolen och anklagar sina ombud för oegentligheter.
2021-11-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det är ju redan gjort men han avvek utan att anta erbjudandet!!

Vilket erbjudande???

Det är en bra story. För bra för att vara sann. Därför är den inte sann.

En sak du vidhåller, att Ebba ville backa, trots att vi alla vet att från Ebba Busch kommer inget som Esbjörn kan ha glädje av. Lögnerna florerar, för de som vill rädda skinnet på sin ledare.

Mitt tips: Man ske ge fan att kontakta åldringar för att lösa egna ekonomiska knipor och bostadsproblem. Särskilt om man är partiledare för KD.
2021-11-11, 11:21
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur kan det vara Ebbas fel att Esbjörn skriver på en förlikning? När han gjorde det, har han haft uppbackning av släkt, vänner, bekanta, media och en hel stab med ombud. Hade det funnits det minsta substans i Esbjörns anklagelser, hade de tagit det till rätten och inte skrivit på. Visst, de kunde ha förlorat i rätten, men anser man sig ha rätt och vara ett offer, så kör man den vägen. Man lägger sig inte platt efter ett års bråkande och skriver på ett papper som bara ger marginellt mer än vad det ursprungliga avtalet gav.

Jag hade sett fram emot en rättegång. Att jag som nyfiken privatperson äntligen kanske skulle kunna få svar från hästens mun på vad som sagts och gjorts. Jag tror att Ebba hade tjänat på det, före en förlikning och varför hon skrev på vete sjutton faktiskt.

Jag tror att EB, liksom de flesta andra, såg det som en så otrolig tanke att någon efter påskriven förlikning med stöd av advokater, sedan skulle ångra sig en gång till och försöka överklaga förlikningen.

Det är ju rätt intressant att höra professorer och advokater, kommentera att de mer eller mindre aldrig hört talas om det under hela sina karriärer. Esbs krumbukter kommer att komma till glädje i generationer för svenska juridikstudenter när de lär sig avtals- och fastighetsrätt.
2021-11-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vilket erbjudande???

Det är en bra story. För bra för att vara sann. Därför är den inte sann.

En sak du vidhåller, att Ebba ville backa, trots att vi alla vet att från Ebba Busch kommer inget som Esbjörn kan ha glädje av. Lögnerna florerar, för de som vill rädda skinnet på sin ledare.

Mitt tips: Man ske ge fan att kontakta åldringar för att lösa egna ekonomiska knipor och bostadsproblem. Särskilt om man är partiledare för KD.

Vi noterar att om man vill köpa ett hus så får man inte göra det om ägaren är äldre än 60 och om man är partiledare så ska man aldrig köpa ett hus utan bo där man bor.

"https://www.expressen.se/dinapengar/...-tradfallning/

"Inför detta skulle ett möte ha hållits på Ebba Bushs advokats, Katrin Björklund, kontor i Uppsala. Men det avbröts innan det ens hade börjat.

– Formerna för mötets hållande hade avhandlats med Esbjörns ombud. Hans ombud skulle vara med på telefon och Esbjörn ville ha med en annan person vid mötet. Innan vi ens hann reda ut vem den personen var så lämnade han lokalen, har Katrin Björklund tidigare sagt till Expressen.""
2021-11-11, 11:30
Medlem
Citat:
Min poäng var att domstolen borde ha frågat Esbjörn om hans klagoskrift skulle tolkas som att han drog tillbaka fullmakten och ville ha nya ombud. Det är ju ganska anmärkningvärt att en part skriver direkt till domstolen och anklagar sina ombud för oegentligheter.

Om man skriver att man blivit överkörd, är det väl logiskt att man ser till att budskapet verkligen kommer fram till hovrätten inom besvärstiden. Särskilt när det var angeläget för advokaterna att få till en förlikning, är det bra ny rådgivning att överklagandet inkommer domstolen i rätt tid.

När någon person inte har förtroende för sitt ombud och skriver själv till domstolen, behöver man inte vara jurist för att komma till slutsatsen att fullmakten är återkallad.

Detta är ett bra exempel på att det finns många möjligheter juridiskt om man jobbar!

Ebba Busch får smaka på andra bullar inom en av de verksamheter hon klampade in i utan kunskaper, annat än lustar att där vill jag bo, och det vill jag pröjsa,.

Nu återstår det bara för Ebba Busch att pröjsa sig ur skiten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in