2021-11-11, 10:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok jag måste sätta mig in i matten mer då.

Beror vår balans på gravitationen?

Delvis. Vi håller balansen med hjälp av tre system.

Dels synen, som hjälper oss hålla koll på upp och ned.

Dels via känselsensorer i vår kropp, exv i fotsulorna, men även i leder och muskler.

Och dels via balansorganen innanför örat. De håller koll på huvudets läge i förhållande med hjälp av just gravitationen.
Citera
2021-11-11, 11:01
Medlem
Citat:
Jasså har sett videos där solen blir mindre och mindre tills den försvinner. Över en öken. Verkar som saker tornar upp och skymmer solen oftast när den går ner. Eftersom motsatsen har filmats. Behöver nog en relativt plan yta som en öken för att se det.
Jag har också sett de här videorna. Av någon anledning vägrar flattisar att använda solfilter när man tar bilder eller filmar solen. Detta har du fått förklarat förut, men det är som jag har sagt, efter ett tag dyker samma påstående upp igen.

Citat:
Men det med att stjärnorna roterar åt olika i håll norr å söder verkar ju tala för en rund jord.
Eller så funkar min 8 tanke😉
Att stjärnorna roterar åt olika håll är bara ett av många problem med den platta jorden. Till exempel måste man förneka att det är midnattssol i Antarktis, och inga plattisar kommer att resa dit för att se om det verkligen är sant. Är inte det nogot att tänka på?
Citera
2021-11-11, 11:03
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Vet inte om du riktar dig till plattjordare eller oss andra. Men en plattjordare skulle enkelt kunna bevisa sin tes genom att ta sig till den där muren, och vidare. Det skulle avslöja den största lögnen i mänsklighetens historia och göra personen stormrik på kuppen. Men av någon anledning så tar sig aldrig någon dit. Det borde ju vara värt att satsa allt man äger och har på för det skulle ju betala sig tusen gånger om...

Det finns dock ett enkelt svar. Plattjordare vill inte ha eller lämna bevis för de vet innerst inne sanningen. Och sanningen skulle paja deras grej de för tillfället ser som sin hobby och känner samhörighet med. Har man satsat för mycket socialt i frågan så blir den till slut för stor för att få falla.

Kan inte prata för andra men det är mest kul att lägga undan det jag inte lärt mig själv och se om det är nåt där. Är inte främmande för att, inte ändra åsikt för jag har ingen åsikt när jag skriver om detta, men bli övertygad.
Varför är det så tabu att kolla en gång till om allt stämmer.
Vilken mur menar du?
Citera
2021-11-11, 11:04
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Kan inte prata för andra men det är mest kul att lägga undan det jag inte lärt mig själv och se om det är nåt där. Är inte främmande för att, inte ändra åsikt för jag har ingen åsikt när jag skriver om detta, men bli övertygad.
Varför är det så tabu att kolla en gång till om allt stämmer.
Vilken mur menar du?

Vid kanten ska väl finnas en ismur eller liknande enligt sägnerna? Vad nu som än finns vid kanten så bör någon ha tagit sig dit vid det här laget.
Citera
2021-11-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Delvis. Vi håller balansen med hjälp av tre system.

Dels synen, som hjälper oss hålla koll på upp och ned.

Dels via känselsensorer i vår kropp, exv i fotsulorna, men även i leder och muskler.

Och dels via balansorganen innanför örat. De håller koll på huvudets läge i förhållande med hjälp av just gravitationen.

Ok. Så om man får problem med kristallerna i örat så finns inte gravitation för mig?
Citera
2021-11-11, 11:06
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ja fish eye linsen har jag svårt att tro på.
Filma mycket skate videos förut och fish eye var ju det coolaste för det så ut som räcken krökte sig osv.

https://m.youtube.com/watch?v=_ZBdnpRwyPg&t=336s

Du tror att linsen gör att jorden ser rund ut alltså?
Citera
2021-11-11, 11:07
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Vid kanten ska väl finnas en ismur eller liknande enligt sägnerna? Vad nu som än finns vid kanten så bör någon ha tagit sig dit vid det här laget.

Har också hört folk säga det. Då även att Hollywood kändisar åker på detox till Antarktis vid det här murarna.
Citera
2021-11-11, 11:07
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Beror vår balans på gravitationen?
Det korta svaret är JA.

Ett lite längre svar är att vätskan i örats balansorgan ändrar läge efter hur man lutar huvudet. Det är alltså en avancerad form av vattenpass.
Citera
2021-11-11, 11:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ok. Så om man får problem med kristallerna i örat så finns inte gravitation för mig?

Hur i helvete kommer du fram till det?

Tänker du att du flyger iväg om du får kristallsjukan?
Citera
2021-11-11, 11:10
Medlem
Citat:

Ingen tagit sig dit?
Finns väl hur mycket bilder på den som helst.
Sen att man inte får klättra upp och gå på utforska rakt bortåt från den är en annan sak.
Citera
2021-11-11, 11:11
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Gravitationen uppstår inte i örats organ. Om du får kristaller i vätskan störs "vattenpasset" och hjärnan får felaktiga signaler.
Citera
2021-11-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrallknowing
Du tror att linsen gör att jorden ser rund ut alltså?

Ja det är det som är funktionen med fish eye lens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in